Lijmloos Bonsai Standaardje

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Gisteren kreeg ik mijn eerste pakketje van Baptist binnen, met daarin een Ryoba zaag. Daarnaast had ik ook (eindelijk) een goede wetsteen besteld.
Dus na een avondje slijpen en wetten kon ik voor het eerst een beetje prettig schaven, beitelen en handzagen!

Dat vroeg om een leuk projectje; normaliter koop ik een tool omdat ik die nodig heb voor een project maar dit keer ging dat even andersom.
Vanwege de Japanse zaag dus een Japans thema, en wat ik van de Japanse hout-technieken heb meegekregen, is houtlijm daar blijkbaar not done.
Dat is vanzelfsprekend een leuke uitdaging.

Onderstaand ontwerpje heb ik uiteindelijk gemaakt. Nadat je de 2 H-frames in elkaar hebt geschoven, schuif je de dwarslatjes ertussen, deze zitten met een schuine pen-gat verbinding vast. De bodemlatjes dien je dan, door ze te buigen, tussen de dwarslatjes (die van een groefje voorzien zijn) te klemmen, waardoor de dwarslatjes uitelkaar gedrukt worden. Door de schuine pen-gat verbinding worden nu ook de H-frames tegen de dwarslatjes getrokken.

WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.54.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.26.58.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.55.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.54 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.54 (2).jpeg

Het was een goed projectje om met de Ryoba te oefenen. Alle latjes komen uit een zelfde plank als waar het tafeltje op staat in de foto.
Ik heb dus zowel het afkorten als het schulpen uitgebreid kunnen oefenen. Ook het om maat schaven van de latjes wat een leuke oefening en het was een mooie beloning op het slijpen de avond tevoren.

Groetjes,
Bart

N.b: Om het niet beter af te doen dan het is; Het geheel rammelt wel een beetje hoor! De bodemlatjes waren niet dun genoeg om echt een beetje goed te buigen waardoor ze uiteindelijk ietsjes korter moesten om ze er in geduwd te krijgen, met een kleine speling als gevolg.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.54 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-28 at 22.08.54 (3).jpeg
    89,3 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.