Laten plaatsen Douglas tuinhuis

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
@Danny1984

Het is niet zozeer de betonpoer met beton die een probleem kan zijn, maar het m16 draadeind is de zwakste schakel.
Ik gebieden waar de wind weinig vat heeft is het ook niet zo'n probleem.
Maar met de (val) winden, die steeds meer voorkomen, heb ik daar al voorbeelden van gezien.
Ben ik blij dat ik aan alle kanten ingesloten zit :)

Ik zal eerlijk zijn, heb er geen rekening mee gehouden, maar ben wel blij dat ik weinig wind in m'n tuin heb.

Bedankt voor je uitleg.

Gr Danny
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
de totaalprijs is 7.500, waarvan 3.600 voor de montage
als ik het goed begrijp dan zijn de betonpoeren jouw struikelblok
wens of durf je daaraan niet te beginnen, waarom laat je die dan niet plaatsen + bouw je zelf het tuinhuis ?
een alternatief voor betonpoeren is ter plaatse gieten van beton met daarin draadstangen voor de verankering van de bovenbouw
in dat geval kan je zelf de bekisting maken
eens je zover bent, is er geen moeilijkheid meer om de bekisting waterpas te zetten + (zelf) het beton te gieten


Het is inderdaad meer de basis wat ik een uitdaging vind want die moet goed staan. Zelf denk ik nu dat een betonpoer tegen de garagewand weer niet handig is omdat je de paal dan niet rond kan draaien. Dat zijn uitdagingen waar ik zelf niks meer kan. Een geraamde maken en potdekselplaten monteren lijkt me niet zo'n probleem.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Het is inderdaad meer de basis wat ik een uitdaging vind want die moet goed staan. Zelf denk ik nu dat een betonpoer tegen de garagewand weer niet handig is omdat je de paal dan niet rond kan draaien. Dat zijn uitdagingen waar ik zelf niks meer kan. Een geraamde maken en potdekselplaten monteren lijkt me niet zo'n probleem.
Ik heb dit zelf opgelost door de palen tegen het huis gewoon over het draadeind te schuiven, en laten rusten op een losse moer die je in hoogte kunt afstellen. Je hoeft dan de paal niet te draaien. Onder de paal zit een plaat met een gat wat dus over het draadeind gaat, en op de moer rust.

Door het geheel (gewicht/constructie) waait dit echt niet omhoog.
Mocht je er toch bang voor zijn kun je ook nog kiezen om de overkapping op een of andere manier te borgen tegen opwaartse krachten aan je huis.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zelf denk ik nu dat een betonpoer tegen de garagewand weer niet handig is omdat je de paal dan niet rond kan draaien. Dat zijn uitdagingen waar ik zelf niks meer kan.
Daar hebben ze dus tegenwoordig hele mooie oplossingen voor. Een plaatje die je aan de onderkant van de paal vastzet. In deze plaat zit een moer vast, die je nog wel kan draaien. Je moet dan even met 2 man zijn, maar de ene houd dan de paal recht, en de ander draait de moer aan, zodat deze op het schroefdraad van de poer zakt tot de gewenste hoogte.

Ik heb er even geen plaatje van. Ik zal morgen kijken of ik er nog 1 in de werkbus heb liggen.

Edit; toch nog een plaatje gevonden.

Screenshot_20211019-185036_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Padde

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
We willen een tuinhuis achter onze garage (laten) zetten waarin ik oa wat houtprojecten gemakkelijker kan doen. In onze garage is het toch niet handig om het gereedschap te laten staan. We hebben daar een ruimte van 4x3 meter. Ons idee is om hem tegen de garagemuur te bouwen, zodat we 1 wand uitsparen. Daarnaast zit er ook een waterkraan op die muur die daarmee kan blijven. Anders moet het huisje een stukje van de muur af (ruimte verlies), anders kunnen we niet meer bij de kraan. Verder een platdak, dubbele deur en een raam in de lange kant.

Wat me tegen valt zijn de prijzen en uurtarieven die men vraagt maar wellicht zijn het wel normale prijzen. Zo ja, dan denk ik dat ik de IT uit moet :)
We hebben nu prijzen van zo'n 7500 waarvan 1 bedrijf 3600 euro rekent voor de montage. Ze zeggen 4 dagen me 2 mensen bezig te zijn. Ik dacht dan: 8 dagen werk. Gemiddeld 20 dagen per maand. 20/8 * 3600 = 9000 per maand. Dat 'voelt' nogal hoog.

Iemand enig idee of dit normale prijzen zijn?
Om te beginnen, "in de IT" liggen tarieven al gauw op 80 euro per uur (afhankelijk van wat je kan) en dat loopt op tot 200+ per uur. Punt is, klinkt veel, maar is niet wat er op je rekening landt. Dus staar je niet blind op het verschil tussen jouw uurloon bij de baas vs. uurloon wat je betaald aan een bedrijf of zzper.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Zelf denk ik nu dat een betonpoer tegen de garagewand weer niet handig is omdat je de paal dan niet rond kan draaien. Dat zijn uitdagingen waar ik zelf niks meer kan.
Is het mogelijk om (al dan niet tijdelijk) de staander daar aan de garagemuur te verankeren? En dan een plaatje met een draadeind eraan onder aan de paal + zelf ter plaatse een poer te storten met beton? Dan hoef je niets meer te stellen en ook geen paal te draaien tegen de muur aan.
 

jandc

Actieve deelnemer
1 dec 2008
30
7
Belgie
Douglas geïmpregneerd staat er bij Woodvision. Zou het dan gedrenkt zijn of effectief geïmpregneerd in een autoclaaf?

Lijkt mij onnodig, douglas kan toch onbehandeld gebruikt worden ?
 

jandc

Actieve deelnemer
1 dec 2008
30
7
Belgie
Zolang je balken altijd goed kunnen drogen na een regenbui lijkt mij dat geen probleem te zijn.
Het meeste hout van de constructie zit toch onder een dak ?
Hout impregneren met een of andere chemische stof lijkt mij dus zinloos en totaal niet ecologisch.
Wat ga je doen met het hout als de constructie voor een of andere reden afgebroken moet worden over 50 jaar?
Je moet geïmpregneerd hout nu al gescheiden afleveren op een containerpark/milieupark. Verbranden dan maar zoals vele mensen doen? Ik blijf liefst van al dat geïmpregneerd hout af. Gebruik enkel onbehandeld hout wat na zijn levensduur gerecycleerd kan worden of desnoods verbrand voor warmterecuperatie/elektriciteitsproductie.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
tegenwoordig kan je thermohout kopen
het principe is dat dit thermisch behandeld is
heb je enig idee of hier ook scheikundige troep mee gemoeid is ?
Thermohout is alleen gestoomd en is dus volledig ecologisch verduurzaamd (op de energie na die daarvoor nodig is).
Let er wel op dat thermisch gemodificeerd hout brosser is dan de originele variant.

Ik zie ook geen enkel nut om voor een constructie chemisch behandeld douglas te gebruiken. Douglas is van nature duurzaam genoeg, mits goed toegepast. Dus zodanig dat het kan ventileren en opdrogen als het nat wordt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.