Leuk voor de startende hobbyist (zelfbouw) - €500 ish

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
274
102

Leuk project om mee te starten.

Ik heb mijn machine gebouwd met zijn andere plannen (full size, en niet bepaald €500)
Inderdaad leuk om mee te starten, maar verwacht er niet teveel van. Een poortaalfrees met deze materialen construeren vraagt om problemen.
De stijfheid van de machine ( MDF is relatief zwaar en niet bepaald stijf, en dus een vreemde keuze) maar ook de speling op de geleiders, het ontbreken van limitswitches. De afwijkingen die de zelfgemaakte geleiderails met zich meebrengen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Al met al kun hier vast wat mee frezen, maar verwacht geen precieze of exacte maatvoeringen van de producten die je ermee maakt.

• Leuk
Waarderingen: janwillem

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
139
46
kijk het filmpje maar eens, de onderdelen die onder druk staan zijn van metaal of kunststof. Voor de prijs kun je hier een hele leuke start mee maken. Je moet er inderdaad niet te veel van verwachten of enorme krachten er op zetten. Maar dat kun je met een openbuilds achtige machine ook niet en die zijn toch al weer een heel stuk duurder.

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
4
0
Leveroy
Ik was dat filmpje laatst ook al tegen gekomen. Op zich mooi dat hij laat zien je niet perse de duurste CNC machine hoeft te kopen om 'iets mee te kunnen maken. Hij heeft het -dacht ik- ook over mogelijke upgrades.

Welke zwaardere machine heb jij van zijn plannen gemaakt?

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
139
46
Ik heb de RAW CNC gemaakt, zelf laten watersnijden uit RVS, en zelf alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Is nu een machine van 3 meter bij 1,5, met een 2.2kw frees er op en die doet het prima, zit nog beetje te rommelen met de besturing, maar dat is meer omdat dat een hobby op zich is geworden...

• Leuk
Waarderingen: Henk3D

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
4
0
Leveroy
Oké! Flinke machine! Alleen daarom waarschijnlijk al duurder..

Wat voor besturing heb je er bij?
En een lucht gekoelde 2,2Kw spindel of met water?

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
139
46
Ik ben aan het spelen met verschillende besturingen, fluidnc is leuk maar loop snel tegen de beperkingen aan, mach3 en mach4 met pokeys57cnc kaarten, linuxcnc met mesa kaart, en nog wat ander spul. Spindel is inderdaad een luchtgekoelde 2.2kw met verschillende vfd’s om te testen. De hyangyang’s (de “oude” en de gt) en de h100, en nog wat ander spul. Wil via rs485 werken, op een of andere manier vind ik die 0-10v aansturing niet ok (don’t know why…)

Bij mijn machine in combinatie met de huang yang veel last van emi dus veel bezig met “aarden” en alle andere zaken zoals metalen behuizing en dergelijke. Leuke hobby

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.