Liefhebbers van oude auto´s

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.387
210
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben bezig met een artikeltje voor het tijdschrift van de historische vereniging in mijn dorp en zoek het merk en type van deze auto.
Wie herkent hem? (het zou me niet verbazen als ook daar over op dit forum kennis aanwezig is). Het is een uitknipsel uit een veel grotere foto.
Schermafbeelding 2024-08-06 173229.png

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
423
213
56
Luzy Saint Martin
vauxhall-victor-fa-series-i-super-front-vauxhall-victor-super-fa_c278f.jpg
Dat of een Opel Kapitan inderdaad.
Maar de neus doet inderdaad meer denken aan de Vauxhall Victor (de engelse variant van Opel)

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.091
1.058
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn eerste ingeving was ook Opel Kapitaen. *Kan geen umlaut maken op dit toetsenbord...

VOlgens mij was Vauxhall geen 'ondermerk' van Opel - hoewel na, zeg 1965 of zo vrijwel alle Vauxhall modellen gebaseerd waren op Opel-ontwerpen. Dat was nadat eerst (?) Opel en vervolgens Vauxhall door General Motors waren ingelijfd. Voor die tijd was Vauxhall een onafhankelijk Engels merk met eigen modellen. Opel was in de periode na overname door GM 'aangewezen' als het europese ontwikkelcentrum. De Vauxhall Viva was de Britse tegenhanger van de Opel Kadett -= hoewel de allereerste versies van de Kadett (begin jaren '50?) volgens mij nog geen Engelse tegenhanger hadden.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.612
620
Toen ik nog heel jong was en mij opa stierf, nam mijn vader de Vauxhall van zijn vader over (mijn opa , dus). Het was een ander model.

Bestaat het merk Vauxhall nog, dat vraag ik mij af?

groeten

ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.612
620
Héla; opeens staat er "oud hout" onder mijn naam.Een medaille met sarcastische tint?

groeten

Ornament

jorisvh

Post veel
Bestaat het merk Vauxhall nog, dat vraag ik mij af?
jazeker, maar enkel in de UK.
tegenwoordig is het hele Vauxhall gamma identiek aan het Opel gamma behalve de merkbadge (en dat het stuur aan de verkeerde kant staat).

Opel en Vauxhall zijn overgenomen door PSA (Peugeot, Citroën, DS …).
En PSA is later gefusioneerd met FCA, dat een fusie is tussen Fiat Group (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, …) en Chrysler (Chrysler, Dodge, RAM, …).
het valt te verwachten dat al die merken onderhuids meer en meer op mekaar gaan lijken.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.271
507
Prov. Groningen
gebaseerd waren op Opel-ontwerpen.
Dat is deels waar. Pas in '79 is Vauxhall gestopt met het zelf ontwerpen van modellen.
Mijn ouders hadden in de zestiger jaren een Viva. Dat model had dezelfde bodemplaat en motorconstructie als de toenmalige Kadett, maar daar hield het wel zo'n beetje mee op. Om te zien waren ze wel min of meer van gelijke vorm maar de carrosserie was toch iets anders en aangezien de Engelsen hun eigen imperiale maatvoering gebruikten en Opel de metrische. waren er zo goed als geen onderdelen uitwisselbaar.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
vauxhall-victor-fa-series-i-super-front-vauxhall-victor-super-fa_c278f.jpg
Dat of een Opel Kapitan inderdaad.
Maar de neus doet inderdaad meer denken aan de Vauxhall Victor (de engelse variant van Opel)
Ik denk ook een Vauxhall, maar de tegenhanger bij Opel was de Record en niet de Kapitein. Kapiteins hadden allemaal 6 cylinder motoren en deze Vauxhall/Opel versies hadden een 1500 cc vier cylinder. Hoofdontwerpen kwamen bij General Motors vandaan.
Voordat Vauxhall opgeslokt werd door GM maakte het in de begin jaren prachtige en technisch goede auto's zoals de Prince Henry waar nu ook serieuze bedragen voor betaald worden. Bonhams Cars : The ex-Laurence Pomeroy Jnr.,1914 Vauxhall 25hp 'Prince Henry' Sports Torpedo Chassis no. C97

Vauxhall-Prince-Henry-1914-800x630.jpg

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.