Lepeltje

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weer een lepeltje gesneden als cadeautje voor iemand. Lepel is volledig met handgereedschap gemaakt.

Als ik het goed heb was de stam een perenboom die ik in mijn tuin had. Hout heeft een paar jaar zo in de schuur gelegen.
HYZ08064.JPG
De rode sporen komen van de verf van de stalen kloofwig.
HYZ08065.JPG

Eerst rondom wat afvlakken met de handschaaf. Globaal vierkant maken.
HYZ08063.JPG

HYZ08066.JPG

Daar zaag ik met de Japanse en Hollandse handzaag (ik heb eigenlijk geen goede schulpzaag) een stuk uit. Getwijfeld om het warrige deel te gebruiken, maar ik zag op tegen het snijden hierin. Het hout was ook heel droog. Tips zijn welkom!
HYZ08067.JPG

Het gekozen stuk was foutvrij.
HYZ08068.JPG
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Uit het handje vorm geschetst en de grote stukken weggezaagd.
HYZ08069.JPG

En daarna met een Mora houtsnijmes en lepelsnijmes afgemaakt. En geschuurd (vijltjes en 2 of 3 groftes schuurpapier) en in de olie gezet. Als ik eenmaal bezig ben, vergeet ik de tijd en om foto's te maken :)
HYZ08075.JPG

HYZ08076.JPG

HYZ08078.JPG

Totaal een dag werk. Nog niet eerder zo'n dun en fijn lepeltje gemaakt. Ik heb geprobeerd om hem heel hoekig te houden.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Leuk gedaan. Ben benieuwd hoe het snijden ging in droog hout. Dat is niet makkelijk. Ik begreep eerder van iemand om dan het hout een paar dagen in het water te leggen voordat je begint te snijden. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het viel niet tegen in het droge hout. Wel goed oppassen voor beschadigingen (losgetrokken nerf), in het kommetje zie je een kleine beschadiging die ik er niet meer uit kreeg.

Het was te kort dag om het eerst nat te maken en later weer drogen.

Ik zie nu dat je eigenlijk geen referentie hebt hoe groot dit nu is. Ik schat ongeveer 12cm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.