Lamello’s niet op dezelfde hoogte

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
5
8
Mijdrecht
Kan iemand mij van de gouden tip voorzien waarom mijn lamellos niet overal op exact dezelfde hoogte komen? Ik gebruik de makita DPJ180. Ik houd de haakse geleider stevig op het hout en doe om de 30-40 cm even een lamello wanneer ik 2 eiken planken wil verlijmen. Eenmaal klaar blijkt er toch een mm hoogteverschil te zijn hier en daar. Dat krijg ik met de bandschuurmachine wel glad, maar dat is toch vrij omslachtig.

Iemand de gouden tip?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Het is van belang dat je lamellos strak passen qua hoogte in de nieuw gezaagde sleuf, maar ik neem aan dat je dat gecontroleerd hebt ?
Meet je die mm hoogteverschil op de plaats van de lamellos of tussen de lamellos in ?
 

jorisvh

Post veel
je wil een paneel samenstellen uit verschillende stroken, in hetzelfde vlak, denk ik.
ik redeneer even vanuit mijn PJ7000J 230V versie maar veronderstel dat jouw accuversie wat dat betreft identiek is.
ik gebruik hiervoor enkel de niet verwijderbare hoekverstelbare aanslag en klap die neer. Dan komt het midden van de sleuf 10mm onder de aanslag (en ook 10mm boven de zoolplaart). De sleuf zit dan enkel bij dikte van exact 20mm exact in het midden maar bij dikte 16-24mm is het m.i. oké als de lamel op 10mm van de bovenkant zit.
dan stroken inklemmen op de rand zodat de zoolplaat van de machine de tafel zeker niet raakt (niet nodig als de stroken zeker meer dan 20mm dik zijn.
als je dan geen stroken omdraait zou alles toch mooi in 1 vlak moeten komen.
 

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
5
8
Mijdrecht
ik doe eigenlijk exact wat jullie zeggen. Ik heb originele makita lamellos maat 20 en passen dan ook zeer strak in de gleuf. Denk toch dat ik de machine dan niet exact haaks houd ofzo, maar met die vaste plaat op de machine zou het toch niet zo’n verschil mogen maken. Het hout is 20mm dik.
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal wel meer moeten oefenen misschien
 

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
5
8
Mijdrecht
op 30 cm is dat veel
kan je op die afstand een eiken plank 1 mm buigen ?
zijn de planken écht vlak ?
om te beginnen zou ik ze eerst passen zonder te lijmen
De planken zijn niet 100% vlak, maar de machine zou op iedere afstand exact op dezelfde hoogte van de bovenkant van de plank een gleuf moeten vrezen. Maar soms zit er wel een mm verschil tussen. Ik denk dat ik m niet exact haaks houd ofzo. Daar tips voor?
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb hetzelfde probleem met de Makita p6000 230v versie.
de meeste gaan goed maar soms zit er 1 tussen die er bovenuit steekt.

ik wijt het aan niet helemaal haaks (?) houden tijdens het frezen. En ondanks dat ik het zorgvuldig probeer….

dus geen tip van mij, ik leens dit draadje mee voor de gouden tip.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat ik m niet exact haaks houd ofzo. Daar tips voor?
vanuit onze zetel kunnen we daarvoor geen tip geven, buiten het feit dat je hem inderdaad haaks moet houden
als het te omslachtig is om de planken droog te passen, kan je in een kort stukje plank een groef op de juiste hoogte frezen, daarin 1 lamello steken, en dat stukje plank op elke gemaakte groef passen
waar je niet op gelijke hoogte komt, frees je 10 cm in elke lange plank een nieuwe groef
omslachtig, maar nog altijd beter dan af te moeten schuren
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
wat belangrijk is dat je zowel aan de machine als aan de werkstuk kant aan beide kanten dezelfde referentie gebruikt.
aan de machine is dat ofwel 2x de aanslag ofwel 2x de zool op de tafel. zeker niet de ene keer dit en de andere keer dat.
aan de werkstuk kant moet de kant die je vlak wil krijgen in hetzelfde vlak als de referentie van de machine.
als je een tafelblad maakt is de bovenzijde belangrijker dan de onderzijde. dus oftewel de stroken met de bovenzijde naar boven en daar de aanslag van de lamellenfrees op.
ofwel de bovenzijde naar onder en de machine met de zool op tafel. ik vind dit persoonlijk niet zo handig ivm aftekenen.
bij perfect even dik plaatmateriaal maakt onder of bovenzijde niet uit maar dat ga je in het algemeen ook niet met lamellos samenstellen tot een groter vlak. bij zelf geschaafd massief hout zit er misschien wel wat verschil op de dikte wat je dan aan de minst zichtbare zijde wil hebben.

voor verbinden van regels en stijlen van korpussen is de tafel als referentie niet zo handig want dan moet je de stijlen (bij inliggende regels toch) perfect haaks op de tafel houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik leg mijn machine op de tafel. Ik merkte dat ik de machine met indrukken vaak ook wat kantelde. Als de machine vlak op de tafel ligt is dat minder. De lamellos zitten door die werkwijze meestal niet in het midden, maar bij genoeg houtdikte is dat geen probleem.
Zo doe ik het dus ook.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zo doe ik het dus ook.
Moet de tafel wel vlak zijn.
anders kom je weer niet uit.
beste is toch met de aanslag werken en deze op het werkstuk leggen.
En met beleid invallen.
hij moet wel de tijd krijgen om het hout weg te zagen.
check ook even of het zaagblad wel goed vast zit en er geen speling op onderdelen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remco747

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik gebruik de gietijzeren tafel van mijn zaagmachine als werkbank. Die is vlak genoeg.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De planken zijn niet 100% vlak, maar de machine zou op iedere afstand exact op dezelfde hoogte van de bovenkant van de plank een gleuf moeten vrezen. Maar soms zit er wel een mm verschil tussen. Ik denk dat ik m niet exact haaks houd ofzo. Daar tips voor?
Oefenen en zorgvuldig werken. Ik had dat in het begin ook met onze Dominofrees. Te snel de frees naar binnen drukken waardoor het apparaat zelf gaat 'wandelen', en 'even snel' gaten frezen, waarbij je niet voldoende zorgvuldig de plaat vlak op je werkstuk drukt... Als ik er de tijd voor neem komt het eigenlijk altijd goed uit, en heb ik alleen fracties van mm's horizontale speling...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je werkbank niet vlak is, heb je vaak toch al meerdere platen voor je werkstuk die je als ondergrond kan gebruiken. Waar ik nog wel eens lui in ben, is de plaats fatsoenlijk vast klemmen en de frees met twee handen vast houden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik leg mijn machine op de tafel. Ik merkte dat ik de machine met indrukken vaak ook wat kantelde. Als de machine vlak op de tafel ligt is dat minder. De lamellos zitten door die werkwijze meestal niet in het midden, maar bij genoeg houtdikte is dat geen probleem.
goeie aanpak !
probeer ik ook toe te passen
hoe groter het vlak waarop de machine rust, hoe beter
bovendien is de zool niet verstelbaar, dus die is een constante
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
goeie aanpak !
probeer ik ook toe te passen
hoe groter het vlak waarop de machine rust, hoe beter
bovendien is de zool niet verstelbaar, dus die is een constante
Daar ben ik het niet mee eens. De zool hoeft geen constante te zijn.
Ik gebruik zelf een Elu de voorloper van DeWalt en bij deze is de zool wel aftestellen. Bij mij lag de machine te wippen en dan kan je het onderste deel bijstellen. Ik heb het dan over de zool als de machine horizontaal ligt, hier is al meer een draadje over geweest meen ik.
Bij Makita is het misschien een ander verhaal ?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daar ben ik het niet mee eens. De zool hoeft geen constante te zijn.
Ik gebruik zelf een Elu de voorloper van DeWalt en bij deze is de zool wel aftestellen. Bij mij lag de machine te wippen en dan kan je het onderste deel bijstellen. Ik heb het dan over de zool als de machine horizontaal ligt, hier is al meer een draadje over geweest meen ik.
Bij Makita is het misschien een ander verhaal ?
de draadjestarter heeft een DPJ180
uit het plaatje meen ik te kunnen opmaken dat de zool vast is
dus het is geruststellend dat die tijdens het frezen niet van hoogte gaat veranderen
het vlak van de zool is groter dan het in hoogte verstelbare L-opzetstuk
reden waarom ik verkies om de machine bij het frezen op de zool te laten rusten
ik heb een gelijkaardige makita op 240V
dat andere machines een verstelbare zool hebben, ga ik niet in vraag stellen
1642629348039.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Remco747

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.