Lepelmes wetten hoe?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Ik heb me gewaagd aan de aanschaf van een setje messen om lepels te snijden: Detailmesje met rechte vouw, groter mes met kromme vouw, en een lepelmes; zo'n haak, 25 mm diameter, en een leren stropje met pasta om de boel scherp te houden.
Voor de beide messen kan ik prima de instructies vinden om ze te wetten, maar alle video's (gewone beschrijvingen heb je helaas niet meer tegenwoordig) gaan met een grote boog om het lepelmes heen.
Hoe wet ik dat ding?
Nog iets anders: ik lees dat ze bestaan in linkse en rechtse uitvoering. Het mes dat ik zelf heb is symmetrisch, maar dat links en rechts slaat op de kant die gewet is?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.502
345
Torhout, België
Ik heb me gewaagd aan de aanschaf van een setje messen om lepels te snijden: Detailmesje met rechte vouw, groter mes met kromme vouw, en een lepelmes; zo'n haak, 25 mm diameter, en een leren stropje met pasta om de boel scherp te houden.
Voor de beide messen kan ik prima de instructies vinden om ze te wetten, maar alle video's (gewone beschrijvingen heb je helaas niet meer tegenwoordig) gaan met een grote boog om het lepelmes heen.
Hoe wet ik dat ding?
Nog iets anders: ik lees dat ze bestaan in linkse en rechtse uitvoering. Het mes dat ik zelf heb is symmetrisch, maar dat links en rechts slaat op de kant die gewet is?
Een lepelmes wet je met een stukje rondhout waar fijne korrel schuurpapier rond gewikkeld is. Idem voor slijpen, maar dan met grovere korrel. De meeste lepelmessen hebben 1 snijkant, waardoor je druk kan uitoefenen op de niet-snijdende kant. Mogelijk heb jij een lepelmes dat aan beide zijdes snijdt. Een fotootje zou verduidelijking kunnen brengen.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
165
66
Almen aan zee
Sean Hellman is de goeroe ;-)

Zijn boek (Sharp) is echt super, daarin staat heel duidelijk hoe je wat dan ook scherp krijgt.

Hij heeft ook filmpjes, ook super helder.

Deze is over het scherpen van een Mora 164 lepelmes:

 
  • Leuk
Waarderingen: wim2008 en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Sean Hellman is de goeroe ;-)

Zijn boek (Sharp) is echt super, daarin staat heel duidelijk hoe je wat dan ook scherp krijgt.

Hij heeft ook filmpjes, ook super helder.

Deze is over het scherpen van een Mora 164 lepelmes:

Inderdaad, ‘Sharp’ is totnogtoe het beste boek wat ik daarover heb gelezen.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
238
102
Omgeving Alkmaar
Robin wood legt het ook prima uit:

Lepelmessen zijn er inderdaad links- en rechtshandig. Dan zit de kromming van het mes precies gespiegeld. Bedoel je met symetrisch dat beide zijden geslepen zijn (2 snijkanten)? Die bestaan ook, maar voorzichtig met je duimen dan😀
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.