Lagers kolomboormachine vervangen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Eén of meerdere lagers van mijn geliefde boormachine lijken aan hun eind gekomen. Het is een kleine kolomboor van het merk Maxx Machinery, tegenwoordig Bernardo. De klachten zijn een hoog geratel bij wat dieper boren en bijbehorend een gat wat net wat groter is dan ik zou willen. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van lagers van een kolomboor? Op youtube had ik dit gevonden:
en dan ziet het er redelijk te doen uit.

Het alternatief is een andere kolomboormachine. Die stond toch al wel op mijn wensenlijst. Eventueel kan ik ook bij familie gebruik maken van een veel grotere kolomboormachine. Maar als het relatief eenvoudig is, dan is het misschien wel leuk om het toch te vervangen.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Wat filmpjes gekeken en nog eens goed naar mijn eigen kolomboormachine. Het lijkt wel te doen, ware niet niet dat de speling zit op het gehele dikke ding wat naar buiten komt en niet alleen op de draaiende delen. Is er nog een expert die weet wat je hier mee kan? Speling geheel naar beneden is meer dan een mm. In hout wat minder, maar toch ook gauw 2/10. Op de kop gemeten (spindel in hoogste stand) is de afwijking slechts 2/100.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.722
1.144
Riemst
Zit de speling niet op de as zelf? De aandrijving/as bestaat uit een vast en beweegbaar deel. Het vaste gedeelte brengt de ronddraaiende beweging over op het bewegende gedeelte door 'tanden'. Daar kan ook speling op zitten en het ratelen veroorzaken.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Het is inderdaad het vaste deel waar de speling op zit. Maar is die er uit te krijgen?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.722
1.144
Riemst
Het is inderdaad het vaste deel waar de speling op zit. Maar is die er uit te krijgen?
Het is in elkaar gezet geweest, dus kan het ook uit elkaar :rolleyes:.
Moeilijk te zeggen zonder de machine te zien. Maar wat ik bedoel is niet speling op het lager, maar in de geleiding tussen vast en beweegbaar deel. Maar het kunnen uiteraard ook de lagers zijn.
Waarschijnlijk moet je eerst de poelie er af halen en kan je daarna de as met lagers uit hun behuizing tikken.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Het gaat om het deel wat Marius Hornberger in het filmpje van mijn openingpost op 3.35 verwijdert. Ik weet niet hoe de bovenzijde opgesloten zit. Is dat puur in het lager tussen de as die naar de polie gaat, een lager er omheen, en dan dat vaste deel?

Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.013
884
Oss
Als de lagers nog goed zijn kan het zijn dat er teveel speling op de as zit die omhoog/omlaag beweegt.
Deze zou je wat kunnen stellen door de stelschroef welke meestal aan de zijkant zit.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
As kolomboor.jpg

De boel uit elkaar gehaald. Dat ging kinderlijk eenvoudig. De lagers zijn nog goed, het probleem zit hem in het bovenste deel van de as. Dat is vierkant en steekt in het asdeel waar de polie op zit bevestigd. Daar zit dus een behoorlijke speling op.

Die schroef aan de zijkant is volgens mij alleen bedoeld om het ronddraaien van het buitendeel te voorkomen. Die verder aandraaien, zou de as alleen maar scheef drukken.

Ik vrees dat dit alleen rerabel is door een nieuw stuk er op te lassen en weer om maat te maken. Dat gaat het allemaal niet waard zijn. Of zou een dergelijk onderdeel nog wel ergens te koop zijn?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Nee, de poelie zit op een tweede as, waar het vierkante deel inschuift. De poelie heeft zelf nul speling. Als ik de as op zijn kop er in steek (aan de zijde van de poelie) ervaar ik de zelfde speling. In de betere kolomboormachines zit het dikke deel van de booras opgesloten in een nauw sluitende cilinder.

Ik zit te denken om er iets van verf op te smeren of zo, zodat het tijdelijk weer wat dikker is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.479
3.241
Volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar. Je kan de ram in de behuizing heen en weer halen. Dit is bij de meeste budget boormachines zo en dat kan je niet stellen. Het vierkante stuk as heeft ruimte. Dat maakt voor het boren niets uit. Zo lang hij nog mee genomen wordt, is er geen probleem.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Maar dat heen en weer bewegen was eerst niet. Waarom nu dan wel? Dat vierkante stuk as is de uitlijning aan de bovenzijde. Het lijkt er toch op dat dat vierkante stuk as vroeger beter paste. Het zal wel pisbakken staal zijn. Zit er eenmaal speling op, dan wordt het rap erger.

Maar per saldo is er dus weinig aan te doen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.479
3.241
Als je betere antwoorden wil, moet je betere gegevens aanleveren. Mijn kristallen bol is nog in winterslaap.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Nou, een verrassende uitkomst, die ik zelf ook niet helemaal goed begrijp. De chuck of ram of hoe die heten mag, zit toch wel in twee ringen, die vrij nauwkeurig sluiten. Omdat ik het verder ook niet meer wist, de boel maar in elkaar gezet. Maar: omdat ik de chuck ronduit droog vond en ik in andere filmpjes zag dat die werd ingevet, de boel maak een lik kogellagervet gegeven. En nu draait de machine weer als vanouds.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.