Beste mensen,
Aangezien mijn tuinhuisje bijna af is en de herfst er weer aankomt wil ik de lariks delen graag behandelen om de licht oranje/rode tint vast te houden zoals deze nu is na bijv. een regenbui. (nu niet te zien op de foto)
Ik heb liever niet dat het lariks teveel vergrijst.
Het gaat om deze schaaldelen:
Wat info:
De schaaldelen zijn van lariks en hebben een zeer ruw oppervlak.
Ze zijn nog niet geimpregneerd en staan nu zo'n 2 maanden in de zon en regen.
Het hout kan goed ventileren en er is geen isolatie of houten platen aan de binnenkant van de schaaldelen geplaatst.
Zoals het er nu bij staat (zie foto boven) vind ik hem nog te licht.
Mijn vragen:
Is het uberhaupt mogelijk om de kleur vast te houden van mijn ruwe lariks schaaldelen?
Waarmee kan ik het beste de kleur vasthouden?
Als ik eenmaal olie oid. heb aangebracht, moet ik dit dan altijd blijven herhalen?
Ik heb natuurlijk eerst rondgekeken op het forum en zag lijnolie en biopin houtolie voorbij komen.
Ook zag ik prachtig glimmende lariks tafeltjes ed. die met olie behandeld waren. Deze waren spiegelglad, maar dit is niet de bedoeling voor mijn huisje. Mijn lariks schaaldelen zijn ruw en hoeven alleen maar (als dit mogelijk is natuurlijk) zijn kleur te behouden.
Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.
Attached files
Aangezien mijn tuinhuisje bijna af is en de herfst er weer aankomt wil ik de lariks delen graag behandelen om de licht oranje/rode tint vast te houden zoals deze nu is na bijv. een regenbui. (nu niet te zien op de foto)
Ik heb liever niet dat het lariks teveel vergrijst.
Het gaat om deze schaaldelen:
Wat info:
De schaaldelen zijn van lariks en hebben een zeer ruw oppervlak.
Ze zijn nog niet geimpregneerd en staan nu zo'n 2 maanden in de zon en regen.
Het hout kan goed ventileren en er is geen isolatie of houten platen aan de binnenkant van de schaaldelen geplaatst.
Zoals het er nu bij staat (zie foto boven) vind ik hem nog te licht.
Mijn vragen:
Is het uberhaupt mogelijk om de kleur vast te houden van mijn ruwe lariks schaaldelen?
Waarmee kan ik het beste de kleur vasthouden?
Als ik eenmaal olie oid. heb aangebracht, moet ik dit dan altijd blijven herhalen?
Ik heb natuurlijk eerst rondgekeken op het forum en zag lijnolie en biopin houtolie voorbij komen.
Ook zag ik prachtig glimmende lariks tafeltjes ed. die met olie behandeld waren. Deze waren spiegelglad, maar dit is niet de bedoeling voor mijn huisje. Mijn lariks schaaldelen zijn ruw en hoeven alleen maar (als dit mogelijk is natuurlijk) zijn kleur te behouden.
Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.
Attached files