Lepels snijden - spoon carving

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Beste houtsnijders,

Het fijne van deze woodworking site is dat er mensen reageren met meer dan een "like-je". Ik heb al eens een tijdje op Instagram een hele reeks lepelsnijders in Nederland vergaard. Maar uiteindelijk reageerde er niemand met meer dan een duimpje of een ander likeje. Daarom probeer ik hier nog eens houtsnijders te zoeken die met messen lepels snijden, liefst niet alleen van vers hout.
0B1D2681-B249-434D-8BC3-EF7C99C60A3D.jpeg

4E741C96-E68C-496D-B426-C7EDBBDBF5FA.jpeg

7524EC85-F00B-4EC5-B37F-04DDA9B908C4.jpeg



Dus wie snijdt lepels met houtsnijmessen en wil buurten over houtsoorten (droog) , gereedschap, favoriete modellen van lepels enzovoorts?

Ik ben nieuwsgierig. Carl
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Het gaat me dus niet om bewondering te oogsten, maar om te corresponderen of eens bij elkaar op de lepelsnijkoffie te komen.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Dit zijn een aantal Vlaamse en Nederlandse houtsnijders die lepels snijden, lepelsnijders dus. Wie van hen gebruikt ook woodworking.nl?


@jelmersteenhuizen

@spooncarver

@studiosimple

@liviuscrafts

@skip_66

@mhwoodsuk

@bartolomeus_bosch

@dutch_spoons

@uwwalons_handcrafts

@egbertdegroote

@debosvalk

@bjorn_bogemann

@handmadespoons

@vershout

@peterpeerhoutwerk

@t_Lepelschuurke

@verschurencarl

@workshop_lepelsnijden

@adam_de_leeuw

@svoss_stijnvanoss

@stevenvanhemelryck

@illuminatemi.nl

@_houter

@norrelboot

@stapperstap

@hout_en_inkt

@annette_koehnen

@lidynooij

@meneertjeteelepel

@bvanluyt

@laurensmaakt

@annkestens

@eemlepel

@goutbewerking.hert

@sandeman1973

@binkmeubel
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Ja inderdaad, Open Dag Hout heb ik gemist. Ik zoek ook niet zozeer naar gereedschap of hout. Dan leid ik mezelf maar in bekoring. Ik zoek naar lepelsnijders om mee te corresponderen of te buurten.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Leuk om je hier te zien Carl en om jouw werk te mogen bewonderen! Ik ben zelf nog echt een beginnende lepelsnijder, uberhaups beginnende houtsnijder overigens :) . Ik heb er nu een stuk of 10 gesneden, kom dus echt pas net kijken.

Ben ook nog compleet aan het uitzoeken hoe ik het het beste kan doen, al veel geleerd van mijn eerste lepels, maar er is nog zoveel te leren en te ervaren. Los van het snijden zelf, ben ik nog steeds op zoek naar, waar haal ik mijn verse hout vandaan, welke lepel vorm ga ik daar dan uit snijden, hoe doe ik mijn afwerking. Ik heb al meerdere dingen zelf gevonden of gelezen die ik nog moet toepassen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, jouw lepels zijn echt extreem glad, je ziet geen enkele snede meer. Schuur jij dan je lepels? Of is het meer zo glad mogelijk afsnijden, daarna schrapen met een metaalschraper en daarna polijsten met bijv. een kei?

Volgens mij stond @vershout op de open dag hout, dus het was niet alleen gereedschap o.i.d. ook hoor ik van lepelfeesten en snijavondjes via een Zoom call (zowel NL als internationaal). Ik heb daar nog niet aan deelgenomen.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Ik schuur mijn lepels aan het eind met Klingspor schuurlinnen P180 en dan met heel fijn P600. Als je ze dan nog glanzender wilt kun je het oppervlak nog eens met een Dremel voorzien van een viltschijfje polijsten.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Lepels en keukengerei dat gebruikt wordt in de keuken (vocht) kunnen beter niet geschuurd worden, dan blijven de vormen en hun oppervlakten strakker.

Schuren = cellen (open) krassen
snijden = door de cellen heen snijden

Groeten ,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en luk knops

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Ik weet niet of het aan de houtsoort ligt, maar het keukengerei dat ik snijd uit Zirbe schuur ik en de Zirbe blijf ook na veelvuldig afwassen prachtig glad. Misschien omdat er veel hars in zit? En het blijft ook heerlijk geuren.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik ben ook lepelsnijder, meubelmaker en hout-liefhebber. Af en toe ben ik op het forum, af en toe op Instagram (@zoveel_te_ontdekken). Wie weet treffen we elkaar nog eens. Wellicht een leuke tips zijn de (gratis) webinars die Carolina organiseert o.a. ook over lepelsnijder, maar ook over andere ambachtelijke technieken: Masters of Sloyd - De gratis webinars over ambachten zijn terug! - Carolina's Slöjd. Op 5 januari is Gijs van Zonneveld daar om wat te vertellen over zijn lepels.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.