LED verlichting aanhangwagen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Ik ben het geklooi met de klassieke verlichting op mijn aanhangwagen beu. Er is wel altijd een lampje wat kuren heeft of een deksel wat niet goed past.
Ik ben dan ook van plan om er LED verlichting op te zetten en hopelijk gaat die wel zijn tijd mee.
Heeft iemand ervaring met een leverancier met goede prijs/kwaliteit?
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik zou gewoon bij een bekende automaterialen handel gaan kijken. Let wel op, je hebt waarschijnlijk een extra schakeling/ regelkastje er tussen nodig. Kennis van mij had de lampjes en bekabeling vervangen maar niets deed het. Blijkt dat de auto een weerstand moet kunnen meten in de verlichting. Zodat de auto jouw kan vertellen dat het linker knipperlicht van de aanhanger het niet doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ik gebruikte vroeger toen ik nog een auto met een trekhaak had, een losse balk met kentekenplaathouder, lampen en reflectors. 10 meter rubberkabel er aan en een goede metalen stekker. Die deed het altijd. Ook als ik dan eens iemands aanhanger leende, had ik gewoon verlichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: kootje007

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Ik zou gewoon bij een bekende automaterialen handel gaan kijken. Let wel op, je hebt waarschijnlijk een extra schakeling/ regelkastje er tussen nodig. Kennis van mij had de lampjes en bekabeling vervangen maar niets deed het. Blijkt dat de auto een weerstand moet kunnen meten in de verlichting. Zodat de auto jouw kan vertellen dat het linker knipperlicht van de aanhanger het niet doet.
De auto is een Ford Focus van bijna 25 jaar oud. Die heeft (gelukkig) geen van deze snufjes. De verlichting van de aanhangwagen is gewoon parallel aangesloten met de rest van verlichting van de wagen.
Maar het is inderdaad zo dat in bepaalde gevallen je gewone verlichting niet kan vervangen door LED. Met een klassiek pinkerrelais gaat het niet lukken omdat de stroom te laag is. Dat heb ik gemerkt met mijn tractor. Ik had te zwakke lampjes (klassieke gloeilampen) gemonteerd waardoor de snelheid van knipperen plots hoger werd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Ik gebruikte vroeger toen ik nog een auto met een trekhaak had, een losse balk met kentekenplaathouder, lampen en reflectors. 10 meter rubberkabel er aan en een goede metalen stekker. Die deed het altijd. Ook als ik dan eens iemands aanhanger leende, had ik gewoon verlichting.
Die heb ik ook voor de kipwagen van de tractor. Daar kan geen vaste verlichting op omdat die tegen de grond slaat bij het kippen. Maar losse verlichting is niet reglementair. Zelfs de reflecterende driehoeken mogen niet op de achterklep omdat deze verwijderbaar is. Die moeten op een vast deel van de aanhanger zitten.Heb ik gisteren ok nog aangepast. En ik wil in orde zijn omdat er toch regelmatig controles zijn. Voor de tractor durf ik dat te riskeren, maar niet voor de auto.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Omdat ze altijd stuk gaan, zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan, die passen. Dat de verlichting en reflector vast moet zitten, is dat alleen in belgie zo? Ik had er nog nooit van gehoord. De nederlandse politie blijkbaar ook niet. Die vinden het al heel bijzonder dat alles werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Ik ga er van uit dat de regels in België en Nederland ongeveer dezelfde zijn, want de basis is een Europese richtlijn. Strikt volgens de (Europese) regels mag ik de aanhanger niet meer gebruiken want het is een zelfbouw. Dus geen papieren. Maar de politie is tevreden als je er een kenplaatje ophangt met zelfverzonnen gegevens (naam, chassisnummer en MTM). Ze zullen je niet aan de kant zetten voor een slecht geplaatste reflector, maar bij controle moet je aan de richtlijnen voldoen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dan mag er in de landen geen boottrailer meer de weg op , daar zit ook een losse verlichting balk op die
Er af gaat bij tewaterlating, heb er in Nederland ook nog nooit van gehoord , betekent niet dat niet gehoord of
Niet weten, dat het ook zo is , wetten veranderen ,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Je hebt kans dat de wetgeving ingevoerd is met de kentekenplicht voor aanhangers van meer dan 750 kg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Het antwoord van autoveiligheid, die de keuring van voertuigen uitvoeren is dat de verlichting permanent op de aanhanger bevestigd moet zijn.
Bij een boottrailer is de verlichtingsbalk inderdaad niet 'permanent' of 'vast', maar afneembaar. Maar het is een gedeelte van de constructie. Dat is nog iets anders dan een losse combinatie die met een touwtje aan de trailer bevestigd is.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dus als je de verlichting op een losse goot/koker monteerd en die goot/koker met een paar strips en bv vleugelmoeren aan de aanhanger bevestigd is het gevast gemonteerd. Maar wel demontabel ent als bij een boot trailer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Als de constructeur de aanhangwagen zo gebouwd heeft, en een type goedkeuring voor dit ontwerp heeft gekregen, is het toegelaten.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Rij al jaren met een afneembare balk op mijn aanhanger rond, en ondanks dat er vaste lichten voorzien zijn een stuk lager in een balk onder de aanhanger en meerdere politiecontroles nog noout problemen mee gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.