Lange droogtijd grondlaag (Rubbol) op houtrotreparatie

CaptainTony

Nieuw lid
27 okt 2025
2
0
Helmond
Ik heb een klus waarbij ik een 8 tal deuren met rot aan de onderzijde moet repareren..

De 1e gerepareerd met Bolivia houtrot reparatie. Vrijdagavond in de grondverf gezet , Rubbol Primer Extra (groen) en in garage laten drogen. Garage is verwarmd, 20 graden.
Maar vanmorgen waren de gedeeltes op de reparatie epoxy nog steeds erg tacky, dat duurt nog een paar dagen in dit tempo. Op oude lak en kaal hout was het prima droog en schuurbaar.

Aparte is: gisteravond ook nog even de binnenkant deur gegrond met dezelfde Rubbol, maar dan wit. En ook op de epoxy gedeeltes is die witte grond al bijna droog. De verf aan buitenzijde is grachtengroen, primer is op kleur gemengd, en die droogt niet.

Ik weet dat het gedrag van verf vanuit de basiscomponent verschillend kan zijn, maar zoveel verschil dit had ik niet verwacht. (Beide bussen primer zijn van augustus dit jaar.) Aangrenzend aan de epoxy zitten ook kaalgeschuurde delen hout, die hebben toch echt een paar lagen grondverf nodig voor ze mooi dicht zitten, maar ik kan niet een week wachten per laag om te drogen. Of zou de 2e laag primer sneller drogen?

Tja, ik kan eerst de reparatie gedeeltes wit afgronden en dan een laag groene primer/aflak.
Maar hebben jullie misschien betere opties?

Bedankt!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.