Waarom zou je dan wel geld uit willen geven aan een veredelde kolomboor met veel minder mogelijkheden, minder inzetbaarheid en minder gebruiksgemak?Die snap ik, ik vind het alleen lastig om 1500 euro uit te geven aan een veredelde bovenfrees.![]()
Kijk dan vooral of de klem die het hout vasthoudt sterk genoeg is. Ik heb de kleinste Jet en die klem is niet de beste. Machine is wel 20 jaar oud, dus bij nieuwe modellen kan het anders zijn.Ik maak eigenlijk vooral kleine meubeltjes van beuk of eik. Heb nu op verzoek een kinderstoeltje gemaakt en de gaten gefreesd op mijn freestafel. Dat gaat uiteraard wel maar midden in een poot een gat voor een regel is wat gedoe omdat je niet goed ziet wat je doet (laat het hout dan op de frees zakken).
Omdat ik toch een Hammer heb, vroeg ik me af hoe dat ‘aanhangsel’ werkt. Je staat immers ook aan de andere kant dan bij een ‘echte langgatboormachine’.
Ik zie zeker het nut van een domino maar er zijn genoeg opties. De genoemde vierkantengatenmachine is ook een optie maar die heb ik nog nooit live werkend gezien.
een houtbewerker mag zich ook eens laten gaanEr zijn zat houtbewerkers die naast een langgatboor en een domino, ook nog een maka , een vierkante gatenboor en een kettingfrees hebben.
kan daar geen type westcott boorkop op ?daar zit bij mij een 16mm spantang in, dus een gewoon freesje met een 8 of 12mm spantang, heeft een andere spantang nodig.
Ik heb tijdens de meubelmakersopleiding regelmatig met een langgatboormachine gewerkt vandaar mijn interesseBij mij kan hij er niet makkelijk af, dus hij zit er altijd op. De man in het filmpje gebruikt de boor meer als frees. Ik heb geleerd om eerst de gaten te boren en dan pas de bruggetjes weg te frezen. Omdat je een lange uitsteeklengte hebt wil de boor anders wat gaan wandelen. Waardoor je minder strakke gaten krijgt. Omdat je goed kan zien wat je doet, kan je de machine snel instellen op een afgetekend gat.
kan daar geen type westcott boorkop op ?
Dag, ik heb de Hammer C3-41 met een lang gat boormachine. Sinds een jaar of 12 heb ik een vierkantsteek machine in gebruikt, de lang gat boor staat ongebruikt in stalling.Waarom zou je dan wel geld uit willen geven aan een veredelde kolomboor met veel minder mogelijkheden, minder inzetbaarheid en minder gebruiksgemak?