Lengte flush trim bit

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Flush trim bits zijn er in verschillende lengtes. Ik zoek voor mijn freestafel nog 1 of meerdere flush trim bits. Nu vraag ik mij af is de lengte ook belangrijk? En dan met name te veel lengte t.o.v. het werkstuk. (er vanuit gaande dat het lager op werkblad niveau zit.) Qua safety zal het vast was uitmaken maar heeft het nog verdere nadelen en voordelen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
De lengte maakt in principe niet veel uit. Ik heb meerdere lengtes, en pas de frees dan ook aan aan de dikte van het te frezen stuk. Als je een te lange frees gebruikt, word de frees ongelijk bot, en als je de frees dan later gaat gebruiken op de hele lengte, word het freesbeeld er ook niet mooier op.
Voor de rest zitten er m.i. geen nadelen aan.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
Een langere frees zal meer de neiging hebben om te gaan zwabberen. Waar mogelijk is het altijd het beste om een kortere frees te gebruiken. Dit heeft ook als effect dat je met een kortere frees meer materiaal kan afnemen in één keer dan met een langere frees.
Dit hang echter veel af van je beoogde gebruik en je machine. Als je sowieso maar weinig materiaal afneemt zal het niet heel veel uitmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Naast wat JagerGuus schrijft, een lange frees is domweg duurder. Ander nadeel kan zijn, dat een lange bit uit blijft steken.
Maar ik heb net toevallig wel een lange gekocht, omdat een korte niet altijd volstaat. En dan moet ik er weer meerdere gaan aanschaffen. Ik heb er één van CMT en die zijn best aan de prijs. Bewust geen ecotools gekozen, omdat de kans dat de lager er af vliegt, nogal groot is.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
omdat een korte niet altijd volstaat. Bewust geen ecotools gekozen, omdat de kans dat de lager er af vliegt, nogal groot is.

Dat eerste was ook mijn overweging. Is de moer bij het lager niet met loctite vast te zetten? De frezen van ecotools vind ik erg lijken op die van alieexpress, zouden het dezelfde zijn?
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Als ze van china komen kan je best het schroefje goed vastzetten. Ik heb het al voorgehad dat het eruit kwam door de trillingen. (ook niet meer teruggevonden)
Zo vaak mogelijk gebruik ik een kortere frees omwille van gelijkmatig slijtage en veiligheid. Deze zijn ook van een degelijk merk. Daarnaast heb ik een aantal freesjes uit China, wat perfect is voor occasioneel gebruik. Als ik zie dat ik een bepaalde maat vaker gebruik, dan koop ik er een betere versie van.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Bij kopieerfrezen is er een verschil in kogellager aan de boven- en aan de onderkant. Met het lager aan de bovenkant is het makkelijker frezen omdat je de mal beter kan zien, maar is het nadeel dat als je de machine iets kantelt (je werkt immers op een rand) de frees zich in het werkstuk vreet. Bij een langere frees wordt dit mogelijk erger.
Bij een lager aan de onderkant heb je dat niet. Daarmee kan je het beste altijd een keer extra rondgaan om de onnauwkeurigheid door het (eventuele) kantelen weg te halen.

Een langere frees geeft een grotere druk op de lagers van de machine. Daardoor kan de onnauwkeurigheid en slijtage toenemen. Vooral bij machines waar de lagering minder degelijk is.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dat eerste was ook mijn overweging. Is de moer bij het lager niet met loctite vast te zetten? De frezen van ecotools vind ik erg lijken op die van alieexpress, zouden het dezelfde zijn?
Ze lijken wel erg op elkaar maar er zit toch wat kwaliteits verschil in. Die van ecotools lijken een wat betere kwaliteit te hebben. Iets beter afgewerkt en meestal iets (langer) scherp. De lagers van de aliexpress frezen zijn meestal ook wat minder.
Heb met nog geen enkele frees ooit gehad dat het lager er af vliegt. Van de duurdere tot de goedkope. Loctite kun je altijd ervoor gebruiken als het schroefje los komt te zitten. Zeker bij de goedkope frezen. Als je het lager moet vervangen kan je beter de hele frees vervangen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Aliexpress is geen merk. Het is gewoon een groot winkelcentrum met heel veel winkeltjes en heel veel verschillende merken, met bijbehorende kwaliteitsverschillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.