Laguna fusion: blokkeerhendel zaagblad werkt niet ... of toch wel?!

Emerald

Actieve deelnemer
23 okt 2024
27
21
Midden Nederland
Weer wat geleerd: waarom de Laguna fusion tafelzaagmachine zaagbladblokkeerhendel niet blokkeert.
Van het ene op het andere moment leek de blokkeerhendel van het zaagblad niets meer te doen, terwijl er bij mijn weten niets geks was gebeurd. Wat ik ook deed, de as van het blad werd niet vastgezet en de "eenvoudige zaagbladwissel" was dus niet mogelijk. Van alles geprobeerd, machine schoon gemaakt en ook geen losse onderdelen in de machine gevonden. Speurend hoe de hendel om het zaagblad vast te zetten werkt, kwam ik niet verder dan dat de hendel met een veer teruggeduwd wordt. Ik zag niets dat de verbinding met de as van het zaagblad zou kunnen zijn (zie foto's).

IMG_2428.jpegIMG_2431.jpeg

Ik kon er niets over vinden op internet of in de handleiding van de Laguna (gezocht op: push button blade lock; shaft lock lever; blade change system).
En toen viel het kwartje: die blokkeerknop doet het alleen als het zaagblad helemaal omhoog gedraaid is. Alleen in de hoogste stand schuift de hendel mechanisch in het holle groefje in de schijf die achter het zaagblad zit. Ik dacht steeds dat de hoogste stand alleen een veiligheidsadvies was, maar het zaagblad blijkt alleen in de bovenste stand snel gewisseld te kunnen worden met die blokkeerhendel. Anders lukt het ook wel, maar dan met een extra sleutel 12 op de as.
Zo maar weer een paar uurtjes nuttig bezig geweest, dus... 😂

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.