Lamello Zeta P2 - defect ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn Lamello Zeta P2 uit 2018 doet het niet meer !
Alweer !

Bij het vorige probleem had ik een draadje opgestart over de garantie + de registratie
Dit draadje gaat over het technische aspect.

De vorige keer (maart 2021) was de machine volledig dood.
Er waren 2 mogelijke oorzaken: de koolborstels of de zachte starter (de 'print').
Ik heb toen een nieuwe starter gekocht.
164 € btw in !
De machine deed het onmiddellijk.
Dus waren het niet de koolborstels.
Deze morgen weigerde de machine weer !
De diagnose is dezelfde: de starter die een zachte aanloop moet geven, geeft geen stroom aan de motor door.
De nieuwe starter zit er amper 6 maanden in + ik heb nog geen 200 sleuven gefreesd ?
Ik heb nu de motor rechtstreeks aangesloten, waardoor de machine met een schok start, maar ze doet het.

Mag ik de bereidwillige collega's nogmaals om raad vragen ?
(@trigger - @chevy66 - @boertje125 - @GH1 - @Kor - @johanc - @svenskapelsin - @JonasLa - @timmeren - en anderen)

1) hebben jullie enig idee waarom de nieuwe starter ook kapot is ?

2) zijn er risico's aan het tijdelijk direct op 240V aansluiten van de machine ?

3) kan ik de aankoop van een nieuwe dure starter van lamello vermijden door in de machine (plaats ?) of daarbuiten een goedkope zachte starter te plaatsen ?
en hoe plaats ik die het meest praktisch ? (in volgorde: stekker > starter > machine ?)

alvast dank voor de hulp !
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je hem gewoon via de schakelaar kan bedienen is er toch niets aan de hand? Mijn scheppach afkortmachine gebruik ik ook nog steeds zonder de softstarter. Een universeelmotor werkt prima zonder elektronica. Wat er niet op zit gaat niet kapot. Maar een tijdje geleden had iemand een link naar een losse softstarter. Als die niet in je machine past kan je hem in een kastje doen met aan de enekant een snoer met stekker en aan de andere kant een inbouw contrastekker. Dan kan je hem ook bij een andere machine gebruiken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Het gebruik van een softstarter extern, of aftermarket ingebouwd. Ik weet niet hoe het in BE zit met ARBO, bedrijfsmatig gebruik en machinekeuringen, maar ik weet niet of het in NL is toegestaan om het niet-privé (dus bedrijfsmatig/ZZP) te gebruiken (zoals bij jou het geval is, dacht ik) als er technisch zoiets aan is gewijzigd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je die machine laat keuren lever je hem zonder dat kastje. Dan is er toch geen probleem?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je hem gewoon via de schakelaar kan bedienen is er toch niets aan de hand?
op de tekening is 7 de schakelaar & die grijpt in 8 (= de soft starter )
als ik de soft starter omzeil, dan kan ik de schakelaar niet meer gebruiken
Maar een tijdje geleden had iemand een link naar een losse softstarter.
@johanc gaf die tip
volgens hem zou de volgorde 240V > schakelaar > zachte start > machine moeten zijn
in die opbouw staat de schakelaar ver van de machine, wat niet handig is
(ik kan de schakelaar + de start niet aan de machine laten bengelen)
staat de/een schakelaar in de machine of er net tegen, en de de zachte start meer naar de stekker toe, dan krijgt de start altijd stroom, waardoor de machine met een ruk start
een meer werkbare oplossing is een schakelaar die ik met de voet bedien
1630615674470.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
maar ik weet niet of het in NL is toegestaan om het niet-privé (dus bedrijfsmatig/ZZP) te gebruiken (zoals bij jou het geval is, dacht ik) als er technisch zoiets aan is gewijzigd?
Als je die machine laat keuren lever je hem zonder dat kastje. Dan is er toch geen probleem?
ook ik denk dat mijn opbouw niet reglementair is
ben inderdaad zzp'er
'toevallig' ook officieel elektrieker
veilig wil ik het houden
maar om nogmaals zo'n starter van lamello aan 165 € te kopen, zonder te weten wat er nu echt fout loopt en waarschijnlijk weer fout zal lopen, zint me niet
dan maar een starter van 30 €
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
38
Bergen (L)
volgens hem zou de volgorde 240V > schakelaar > zachte start > machine moeten zijn
in die opbouw staat de schakelaar ver van de machine, wat niet handig is
(ik kan de schakelaar + de start niet aan de machine laten bengelen)
staat de/een schakelaar in de machine of er net tegen, en de de zachte start meer naar de stekker toe, dan krijgt de start altijd stroom, waardoor de machine met een ruk start
een meer werkbare oplossing is een schakelaar die ik met de voet bedien
Een 6aderige kabel wordt natuurlijk wel wat dik... maar dan zou de schakelaar in de machine kunnen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Ik neem aan dat je garantie hebt op het vervangen onderdeel.
Daar zou ik dus eerst een beroep op doen.
Is niet normaal dat dit onderdeel na 6 mnd. Alweer de geest geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
223
94
Rijswijk
zou je niet ook eens contact op kunnen nemen met Lamello? Leg je verhaal uit, ook van het eerste topic.
Misschien vinden zij ook dat een machine het niet net na de garantie mag begeven.

Je hebt immers al een reparatie gedaan met originele onderdelen, dus daar zouden ze ook niet moeilijk over moeten doen door te zeggen 'u hebt zelf lopen rommelen aan het apparaat, dus wij kunnen/willen nu niets meer voor u doen'

Nu er weer zetzelfde kapot is gegaan, dan zou er toch iets anders niet helemaal goed moeten zitten waardoor hij langzaam kapot gaat?

Ik zou Lamello gewoon eens polsen, misschien willen ze hem wel omruilen voor een model dat wel goed functioneert.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wellicht kan het ook geen kwaad om bij Lamello te vermelden dat dit een goed idee was uit een druk bezocht forum :unsure: en dat je graag hun fantastische klantenservice de hemel in zou prijzen op dat forum...
nou ja,
die lamello heb als een pakket in duitsland gekocht, omwille van het aanzienlijke prijsverschil
de officiële zachte start heb ik om dezelfde reden ook in duitsland, maar elders, gekocht
de belgische dienst-na-verkoop-afdeling kan ik daar dus moeilijk op aanspreken of op de vingers tikken
maar technisch lijkt mij dit niet in orde
ik stel de vraag zonder de herkomst van machine + start te vermelden
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
In principe doet het er niet toe waar je het hebt gekocht, hij komt van Lamello en ik neem aan dat deze een naam hoog te houden hebben. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
In principe doet het er niet toe waar je het hebt gekocht, hij komt van Lamello en ik neem aan dat deze een naam hoog te houden hebben.
Ik neem aan dat op het geplaatste onderdeel de nieuwe starter ook garantie zit, heb je de verkoper al benaderd?
Voorlopig kan ik de zeta gebruiken omdat ik de zachte start omzeild heb.
Ik kan nog aannemen dat de start die er op zat, een maandagmodel is.
Dat een 2de officiële start het zo snel begeeft, is niet logisch.
Bij mij gaat enig wantrouwen naar het type start dat Lamello hier gebruikt.
Is dat wel aangepast aan de motor ?
Die vraag stel ik aan lamello.be.
Tot nu toe zie ik geen reden om de verkoper van de 2de start op het matje te roepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.