leidingwerk voor starmix <-> kapex/lintzaag/schuurmachine

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Volgens mij heb ik tot op heden alleen nog maar wat over stofafzuiging gepost. :) Vind dit wel een van de meest belangrijke onderwerpen ook.. maar dat terzijde.
kleine sfeerimpressie wat het iets makkelijker uitleggen maakt.

(de ruimte die ik nu werkplaats noem was 3 weken geleden nog sportruimte op een slechte betonnen vloer dus kijk even door de enorme to-do lijst heen)

IMG_1615.JPG


Ik heb inmiddels een starmix 1635 gekocht (de premium versie) en wil deze gebruiken voor de machines links op de foto en dus de Kapex, lintzaag en schuurmachine. eventueel de kolomboor tzt. Onderdeel van de premium versie is een 5M lange 35mm afzuigslang en o.a. een festool adapter.

Nu wil ik alle machines aansluiten en het liefst niet met slangen rommelen als ik ze gebruik maar hoe leg ik zoiets aan? Van wat lezen her en der snap ik dat de diameter van de slang niet groter of kleiner moet worden dan wat de fabrikant zelf gebruikt en dus kan ik zowel 35 als 49mm gebruiken. Starmix gebruikt beide diameters met deze machine.

Ik neig dus naar 40 of 50mm PVC maar zou de ongebruikte apparaten ook willen kunnen afsluiten met een schuifje, zodat er geen kracht verloren gaat.
Zal er tussen 40 of 50 nog veel verschil zitten? Ik heb geen meters om dat te testen.

Vraag; Die schuifjes kan ik alleen nergens vinden. enig idee of en waar dit te krijgen is? (voor 100mm ...rechts op de foto.... heb ik ze al en dat werkt prima.)

Het idee is dan een PVC buisje onder het werkblad monteren met aftakkingen naar boven waarop het flexibele gedeelte zit en boven het werkblad een schuif hebben per machine om de doorvoer open en dicht te zetten. Het liefst is het gedeelte boven het werkblad ook nog afneembaar.

Overigens heeft alles natuurlijk ook een andere diameter op de machines zelf. 😐

KS60: 40mm buitenmaat (binnenmaat niet gemeten, zal 36mm zijn denk ik
Scheppach lintzaag: 45mm buitenmaat / 39mm binnenmaat
Scheppach schuurmachine 67mm buitenmaat / 62mm binnenmaat

Ik zat er aan te denken om voor de schuurmachine een rubber verloopje te kopen wat ik zelf op maat kan snijden bij Baptist om van 68mm naar 40/50mm te gaan.

Betere ideeen uiteraard ook welkom!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Idd ze zijn goed zelf te maken, dan kan je de diameter zelf bepalen. Ik heb ze zelf gemaakt om automatisch aan te sturen (wel een topic over maar geen duidelijke bouwfoto’s).
Maar o.a. in dit topic staat een bouwverslag. En anders hier op het forum of idd op YouTube zoeken op bladtgates, dan vind je genoeg voorbeelden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik neig dus naar 40 of 50mm PVC maar zou de ongebruikte apparaten ook willen kunnen afsluiten met een schuifje, zodat er geen kracht verloren gaat.
Zal er tussen 40 of 50 nog veel verschil zitten? Ik heb geen meters om dat te testen.
Ik heb zelf ook een starmix zuiger. Ik heb er momenteel een 40mm buizensysteem aan zitten. Het zuigtabletten prima moet ik zeggen, maar ik heb inmiddels 50 én 60mm buis liggen om deze beide te testen welke beter werkt. Het is dat ik er nu geen tijd voor heb helaas. Dat zal een wintertestje gaan worden.

Voor schuifafsluiters kun je het best in de vijver/pvc hoek kijken voor kant en klare opties.
Bijvoorbeeld Deze. Die kan je meteen op je leidingen aansluiten.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb zelf ook een starmix zuiger. Ik heb er momenteel een 40mm buizensysteem aan zitten. Het zuigtabletten prima moet ik zeggen, maar ik heb inmiddels 50 én 60mm buis liggen om deze beide te testen welke beter werkt. Het is dat ik er nu geen tijd voor heb helaas. Dat zal een wintertestje gaan worden.

Voor schuifafsluiters kun je het best in de vijver/pvc hoek kijken voor kant en klare opties.
Bijvoorbeeld Deze. Die kan je meteen op je leidingen aansluiten.
Thanks! Ik denk dat ik voor 50mm ga. Enige waarop ik dat baseer is het feit dat ik bij gereedschappro lees en hoor dat de 49mm (binnen diameter) slang nog beter zuigt dan de standaard 35mm slang
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik gebruik deze:
In combinatie met dit:

Het handige hiervan is dat je ten allen tijde twee slangen (dus machines) aangesloten hebt, dat de aansluiting de standaard 49/50 is & het simpel is om van slang te wisselen.
Ik heb op de Electra-aansluiting van de stofzuiger een tweeweg splitter, zodat het automatisch aangaan ook werkt.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik denk dat ik het als volgt ga doen:

- Extra bajonet bestellen van starmix voor een 49mm slang
- losse 49mm flexibele slang
- 50mm PVC van de muur achter de stofzuiger tot elke machine aanleggen (onder het werkblad)
- Flexibele buis op de PVC buis schuiven met naar de machine toe een rubber verloopje (naar de juiste diameter van de machine)

Vriend van me heeft een 3D printer, hij kan deze voor me printen: Blastgate / Sperrschieber (wall mounted / Wandmontage) by Atuatuca
Deze monteer ik dan op de wand achter elke machine boven het werkblad.

Enige wat ik niet weet is of ik de 49mm flexibele buis over de 50mm kan schuiven. Ik heb ergens gelezen dat dat NET past maar kan het zo gauw niet terug vinden.

Wat ik dan nodig zou hebben is:

- Extra bajonet van starmix voor 49mm (binnendiameter) slang
- 50mm PVC buis en de nodige Y stukken / 45 gr bochtjes..
- 49mm slang (liever niet van starmix zelf...gezien de idiote kosten.. dus als iemand een tip heeft over wat past op een starmix bajonet hoor ik het graag! Zou dit passen??



Dat is het wel zo'n beetje. Ik kan later altijd nog een Y stuk direct op de starmix zetten als dat nodig is. Voor nu is het bij het stofzuigen van de werkplaats gewoon even de slang omwisselen wat geen ramp is
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb afsluiters gemaakt van kogelkranen zoals deze:
Kogelkraan-tp-580x580.jpg

Mijn "systeem" ziet er op hoofdlijnen zo uit:
Stofzuiger (Festool Midi) -> korte slang -> cycloon (Oneida-Air Dust Deputy DIY) -> korte slang -> verdeling met PVC Y-stukken en bovenstaande kogelkranen. Alles in 50mm. Het "verdeelstation" splitst naar 40mm slang tbv de Kapex en de standaard Festool slang tbv losse machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.