Lijm flinterdun aanbrengen

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
31
23
Bree, Belgie
Mijn hobby evolueert. Ik maak al jaren miniatuur huisjes, https://www.pinterest.com/decostemming/ aanvankelijk onbeschilderd, nu worden het meer kisten. Eerst nog met lasergravure, nu met decoupage, (aanbrengen van papier of stof op een ondergrond. Ik neig nu zelfs meer naar collages.
Nu mijn vraag. Voor nu plak ik vooral papier op hout, mijn probleem is dat dit niet fijn genoeg kan! Ik krijg bubbeltjes van de dikke lijm onder het papier. Nu wil ik de lijm flinterdun maar wel over de hele oppervlakte aanbrengen. Hoe doe ik dat? met een kwast is niet dun genoeg, een lijmkam smeert teveel strepen. Met een schraapstaal blijven er op sommige plaatsen nog teveel lijmophopingen zitten. Iemand nog een suggestie?
Bedankt alvast.

30066256c44264f2b2f845f2d76b8b89.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
119
134
Aerdenhout
Je zou kunnen overwegen spuitlijm te gebruiken. 3M heeft een heel assortiment, daar zit vast wat voor je tussen. Wordt heel veel gebruikt bij de bouw van maquettes en het maken van 'storyboards'.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.721
749
Antwerpen
papier op hout gaat prima met aangelengde houtlijm (water toevoegen totdat hij voor jou goed vloeibaar is, je hebt niet veel nodig) en dan met kwast aanbrengen
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Voor een min of meer soortgelijke toepassing heb ik jaren geleden witte houtlijm verdund met 30% water, met een verfrolletje wat aangebracht op een stuk glas en dat met een glazen fles (eentje die mooi cylindrisch is) uitgerold. De lijmlaag is dan flinterdun, je kan dan het papier daar in "doppen" en het op de definitieve ondergrond leggen, eventueel met een zachte, smalle rubberroller (zoas die voor behang te vinden zijn) aandrukken.
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Bij mijn kistjes lijm ik ook een mooi stukje stof op de bodem.
Ook met gewone houtlijm verdund met water.
Aanbrengen met een rolletje en zorgen dat het een dun laagje is en voorzichtig na rollen.
Anders eerst een teststukje maken want de lijm komt er wel eens door, dan weet je
ongeveer hoe dun je het moet aanbrengen.
 
Laatst bewerkt:

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
31
23
Bree, Belgie
papier op hout gaat prima met aangelengde houtlijm (water toevoegen totdat hij voor jou goed vloeibaar is, je hebt niet veel nodig) en dan met kwast aanbrengen
Zo deed ik het tot nu, De verdunde houtlijm zat er nog te dik op. Als er teveel water (meer dan 15%) toegevoegd word gaat het papier (printerpapier) onmiddelijk bobbelen, dat is het ook niet.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
138
57
Zaanstreek
Ook scheelt het veel wat voor roller je gebruikt. Een schuimroller zal veel minder laag opbouwen dan zo'n fleece-rollertje. Bij kwasten is dat niet anders natuurlijk.

Wat misschien fijner werkt is het uitkammen van de lijm - net zoals tegelzetters doen. Er zijn ook kunststof lijmkammetjes op de markt waarmee je kleine ribbeltjes lijm krijgt, zodra je dan je papier of stof er op rolt (zoals @gpf al aangeeft met een fineerroller of -hamer) druk je die ribbels plat en krijgt het grip. Desnoods iets water aanlengen, maar echt maar een paar procent zodat het net even wat beter vloeit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Zo deed ik het tot nu, De verdunde houtlijm zat er nog te dik op. Als er teveel water (meer dan 15%) toegevoegd word gaat het papier (printerpapier) onmiddelijk bobbelen, dat is het ook niet.
Als je het te verlijmen papier tweezijdig voorbehandelt met spuitfixatief kun je bij het verlijmen het teveel aan lijm makkelijker wegpersen zonder dat het papier gaat bobbelen. Het idee hierachter is dat je het papier isoleert ten opzichte van het water in de lijm.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
299
37
Gouderak
Ik heb speelborden (bordspellen) verlijmd.

Daarvoor een fineerroller plus boekbinderslijm. Behanglijm werkt ook. Alternatief is de al genoemde spuitlijm, maar voor speelborden werkte boekbinderslijm beter. Je kan dan met de fineerroller de bubbels wegdrukken.

Beide in de betere kunstartikelleveranciers te krijgen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik gebruik hiervoor mod podge
Met een kwast een flinke klodder opbrengen en dan uitrollen met een verfroller.
Dan het papier er op, hier kun je met een behangroller overheen zodat je het eventuele teveel aan lijm nog kunt weg drukken.
Na drogen kun je er nog een keer met de mod podge overheen, komt het nog vaster en beschermt ook.
Je hebt mod podge in glans en matte uitvoering
 

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
31
23
Bree, Belgie
Bedankt allen die mij hier inzicht hebben gegeven.
Dit is wat ik hieruit gedistilleerd heb.
Ik smeer het houtoppervlak in met gewone houtlijm ofwel "mod podge" ( heeft bepaalde voordelen zoals meer weerbestendig en iets vloeiender aan te brengen) hiervoor gebruik ik een platte kwast(je).
Leg dan het papier, tekening, whatever... op de lijm en neem daarna ( de belangrijkste tip) een afgedankte betaal- klantenkaart, type plastic bankpasje. Hiermee is het echt een koud kunstje om het papier mooi gelijkmatig en zonder bubbels aan te drukken. Ik leer vanzelf , op zicht, of er teveel of te weinig lijm is aangebracht. alle lijm hoeft ook niet meteen aangebracht. Langzaam voortschrijdend en eventueel bijsmerend werkt het beste (zuinigste).
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.