Lamelle fout ronde tafel.

Robinvandijk

Nieuw lid
25 apr 2023
4
18
Nijkerk
Beste allemaal,

In mijn enthousiasme ben ik begonnen met het maken van een eikenhouten ronde tafel. Delen allemaal verlijmd met lamelle. Maar nooit eraan gedacht om rekening houden met waar de lamelle te plaatsen. Dit resulteert erin dan ik menig lamelle nu aan de buitenkant heb zitten.
Dit wil ik graag herstellen is er iemand die hier tips voor heeft ?
C6206AEB-00F7-48EF-8B8D-CA2D0D892C89.jpeg
 

Robinvandijk

Nieuw lid
25 apr 2023
4
18
Nijkerk
een dunne eiken strip rondom plakken maar dat zie je wel vanboven
of een ring ter hoogte vd lamellos uitfrezen en daar of eik of iets contrasterend (maak er een feature van) in lijmen
Dank voor je reactie,
Met een feature bedoel je de lamellos rondom uitfrezen en er stripjes van een andere houtsoort inlijmen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Big Cheese

Nieuw lid
27 okt 2019
3
0
072
Je zou het hele blad rondom een sleuf kunnen uitfrezen (hoeft maar enkele mm diep) en die sleuf dan inleggen met een contrast, bv andere kleur hout als fineer, of messing, koper, alu RVS, kunststof.
Misschien kun je zelfs de zelfde houtsoort inleggen maar in een andere orientatie.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Of gewoon zo laten, en het bij de tafel vinden horen.
Ik heb het zelf bij de aftimmering rond een kozijn. Mijn vrouw vindt het een leuk accent.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Het is mij ook wel eens overkomen. Wanneer het minder in het zicht is, de resterende gaatjes vullen met zaagsel/houtlijm of kneedbaar hout.

Kun je altijd eerst proberen. En anders inderdaad een ondiep gleufje frezen en er een strip in lijmen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
247
111
55
Luzy Saint Martin
Ik zou die RVS gewoon zo laten. Geeft een heel mooi detail aan je tafel en als je het gaat spuiten kan het altijd weer beschadigen.

Over Lamello's bij een houtverbreding: deze moet je eigenlijk niet lijmen. je kunt Lamello's gebruiken om de delen op gelijke hoogte te houden bij het verlijmen van de delen (of nog beter een losse veer gebruiken) maar als je de lamello's mee inlijmt dan kan bij het werken van het hout de tafel gaan scheuren.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
ook ik zou de rvs strip gewoon rvs laten, staat een stuk sjieker als zwart :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.