Lie nielsen Low Angle Smoothing plane te ruil

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
259
103
Dag mede hout-genieters,

Ik was in de tegenwoordig gelukkige omstandigheid om een nieuwe LN low angle smoothing plane te kopen. Deze is mij echter wat te licht alhoewel hij super fijn schaaft. Nu zou ik m graag ruilen tegen een LN 4, of 5 1/2 ( evt een fore plane van LN).
Mocht je dat iets vinden dan hoor ik dat graag, hoe we daarna oversteken gaan we uitkomen.

Fijne zondag,

mvg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.788
441
Ik heb uit nieuwsgierigheid even vergeleken met een nr 62, qua gewicht is dat 1,7 kg vs 2,0 kg. Wil je het extra gewicht vooral om makkelijker grotere oppervlaktes te vlakken? Dan ben je volgens mij inderdaad beter af met een nr 6 of nr 7, die wegen +3kg. Ik heb zelf een nr. 62 in gebruik, maar voor sommige dingen grijp ik ook liever naar een zwaarder exemplaar.

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
259
103
Ik heb uit nieuwsgierigheid even vergeleken met een nr 62, qua gewicht is dat 1,7 kg vs 2,0 kg. Wil je het extra gewicht vooral om makkelijker grotere oppervlaktes te vlakken? Dan ben je volgens mij inderdaad beter af met een nr 6 of nr 7, die wegen +3kg. Ik heb zelf een nr. 62 in gebruik, maar voor sommige dingen grijp ik ook liever naar een zwaarder exemplaar.
Hallo! goede vraag.
Ideaal zou ik een 5 1/2 gebruiken als super smoother. Evt ook als een soort medium jointer plane. Ik heb een No 8 jointer, dat is een beest maar niet altijd passend voor kleiner werk. De 5 1/2 is lekker breed en voldoende lang om kleine projecten te vlakken. (eigenlijk geldt dit ook voor de No6)
De No 4 zou vnl zijn om een tweede smoother te hebben en die ligt wat dichter bij de LA smoother qua prijs dus zou ruilen wat bereikbaarder zijn. Dus de 5 1/2 heeft mijn voorkeur (evt de No6).
Als laatste kan ik zeggen de mijn Low Angle Jack plane top werkt maar de Low Angle smoother is behoorlijk veel lichter dus dat is uiteindelijk wel de schaaf die ik het minst vaak pak.

mvg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.