lichte aantasting door houtworm.

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Hallo, hoe kan ik best een lichte aantasting door houtworm bestrijden op onbehandeld nieuw hout (beuk).
Ik heb na het schaven vastgesteld dat er een lichte aantasting is aan het hout. (heel plaatselijk)
dit moet een tafelblad worden dat geolied of vernist wordt.
met wat kan ik bestrijden.
ik heb nu perfacs (edialux) besteld maar dit pas ik niet zo graag toe op een tafel waarop gegeten wordt.
wat raden jullie aan,... ander hout nemen is laatste optie. Ik zou graag bestrijden en op lange termijn het bekijken en eventueel dan ander hout nemen.
De gaatjes zijn 0.5mm groot en zitten helemaal vol en vast met knaagsel?? Het is amper leeg te blazen met compressor op 10 bar en ik heb nog geen wormen gezien.
ik heb op dit forum al gezocht maar niet veel gevonden indien er links naar andere treads zijn hoor ik het uiteraard graag.
alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20220209_125434.jpg
    20220209_125434.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 84

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je dit als onaangetast hout gekocht hebt, dan zou ik de handelaar om ander hout vragen
het is voor een tafelblad, dus - zelfs als er nog beestjes in zouden zitten - heeft bestrijden geen zin meer
ik vrees dat je om de vreetgaten weg te krijgen, zal blijven schaven tot er geen bruikbaar hout meer over schiet
 
Laatst bewerkt:

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
als je dit als onaangetast hout gekocht hebt, dan zou ik de handelaar om ander hout vragen
het is voor een tafelblad, dus - zelfs als er nog beestejes in zouden zitten - heeft bestrijden geen zin meer
ik vrees dat je om de vreetgaten weg te krijgen, zal blijven schaven tot er geen bruikbaar hout meer over schiet
het hout ligt hier al een tijdje dus ik kan er niet mee terug
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het hout ligt hier al een tijdje dus ik kan er niet mee terug
spijtig voor jou
gijsbrechts ? (neutrale vraag)
mijn houtboer heeft mij ooit gratis een partij beuk aangeboden
zat vol wormgangen
volgens hem, en voor zover ik mij herinner, omdat direct na het vellen de schors er niet af gehaald was
en weer volgens hem, merk je dat pas na jaren, en zoeken die beestjes de diepte op
het is dus niet oppervlakkig en enkel in het spint
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
spijtig voor jou
gijsbrechts ? (neutrale vraag)
mijn houtboer heeft mij ooit gratis een partij beuk aangeboden
zat vol wormgangen
volgens hem, en voor zover ik mij herinner, omdat direct na het vellen de schors er niet af gehaald was
en weer volgens hem, merk je dat pas na jaren, en zoeken die beestjes de diepte op
het is dus niet oppervlakkig en enkel in het spint
nee het hout komt van hier in de buurt en is zelf gezaagd en schors verwijderd
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Er is nog een manier om houtworm te bestrijden en dat is met warmte en koude Houtworm bestrijden met kou of warmte | Houtworm-bestrijden.com
En natuurlijk de veiligste die ik op 100 % zet : de fik erin maar dat zal in dit geval niet de bedoeling zijn.
ik probeer rond de aantasting omheen te werken maar er is toch na het samenstellen vastgesteld dat er hier en daar (heel plaatselijk) enkele gaatjes inzitten. indien ik het kan gaat het inderdaad, maar spijtig genoeg de kachel in.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Vergif er in spuiten onder druk , zo dat alle kanalen vol gestaan hebben en het hout er rondom heen ook vol
Getrokken is de boel laten drogen dan de gaten dicht stoppen op kleur ,
Zou toch met een speld of zo die gaten wat los maken
Welkoop verkoopt ook injectie spuiten een goede maat uitzoeken die op de gaten past
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Vergif er in spuiten onder druk , zo dat alle kanalen vol gestaan hebben en het hout er rondom heen ook vol
Getrokken is de boel laten drogen dan de gaten dicht stoppen op kleur ,
Zou toch met een speld of zo die gaten wat los maken
Welkoop verkoopt ook injectie spuiten een goede maat uitzoeken die op de gaten past
ik denk dat dit een goede oplossing is en tevens een makkelijke. hopelijk is ze ook effectief. ik heb dit nu geprobeerd enkel weet ik pas binnen enkele jaren of het ook gewerkt heeft. maar welk vergif is het meest effectieve en kleurloze?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.