Laten slijpen van zaagbladen/freeskoppen omgeving Belgisch Limburg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Ik heb een Leitz groeffreeskop gekocht die wel een slijpbeurt kan gebruiken, en voor 2 zaagbladen gaat het ook geen kwaad kunnen. Is er hier iemand uit de omgeving die een goede slijperij kan aanraden? @mathieu ?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Als je niks in BE Limburg kunt vinden, dan kan ik ze ook meenemen naar Siko in Maastricht. Daar heb ik goede ervaringen mee met schaafmessen en zaagbladen.

In Genk (Zwartberg) heb je ook Lecot. In het verleden, toen ze nog Raedschelders waren, hebben we daar zaagbladen laten slijpen. Maar daar waren we niet heel tevreden over. Ze slijpen niet zelf, maar sturen de zaagbladen op. Hierdoor duurde het bijna 2 weken voordat de zaagbladen terug waren. Ook waren ze duurder dan Siko en voor ons gevoel waren de zaagbladen minder scherp.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en LvdE

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
een Leitz groeffreeskop
vraag in de rand
wat mag ik mij daarbij voorstellen ?
frees met een asgat van 30, 50, of . . . ?
vaste snijbreedte of bestaande uit 2 delen die je met tussenringen kan verbreden ?
draaibare kop ?

vanuit een ander oogpunt bekeken
ik heb ook groeffrezen met een hm-tand
mijn ervaring is dat die stukken uit het hout kappen, waarbij je randschade krijgt
dat heb ik niet bij frezen waar op de kop + zijden wegwerpmesjes zitten
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
vraag in de rand
wat mag ik mij daarbij voorstellen ?
frees met een asgat van 30, 50, of . . . ?
vaste snijbreedte of bestaande uit 2 delen die je met tussenringen kan verbreden ?
draaibare kop ?

vanuit een ander oogpunt bekeken
ik heb ook groeffrezen met een hm-tand
mijn ervaring is dat die stukken uit het hout kappen, waarbij je randschade krijgt
dat heb ik niet bij frezen waar op de kop + zijden wegwerpmesjes zitten
Een 4-delige freeskop asgat 30:

$_86.jpg

Heb je dit bij elke houtsoort? Zou toch niet mogen in principe. Een vlaktand groefzaagblad is op dezelfde manier opgebouwd. Ik wou de kop oa. gebruiken om pennen te frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Deze heeft ook schuiner staande snijvlakken, denk dat deze zowat hetzelfde bereiken als wisselmesjes aan boven- en onderkant?

20210409_153635.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Vroeger bracht ik zaagbladen bij Houthandel Modest (was vroeger in Zichen, nu nog enkel Diepenbeek en Tongeren). Daar kwam Leitz langs. Ook een keer bij Palmaers maar daar is service niet top vind ik.
Bimac zal ongetwijfeld ook wel goede slijpservice hebben (het praatje krijg je er bij!). Misschien eens informeren bij Genk hout. Daar zal ook wel iemand langs komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Bimac, Modest en Siko klinken alledrie al goed. Modest vooral omdat Leitz de service doet, Siko door L.N.'s ervaring, en bij Bimac zal het ongetwijfeld ook wel goed zitten. Hiermee kan ik wel verder, bedankt jongens!
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
209
13
Belgisch Limburg
Wij laten onze zaagbladen slijpen bij KMWE toolmanagers in Eindhoven, die hebben ook een vestiging in België (Weg naar Zwartberg 156B, Oudsbergen) (Ik moet ze wel eerst een beetje opsparen, dat ik er genoeg tegelijk binnenbreng, want ik hoorde de laatste keer dat ik er was, (ergens vorig jaar) dat de minimumkost 50€ was, als ik het me goed herinner)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Van Leitz kreeg ik geen antwoord, dus vandaag heb ik een aantal zaagbladen, freeskoppen en vierkante gatenboren binnengebracht bij Bimac. Ik moest nog denken aan:

Bimac zal ongetwijfeld ook wel goede slijpservice hebben (het praatje krijg je er bij!).
Want ik heb er uiteindelijk een uur (tot voorbij sluitingstijd) staan praten met beide eigenaars/werknemers 😄Daar zit duidelijk wel een berg kennis als het op machines aankomt. Bedankt voor de tips allemaal (y)
 
  • Haha
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.