Large candy bowl or Goblet.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit zat al zo'n twintig jaar in de voorraad die voorgedraaid en gedroogd was, en omdat Ik nog geen klauwplaat (Chuck) voor hout had heb Ik schroeven gebruikt om het te draaien, het is Honey Locust (Gleditsia triacanthos) dat hard hout is, maar draai goed als het nog groen is, opnieuw draaien en je merkt het grote verschil tussen het groen en droog hout.

Doorsnee is 25 CM en 15 cm hoog, en het was natuurlijk wel wat eirond geworden, om het weer rond te draaien moest Ik de voet wel wat vlak en rond draaien, en heb er toen een blok aan gelijmd en rond gedraaid, Ik kon het toen goed vastklemmen en de buiten en binnenkant opnieuw draaien.

Schuren en Tung olie er aan, wat je wel moet weten is dat het hout open poriën heeft, en je zuinig moet zijn met de olie, en verschillende keren opnieuw af vrijven omdat het lang blijft bloeden, laten drogen en opnieuw een laag, en bij de derde laag was het bloeden grotendeels voorbij, en nu moet het uit harden voordat Ik het polijst.

Honey Locust large goblet.jpg Honey Locust goblet.jpg Large Honey Locust goblet.jpg bottom of Honey Locust goblet.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Prachtig gedraaid.
Een ongewoon, verrassend, model.
Het heeft 20 jaar op het schab gelegen, ook bijzonder , zo'n grote voorraad.

Ik heb eens naar de NL naam gezocht van dit hout:
valse Christusdoorn

Leo, als jij iets maakt, denk je dan voor je maatvoering in inch of met het het metrisch systeem?

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig gedraaid.
Een ongewoon, verrassend, model.
Het heeft 20 jaar op het schab gelegen, ook bijzonder , zo'n grote voorraad.

Ik heb eens naar de NL naam gezocht van dit hout:
valse Christusdoorn

Leo, als jij iets maakt, denk je dan voor je maatvoering in inch of met het het metrisch systeem?

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Dank je Ornament :), ja Ik heb nog veel in voorraad, ook nog blokken hout die ook al zoveel jaren zitten in mijn opslag, plus Ik draai steeds minder en zoek stukken die Ik interessant vind of van mooier hout.

Ja valse christusdoorn, dat wist Ik eigenlijk wel maar ving dat Ik beter de Latijnse naam gebruik of er bij zet.

Maatvoering, Ik gebruik ze allebei, net zoals het uitkomt of mee begin, en ook als je moet vermenigvuldigen gaat het veel makkelijker in metrisch dan in inches, maar gewoon gebruik als in 2x4 of 4x8 dat gebruik Ik wel in de engelse maatvoering, je moet weten dat Ik wel in metrisch geschoold was, maar zo gauw Ik ging werken ook all de engelse maten moest gebruiken omdat metaal nog niet metrisch was, ook pijp werk en in Auto en ander machine werk 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Leo!
Wel een vorm die je niet elke dag tegen komt.
Ik had verwacht dat het hout wat meer gevlamd zou zijn.
Thanks for commenting :), ja de foto geeft niet de ware kleur weer, fluorescent light is een probleem met dat, maar dat is wat Ik hier heb, en er zijn wel betere lampen daarvoor, maar die heb Ik niet.

Ja de vorm was iets dat Ik toen wilde draaien en daar zit je mee later, Ik vind het niet de beste vorm for een goblet, maar het is een wel meer dan dat als het ook gelijk een schaal is, toch wel geslaagd vind Ik.

Deze foto geeft de Honey Locust kleur beter aan, maar weer een beetje aan de rode kant denk Ik.

Honey Locust.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leuk model Leo(y). Mag ik je vragen om in dit draadje ook een foto te plaatsen na het polijsten? Dan is het verschil te zien (denk ik toch?) tussen de voorlaatste en laatste afwerkstap.
Thanks Ed :), yes will do .................. if I don't forget:D.

Zal nog wel een tijdje duren, het is koud hier, en niet erg warm in mijn werkplaats.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ja de vorm was iets dat Ik toen wilde draaien en daar zit je mee later, Ik vind het niet de beste vorm for een goblet, maar het is een wel meer dan dat als het ook gelijk een schaal is, toch wel geslaagd vind Ik.
De goblet heeft wat gedrongens en een robuustheid. Een dwerg uit Middenaarde. Onverzettelijk. Mij krijg je niet opzij!
Juist de onbalans in proportie van voet ,steel, kop maakt het wel spannend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.