Landleven fruitpers

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voor dit project kwam de inspiratie uit het blad Landleven, een magazine voor buitenmensen op het platteland. Af en toe staan daar ook leuke "maak" artikelen in zoals een bolderkar, trellis en in dit geval een appelpers. Bierbrouwen is ook sinds een jaar een hobby van me en omdat ik op het platteland woon waar ik veel te veel appelbomen zie staan waar de appels weg liggen te rotten kwam ik op het idee om appelsap of zelfs cider te gaan maken. Daarvoor heb je natuurlijk wel weer bepaalde spullen voor nodig zoals een appelpers en een "appelpulpmaker". De appelpers maak ik volgens het model van landleven, de appelpulpmaker volgens het idee van Matthias Wandel.

Appelpers: Maak een appelpers van een autokrik

Pulpmaker: Building an apple grinder

Omdat ik bijna geen hout weggooi (verbranden in een kampvuurtje of zelf houtskool ervan maken noem ik geen weggooien ;-)) heb ik altijd een hele berg klein afvalhout liggen waar ik af en toe specifiek een project voor verzin om dat hout ook te kunnen gebruiken. Dat is dan misschien wat meer schaaf- en zaagwerk, maar dat is het mijns inziens de moeite waard. De appelpers is een mooi project om oud afvalhout op te maken, omdat er veel kleine stukken in voorkomen en het niet zo precies hoeft omdat het eerder functioneel dan 100% mooi moet zijn vind ik.

Dus OK, lang verhaal kort, we gaan een appelpers maken waarmee ik later dit seizoen dus appelcider hoop te maken.

Stap 1: afvalhout, het bouwplan van Landleven. We beginnen met het maken van de onderplaat, een cirkelvormige plaat van zo'n 28mm dikte en een diameter van 430mm. Het bouwplan van Landleven geeft aan een timmerpaneel van de bouwmarkt hiervoor te gebruiken maar in dit geval maak ik dit paneel zelf uit stukken resthout.
DSC_0258.JPG

Stap 2: Werken met afvalhout is leuk en geeft veel voldoening, maar het vergt wat extra aandacht voordat je ermee kun werken. In dit geval dus het weghalen van al het ijzerwerk zodat het het gereedschap niet bot maakt.
DSC_0259.JPG

Stap 3: al het hout is op maat gezaagd en haaks geschaafd. Lang leve mijn nieuw Dewalt DW1151 vlak en vandiktebank met stabiele langsgeleider waarmee ik probleemloos en zonder moeite in één haal het hout haaks kan schaven. Mijn 13 jaar uude HBM 8" bank had een dusdanig flexibele langsgeleider dat haaks schaven een utopie was. Dat haaks schaven deed ik hiervoor dus altijd met de handschaaf. Voordeel daarvan is dat ik dat dus wel goed geleerd heb nu, nadeel is dat het soms erg lang duurde waardoor de fut soms uit projecten raakte en ik ze slecht afmaakte.

DSC_0263.JPG

Stap 4: het hout is op maat en haaks. Nog niet op dikte! De nieuwe Dewalt DW1151 had één kapot onderdeel waardoor de afvoerrol van het vandiktegedeelte niet werkt en er dus zware snipe optreedt. Een nieuw onderdeel is besteld en onderweg maar op dikte schaven van deze korte stukken hout gaat dus niet. Geen nood, het vlak schaven van het geheel doen we straks met de handschaaf. Ik ga dit gewoon nu verlijmen en na het verlijmen haal ik de nr. 5 schaaf eroverheen.

DSC_0267.JPG


Stap 6: het verlijmen van het paneel. Het voordeel van systematisch werken met symbolen en nummers zoals op de foto hierboven is dat het het lijmen veel makkelijker maakt met minder kans op fouten. Het hout hoeft slechts 90 graden gekanteld te worden, ingesmeerd met houtlijm, teruggekanteld en geklemd te worden. Het denkwerk is al gebeurd, nu is het enkel nog doen.
DSC_0269.JPG

Papier ertussen zodat het paneel niet vastgelijmd wordt aan de klembalken...
DSC_0270.JPG

Bouwsteiger in wording... Ik kom altijd klemmen tekort :)
DSC_0271.JPG


Stap 7: het schaven. Na een middagje in de zon drogen konden de lijmklemmen er alweer vlot af en met de goede oude getrouwe nr. 5 handschaaf het paneel gevlakt. Ik heb me gefocussed op het vlakken. Om het uitbreeksel van de houtnerf en het 'mooi' heb ik me minder druk gemaakt, straks wordt het zicht toch belemmerd door een stapel geplette appels.
DSC_0274.JPG

Stap 8: met een high tech passer de cirkel afgetekend en met de decoupeerzaag grof uitgezaagd, het fijne werk gebeurd met de bovenfrees.

DSC_0275.JPG

DSC_0279.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Leuk project. Mijn vrouw heeft ook een abonnement op landleven. Misschien de moeite waard om daar ook eens in te kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.