Levertijd schaaf

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
724
111
Sterksel
Ik wil een shooting board maken. Mijn idee was om daarvoor een Peaktool/ Luban low angle jack schaaf #62 via baptist aan te schaffen maar de levertijden lopen op tot voorjaar 22. Uiteraard kan ik gewoon starten met mijn No4 schaaf maar de schaaf was een leuk kerstkado’tje geweest.

Gebruik jij zo’n board en zo ja welke schaaf gebruik je daarbij?

Rob Cosman gebruikt geen low angle versie. Deelt iemand die mening?
Moet wel bekennen, hoe meer ik van die Rob zie, hoe meer respect ik voor mijn overleden opa heb. Hij was timmerman in de tijd dat er nauwelijks elektrische machines waren. Hij kreeg eens met zijn verjaardag een decoupeerzaag en vond het helemaal niks :)

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
919
1.054
de buurt van den bosch
Ik gebruik eigenlijk altijd mijn 5. 1/2 .deze heeft behoorlijk wat gewicht,wat wel wenselijk is.
met een scherpe schaafbeitel en de mondopening zo fijn mogelijk is dit voor mij de ideale combinatie.
low angle is ideaal voor kopshout maar vindt het gewicht iets te laag.
is het klein werk dan voldoet de 4 ook wel.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.126
577
Noord-Veluwe
Eigenlijk zijn er maar 3 eisen waaraan een schaaf voor een futselplank moet voldoen: het snijvlak moet zich exact in het verticale vlak bevinden als de schaaf op z'n zijde ligt (cruciaal), de schaaf moet redelijk wat massa hebben (erg fijn, want anders moet moet je meer duwen), en de snijkant zou liefst niet orthogonaal t.o.v. de futselplank moeten staan (onder een hoek snijden vergt minder kracht). Veel voorrijschaven (no. 5x jack planes) voldoen aan deze voorwaarden, dus als je er daar toevallig een van hebt, dan zou je die voorlopig kunnen gebruiken.

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik heb de futselplank van Paul Sellers gemaakt en gebruik mn nummer 5 van stanley. Gisteravond toevallig het filmpje van Rob Cosman gezien, die ga ik zeker namaken in combinatie met mn nr 5.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
724
111
Sterksel
Als je een #62 wilt; GereedschapPro heeft de Axminster no. 62 wel op voorraad.
En Dieter Schmid heeft de Juurma #62 low angle jack plane, verwachte levertijd nu week 50 (dus half december).

Zelf heb ik de Veritas #62 op het verlanglijstje staan, maar ik ben er nog niet uit of ik die dat geld waard vind voor mijzelf. Wel weer 100 euro duurder dan de Axminster, Luurma of Peaktool...
Heb de axminister inderdaad gezien. Die zou uit dezelfde fabriek komen als de Peaktool maar ik ken het merk verder niet.

Geen idee of de Veritas het geld echt waard is en een hobbyist zoals mij dat merkt

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.621
622
Op mijn werk is er een Veritas Shooting Plane met hun instelbare futselplank

05P5490L.jpg

Dat werkt natuurlijk goed. Wel de hoek van de Veritas futselplank zorgvuldig in stellen en regelmatig controleren.

In mijn atelier werk ik al heel lang met houten zelfgemaakte futselplanken en een Stanley nr 6 erop. Dit werkt ook uitstekend en even precies. Heel lang geleden futselde ik met een Stanley nr 4 en daarna met een houten reischaaf. Dat werkte allemaal heel goed. De laatste decennia ligt er dus een nr 6 op.

Dit werkt allemaal zo goed dat er ik geen nood heb om een speciale schaaf hiervoor aan te schaffen. Ik werk liever mijn futselplanken, met vaste hoeken, dan op de Veritas instelbare futselplank.

Bij de Veritas Shooting Plane is het schuin geplaatste mes( venster) het grootste voordeel van deze , vind ik.

Maar in totaal vind ik het verschil tussen de Veritas en mijn Stanley nr 6 gewoon heel erg klein en dus de moeite niet om iets aan te schaffen.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
724
111
Sterksel
Op mijn werk is er een Veritas Shooting Plane met hun instelbare futselplank

05P5490L.jpg

Dat werkt natuurlijk goed. Wel de hoek van de Veritas futselplank zorgvuldig in stellen en regelmatig controleren.

In mijn atelier werk ik al heel lang met houten zelfgemaakte futselplanken en een Stanley nr 6 erop. Dit werkt ook uitstekend en even precies. Heel lang geleden futselde ik met een Stanley nr 4 en daarna met een houten reischaaf. Dat werkte allemaal heel goed. De laatste decennia ligt er dus een nr 6 op.

Dit werkt allemaal zo goed dat er ik geen nood heb om een speciale schaaf hiervoor aan te schaffen. Ik werk liever mijn futselplanken, met vaste hoeken, dan op de Veritas instelbare futselplank.

Bij de Veritas Shooting Plane is het schuin geplaatste mes( venster) het grootste voordeel van deze , vind ik.

Maar in totaal vind ik het verschil tussen de Veritas en mijn Stanley nr 6 gewoon heel erg klein en dus de moeite niet om iets aan te schaffen.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Deze Stanley is ook geen ‘low angle’ schaaf toch? Dacht dat dit een must was omdat je toch ook vaak kopshout met zo’n plank schaaft

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
919
1.054
de buurt van den bosch
Nee,deze beitel zit er schuin in(skew).
Dit is ook ideaal voor kopshout.
Maar als je beitel scherp is en de mondopening
zo klein mogelijk is dit geen enkel probleem voor
een normale schaaf.zoals ik al zei,een wat zwaardere
schaaf is ideaal.

• Leuk
Waarderingen: twdi

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.385
1.052
Omgeving Leiden
Hier een futselplank a la Rob Cosman en een stanley #4.
Beitel moet hartstikke scherp zijn natuurlijk. Ik heb de schaaf heel zoet staan met een hele kleine mondopening.

• Leuk
Waarderingen: twdi

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.621
622
Deze Stanley is ook geen ‘low angle’ schaaf toch? Dacht dat dit een must was omdat je toch ook vaak kopshout met zo’n plank schaaft
De Stanleys 3, 4 ,41/2, 5, 5 1/2, 6, 7 hebben allen de vouw naar beneden en hebben een keermes. Hun Snijhoeken zijn steeds 45 graden.

Met al deze schaven kun je prima kopshout schaven, het is een marketing ( en internet heroes) fabeltje dat je een een schaaf met een lage hoek nodig hebt met de vouw naar boven.
Het falcifieren van de meer en meer voorkomende verkeerde veronderstellingen in verband met het handmatig houtbewerken is nochtans niet moeilijk.
Hier in Europa zijn we lang met houten schaven blijven werken. En in hout is een lagehoekschaaf niet zomaar te maken. En met kaderzagen, houten houten winkelhaken (of toch gedeeltelijk ) , kruishouten enz... Kijk even naar de betere wonderbaarlijke meubels uit afgelopen eeuwen ( stijl Lodewijk 14, 15 en 16 bijvoorbeeld) en je weet dat het allemaal zonder de huidige gadgets gaat. En dan ook nog eens heel snel, want er moest brood verdiend worden en er was veel concurrentie.

Dus ik kijk steeds hoe men het 100 of beter 150 jaar geleden deed en dat zet veel in het juiste perspectief. En oude zwart wit filmpjes van mensen die echt aan het houtbewerken zijn om den brode, leert mij veel meer, dan youtube heroes die zich weer eens willen onderscheiden met hun " te verfijnde kennis en handelen". Om beginners over te halen om bij hun een werkshop te komen bijwonen.

Het valt steeds op dat deze mensen sneller en beter werkte , met relatief weinig gereedschap werkte , razend snel en dat hun werkbank niet noodzakelijk recht was, geen wetstenen voor elk gebruik terug vlakten, enz... Wel zie je een getrainde motoriek.

De grotere metalen lage hoek schaven zijn even op de markt geweest, zijn daarna verdwenen (echt noodzakelijk waren ze dus niet) en zijn recent terug opgepikt en worden nu vaak als een absoluut noodzakelijk, universeel ding , indien meerdere messen onder andere hoeken geslepen voorradig zijn.

Het steeds wisselen van die messen is gedrag van amateurs. Bij professioneel gebruik moet een schaaf gewoon klaar staan.

Dus zelfs een gewone houten schaaf zal het kopshout schaven.

Naar mijn kennis en ervaring moet het venster niet heel nauw afgesteld staan om kopshout te schaven gezien het verloop van de vezels: die lopen loodrecht op de schaafrichting.
Bij het schaven van langshout , tegen de draad, dan wil je een nauw venster.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
919
1.054
de buurt van den bosch
Dat vindt ik ook het mooiste,iets maken zoals ze het vroeger deden.
Ik heb ook een mooie verzameling handgereedschap waar ik veel mee kan maken.
Ook ivm levertijden ben ik zelf mijn gereedschap gaan maken,veelal schaven.
Merk nu zelf ook dat ik meer werk met mijn houten schaven,maar bij het grof werk
pak ik toch liever een stalen schaaf.En je houdt nog wat centen in je zakken;).
Het zoetschaafje wat ik als laatste gemaakt heb was ongeveer 100 euro aan materiaal
en verzendkosten,maar er zat wel 2 dagen werk in.Een zoetschaaf van een bekend merk,
(ik heb veel van lie nielsen)ga je denk ik al naar 350-400 euro.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.055
3.295
Gaanderen
Mooi stukje van Ornament. Scherp gereedschap en veel ervaring. Het eerste lukt me prima. Het tweede, tsja tijd? zin? kunde? Oefening? Vul het maar in. Ik vind het gewoon leuk om af en toe wat te doen met de handen. Het moet echter niet op werk gaan lijken.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
724
111
Sterksel
Gisteravond een zeer interessant filmpje van Rob Cosman gevonden over het verschil in schaven.

Het verschil is dus niet zo groot. Maar goed, ik zal toch tot het voorjaar moeten wachten voor er weer iets leverbaar is. Tot die tijd ga ik maar lekker met mijn No 4 aan de slag.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
724
111
Sterksel
Op mijn zelfgemaakte futselplank met een 90 graden en 45 graden aanslag kan ik prima uit de weg met een nr4 of nr 4.5. Kwestie van zoet afstellen en met beleid werken. Daar heb je echt geen low angle voor nodig. Dus zou zeggen begin klein, en upgraden kan altijd later nog :)

Dat wordt inderdaad mijn plan want er is toch niks leverbaar :)

• Leuk
Waarderingen: zeno

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.539
3.272
Al die jijbuis filmpjes zijn geweldig voor de commercie. Je kan dit werk prima met een houten schaaf van de kringloop doen. Duur gereedschap maakt je nog geen goede timmerman.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.