Lijmen kapot schaakstuk

digyourownhole

Nieuw lid
9 jan 2010
7
0
Beste allen,
Ik heb een mooie schaakset waar, ondanks dat ik er zuinig op ben, een klein stukje hout vanaf gebroken is. Één van de kantelen van een toren.

Het is van Bud Rooswood. Welke lijm kan ik het beste hiervoor gebruiken?

veel dank alvast voor de tips
391F761B-6F79-46A0-830A-D45972361B05.jpeg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wel eerst zonder lijm passen. Soms zit er een splintertje in de weg en dan blijf je een lelijke naad houden.
En niet teveel lijm.
Denk ook goed na hoe je gaat klemmen. Waarschijnlijk is een stukje tape al genoeg, maar probeer dat eerst zonder lijm.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Secondelijm wil na een aantal jaar wel eens loslaten op hout als je twee stukjeshout met een klein oppervlak lijmt...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Seconde lijm, cyanoacrylaat, is ontwikkeld door Kodak voor de amerikaanse autoindustrie; om b.v. de achteruitkijkspiegel aan de voorruit te lijmen. Het is eenmaal gepolymeriseerd een harde en brosse en in die toepassing een hele dunne lijmlaag. Bij hout met vezels die in hun structuur bij wisselende vochtigheidsomstandigheden nogal wat kunnen werken, komt het regelmatig voor dat de lijmlaag loslaat. In dit geval van het schaakstuk zal dat niet zo gauw gebeuren, maar over een grotere lengte/breedte wel.
De opmerking van Piet Groeneweg is zeker terecht, gewone houtlijm is voor veel toepassingen minstens zo geschikt.
Sinds deze zomer vul in kleine scheurtjes in het houtwerk buiten met secondelijm. Eerste berichten zijn positief, maar ben benieuwd hoe het zich over langere tijd houdt; of het genoeg bindingskracht heeft onder het verfwerk.

jaap
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Cyanoacrylate was invented in 1942 by Harry Coover en niet verder ontwikkeld.
In 1951 heeft hij did opnieuw gebruikt toen hij bij Eastman Kodak werkte, het is toen wel verder uitgebreid ontwikkeld and bij Locktite onder licentie gebruikt.
Het was ook gebruikt in de Korean oorlog om soldaten hun wonden snel te dichten zodat ze niet zouden dood bloeden terwijl ze naar de verpleging plaatsen vervoerd werden.
Oh en het word nu nog steeds gebruikt in Zieken huizen als sutures met gewone sutures, het heeft vocht nodig om te werken, word niet verslechterd door vocht/water.
CA is de kortvorm en word voor allerlei dingen gebruikt, het is hard en sterk maar niet flexibel in de gewone vorm, er is speciale CA die wel wat flexibel is, komt ook in zwarte kleur.
Ik heb CA voor minstens 25 jaar al gebruikt, en koop het in 1/4 liter formaat, en vul kleine flesjes voor gebruik, de grote fles gaat in de koelkast en blijft zo wel een paar jaar goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik vul er al jaren scheurtjes mee buiten werkt perfect bijkomend voordeel dat het een stukje in het hout trekt als je de dunne variant gebruikt.

gebruik het ook wel eens als oppervlakte afwerking voor kleine houten dingetjes
een dergelijk laagje is ontzettend slijtvast en sterker dan de meeste lakken.

het laat niet los van het oppervlak omdat het achteruitgaat of zo
kan best zijn dat het weleens los komt maar dan het het waarschijnlijk ook nooit vast 100% vast gezeten
en was je hout wat vet of zo.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
ik vul er al jaren scheurtjes mee buiten werkt perfect bijkomend voordeel dat het een stukje in het hout trekt als je de dunne variant gebruikt.

gebruik het ook wel eens als oppervlakte afwerking voor kleine houten dingetjes
een dergelijk laagje is ontzettend slijtvast en sterker dan de meeste lakken.

het laat niet los van het oppervlak omdat het achteruitgaat of zo
kan best zijn dat het weleens los komt maar dan het het waarschijnlijk ook nooit vast 100% vast gezeten
en was je hout wat vet of zo.
Het probleem met hout is dat het werkt, en CA rekt niet, met als gevolg dat er weer een scheur naast komt.

Je kunt in hele dunne scheurtjes CA in laten trekken (by capillary action) waar je dus geen ander lijm in kunt krijgen en dat maakt een goede verbinding, maar het hout kan dan wel scheuren naast de eerste scheur en Ik heb dit al eens gehad, maar je hebt dit met alle lijm, waar het hout naast de originele scheur weer opnieuw scheurt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Rakker

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Cyanoacrylate was invented in 1942 by Harry Coover en niet verder ontwikkeld.
In 1951 heeft hij did opnieuw gebruikt toen hij bij Eastman Kodak werkte, het is toen wel verder uitgebreid ontwikkeld and bij Locktite onder licentie gebruikt.
Het was ook gebruikt in de Korean oorlog om soldaten hun wonden snel te dichten zodat ze niet zouden dood bloeden terwijl ze naar de verpleging plaatsen vervoerd werden.
Oh en het word nu nog steeds gebruikt in Zieken huizen als sutures met gewone sutures, het heeft vocht nodig om te werken, word niet verslechterd door vocht/water.
CA is de kortvorm en word voor allerlei dingen gebruikt, het is hard en sterk maar niet flexibel in de gewone vorm, er is speciale CA die wel wat flexibel is, komt ook in zwarte kleur.
Ik heb CA voor minstens 25 jaar al gebruikt, en koop het in 1/4 liter formaat, en vul kleine flesjes voor gebruik, de grote fles gaat in de koelkast en blijft zo wel een paar jaar goed.
Om het verhaal van Leo helemaal compleet te maken een link naar wikipedia Harry Coover - Wikipedia

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.