Laag legkastje, studieboeken, eiken paneel, b104 x h63 x d30 cm

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
De zoon des huizes heeft een zolder met schuine wanden, wat de ruimte voor conventionele boekenkastjes nogal beperkt. Daarom ga ik een laag legkastje maken met 9 legvakken en een omrand bovenblad, 63cm hoog, ruimte voor schoenen eronder.

Een paar weken geleden heb ik al een schets gemaakt en hout gekocht. Ik zet het nu even online om mezelf enigszins onder druk te zetten het kacheltje in het kille schuurtje aan te zetten.

Wellicht hebben jullie nog tips / ideeën. Ik spiek al in andere projecten hier van vergelijkbare meubelen. Ik ben nog niet begonnen en zal plaatjes posten van de voortgang.
  • Materiaal: meubelpaneel 18 mm eiken.
  • 2 Middenplanken los, latjes, verankert met nok aan de achterkant. (optie een plank te verwijderen om evt boeken verticaal te kunnen neerzetten).
  • Verstijvers onder de 100x30cm planken, om doorbuigen te voorkomen.
  • Opstaande rand voor de bovenplank zodat spullen er niet vanaf schuiven.
  • Zwart gelakte details, voor de rest olie als bescherming
  • Boekenplanken met inhammen om makkelijker boeken en schriften te kunnen pakken.
  • Achterkant triplex om e.a.a. statisch bepaald te houden.
  • Randjes netjes afgerond R3
Legkastje%201.jpg

Legkastje%202.jpg

Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Klinkt als een goed uitgedacht plan. Hoe ga je de delen bevestigen? Lamello's, lijm of schroeven?
Als je het voor jezelf nog leuker wil maken kan je ook een groef gebruiken om de legplanken te bevestigen of bijvoorbeeld de zijpanelen in verstek zagen.....

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.902
1.079
Omgeving Eindhoven
Zou je de foto's opnieuw willen plaatsen? Graag (ook voor volgende foto's) via het forum zelf uploaden, dan zijn ze nu en in de toekomst voor iedereen zichtbaar. Nu lijken ze geblokkeerd en kan waarschijnlijk alleen jij ze zien.

@ZotVanHout , dat is wel een erg open vraag...:D Ik las net in een ander draadje dat je veel vragen terug stelde in de topics, maar nu maak je je er wel erg makkelijk vanaf :ROFLMAO:

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Excuses, hoop dat schetsjes nu wel zichtbaar zijn?
Klinkt als een goed uitgedacht plan. Hoe ga je de delen bevestigen? Lamello's, lijm of schroeven?
Als je het voor jezelf nog leuker wil maken kan je ook een groef gebruiken om de legplanken te bevestigen of bijvoorbeeld de zijpanelen in verstek zagen.....
Ik wil schroeven gebruiken, wel niet zichtbaar. Groeven is inderdaad ook optie. 18mm, 8mm infrezen?

De zwarte verticale plankjes tussen de vakken wil ik een mooie vorm geven. 1e mooi maken (tekenen, decoupeer, bijvijlen, schuren) en dan 5 stuks kopieerfrezen. Dat heb ik nog niet eerder gedaan.

Mooie, vloeiende vorm schuren is uitdaging, ik heb (nog) geen schijf/ band schuurmachine.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
Klein-Brabant, Vlaanderen
Verstijvers onder de 100x30cm planken, om doorbuigen te voorkomen.
de draaglatjes van de middenplank kan je aan de achterkant door laten lopen
je hebt immers een achterkant
op die manier hef je de nood aan verstijvers op
bij een diepte van 30 cm volstaat het om de middenplanken aan de achterzijde te ondersteunen
Ik wil schroeven gebruiken, wel niet zichtbaar. Groeven is inderdaad ook optie. 18mm, 8mm infrezen?
boven- + onderplank moeten omwille van de stijfheid vast staan
groeven is een mogelijkheid, maar dat wordt precisiewerk
als het meubelpaneel gefineerd is, loop je het risico op uitsplintering
gewoon recht op recht schroeven, lijmen & klemmen is het eenvoudigste denk ik
5 stuks kopieerfrezen
kopieerring + frees, of frees met kogellager er op ?

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Dank ZotvanHout, nuttige tips. Achterwand is triplex, erop lijmen en enkele schroefjes kan denk ik. Er kunnen stapeltjes boeken opkomen en 1 m is best veel. Twijfel.. Leghoogte van 13.2 cm is al beperkt, daar ook nog een latje van 18mm vanaf helpt niet..

Wat infrezen betreft heb je denk ik gelijk, ik beschik niet over de techniek/machines om het naadloos precies te maken. Ik had al wat metalen hoekprofieltjes meegenomen voor de onderste en bovenste plank.

Het meubelpaneel is wel massief, ik ben niet zo goed met fineer. Kopieerfrezen ben ik van plan met een frees met onderlager. Eerst ruim zagen met de decoupeer, daarna precies affrezen.
906_2.jpg

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
Twijfel.. Leghoogte van 13.2 cm is al beperkt, daar ook nog een latje van 18mm vanaf helpt niet..
volgens je tekening in #1 is de legdiepte 30 cm
dat latje van 18 mm hoeft enkel tegen de achterwand
dan heb je nog 28,2 cm over, wat ruim meer is dan de diepte van een A4

wil je de leghoogte aan kunnen passen, dan kan je je eigen lr32-systeem maken
gewoon een strook mpx nemen, en om de 32 mm een gaatje van 5 mm boren (best met een boorstandaard zodat de gaten in alle richtingen haaks staan)
die strook mpx kan je als mal gebruiken
hoeft zelfs niet precies veelvoud van 32 mm te zijn, op voorwaarde dat je de mal steeds in dezelfde richting gebruikt
ook in de achterwand gaten boren - die zou minstens 10 mm dik moeten zijn om de dragers goed te omsluiten

Het meubelpaneel is wel massief
van echt hout ben ik het zotst ;-)
Kopieerfrezen ben ik van plan met een frees met onderlager.
kopieerfrezen doe ik niet regelmatig
toch heb ik het gevoelen dat dit met een bovenlager handiger is
je legt dan de mal bovenop het nieuw te maken stuk + instellen van de diepte van de frees is eenvoudiger + je hebt een beter zicht op het voortschrijdend maakproces
nadeel is dat je de snijkop van de frees dieper dan het te maken stuk moet laten zakken
dus het nieuwe stuk over je tafel laten hangen ?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.688
1.187
Fryslân
kopieerfrezen doe ik niet regelmatig
toch heb ik het gevoelen dat dit met een bovenlager handiger is
je legt dan de mal bovenop het nieuw te maken stuk + instellen van de diepte van de frees is eenvoudiger + je hebt een beter zicht op het voortschrijdend maakproces
nadeel is dat je de snijkop van de frees dieper dan het te maken stuk moet laten zakken
dus het nieuwe stuk over je tafel laten hangen ?
Daar heb je gelijk in. Met een frees met bovenlager werkt dit makkelijker. Die zijn ook in verschillende snijhoogtes te krijgen, zodat je die op je werkstuk aan kan passen. Ik begrijp dat je panelen 18mm dik zijn, dan gebruik je het best een 20 of 25mm freesje. Je werkstuk even op een paar latten leggen om wat ruimte voor de frees te creeren. Anders zit je in je werkbank te happen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
ZvH, Jelmer, freeskeuze zet mij aan het denken. De schotjes zijn niet zo groot 30x5 cm, goed fixeren voor het frezen moet ik even passen meten in mijn freesbak. https://groups.google.com/group/div...c24b2c39a30d/freesbak zij.jpg?part=0.1&view=1. Op de rand van de tafel, dan ligt mijn hele schuurtje vol zaagsel. :oops:

Ik heb een zeer kleine werkplaats. Eigenlijk meer een flinke werktafel met hulpstukken. Dwingt je wel voortdurend op te ruimen. Houtvoorraad begint al ruimte kritisch te worden.

Mbt de drager aan de achterwand, die zou inderdaad wellicht 10mm dik moeten zijn om een goede steun op te kunnen maken. Daar wordt het kastje wel stuk zwaarder van, terwijl het voor de stevigheid niet nodig is.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
De schotjes zijn niet zo groot 30x5 cm, goed fixeren voor het frezen moet ik even passen meten in mijn freesbak. . . . Op de rand van de tafel, dan ligt mijn hele schuurtje vol zaagsel.
we bevelen jou een frees met een bovengeleider aan
dat houdt in dat het snijdend deel van de frees tot onder je werkstuk reikt
wie ruimte heeft, legt het werkstuk op de rand van zijn tafel
bij gebruik van die freesbak kan je onder het werkstuk een stuk wegwerphout leggen, zodat de frees niet in je tafel hapt
moet je daartoe het werkstuk vastschroeven, dan vul je nadien de schroefsporen op
Mbt de drager aan de achterwand, die zou inderdaad wellicht 10mm dik moeten zijn om een goede steun op te kunnen maken. Daar wordt het kastje wel stuk zwaarder van, terwijl het voor de stevigheid niet nodig is.
als je een diepte van 300 mm hebt, dan is een paar mm meer voor de achterwand geen probleem
ik heb weinig boeken die 300 mm diep zijn

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Vandaag eerste dag kerstvakantie en vanmiddag paar uurtjes aan de slag gegaan (y). Het hout lag al een paar weken in de schuur te wachten en de noodzaak voor het kastje groeit.

Tekenen, afmeten, mijn nauwkeurigheid is ~ 1mm, denk ik, handwerk..

20201219_132705.jpg

Snel blijkt dat ik niet helemaal precies de goede spullen hebt, anders had ik vandaag een metaal boor 12mm en de bovengenoemde kopieer frees gekocht, echter lockdown, noodzaak.. Dan maar beetje aanpassen.

Vandaag heb ik de legplanken gemaakt. Inhammen gezaagd, nog lastig om de hoekjes mooi rond en aansluitend te krijgen. Dus veel vijlen. Gelukkig heb ik een passende rondvijl van een voorvader ge-erft. Mijn favoriete kleine decoupeerzaag, "Made in Western Germany", zo oud, werkt perfect. Tientje op marktplaats.

deco.jpg

Even planken precies op maat gezaagd. Het valt me op dat je met de kleine (WORX) cirkelzaag erg nauwkeurig kunt zagen. Met de handzaag eerste kleine aanzet maken, voor de rest goed spoor volgen aan de voorkant van de zaag, de V, altijd verbazend recht, nauwkeurig. De laser die er op zit, heb ik in het begin gebruikt, maar de batterijtjes gingen snel op, en eigenlijk heb ik het niet nodig. Ik gebruik wel vaak geleiding, een recht hardhouten latje wat ik klem.

Vorig jaar heb ik een kleine tafel-zaagtafelje geknutseld, werkt goed met deze zaag, voor mijn (kleine) werkstukken.

afzagen.jpg

De 4 legplanken zijn gezaagd. Kijken hoe ver ik morgen kom.

Ik wil de 6 schotjes gaan maken. Ik wilde eigenlijk met kopieerfrees aan de gang. Maar ik weet niet of ik daar tijdens de lockdown op Zondag aan kan komen. Daarna deze schotjes zwart lakken, 4 planksteunlatjes zagen en dan richting eindmontage. Ik twijfel nog over de verstijvers. Ook veel randjes nog afkanten, kijken of dat lukt met diepe hoekjes van de inhammen, ik had ze eigenlijk 12mm willen voorboren, nu 9 mm.. Anders vijlen maar weer.

legplanken.jpg

Laatst bewerkt:

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Achter de computer bedenk ik me dat de houten zijkanten van het kast misschien wat saai zijn. Een beetje puzzelend denk ik dat wat zwarte lijnen aan de zijkant het geheel wel ten goede zullen komen. Misschien de meest rechtse variant..

zijkanten kastje.jpg

Nu houd ik niet zo van knoeien met lak, rommelig, duurt lang... Zwarte spuitbus kan ook. Maar hoe de ronde uiteinden 32 maal netjes en strak krijgen? Dat gaat niet met afplaktape.. Iemand een idee, alternatief ?

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Zondag andere dingen gedaan, maandag aan het werk, uiteindelijk stom foutje gemaakt :(, op het laatst..

Het plan is 45 graden afgeschuinde vlakjes maken bij ieder vak van het kastje, om een etiketje te kunnen plakken op een leesbare manier, zo dicht bij de grond.

hoek frezen opzet.jpg

Dus met een vingerfrees, geleider. In drie stapjes van 4 mm. (met die 3 dunne triplex latjes) de rand onder 45 graden affrezen.

inham ok.jpg

Aan het einde nog even met de frees mee richting het randje.. Hij hapte gelijk, sprong over het randje en nam nog even een extra hap hout mee :oops:

hap uit hout.jpg

Best dom natuurlijk, gelijk licht uitgedaan & terug naar woonkamer 😶

Wat nu.. zo'n foutje blijf je tot in lengte van dagen zien. Nieuw paneel? Winkel corona dicht. Rand eraf zagen en nieuwe rand aan de achterkant eraan lijmen? Hoop werk, ook heb ik geen stuk van 1m, dus twee stukken..

Vanmorgen bedacht ik alleen het verknalde stukje er netjes hoeks af te zagen en er een stukje oversized hout tegenaan te plakken. Bovendien heb ik ook maar 1 lijmklem die 30 cm span heeft. Dus een hele nieuwe rand lijmen zou al een probleem worden.

Nu zorgen dat hout zo precies mogelijk aansluit voor een goede lijmverbinding. Passen, vijlen, passen, vijlen, passen, v... Ooit , heel vroeger deed ik dit, toen de bladen van roeiriemen nog van hout waren..

hout vijl.jpg

De droevige waarheid is dat ik achteraf bedacht dat ik een fasefrees 45 graden met geleider in de kist heb liggen.. niet verder vertellen.. 🤫

Laatst bewerkt:

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Enige vertaging, bijna mijn hele gezin Corona. Interne verhuizingen isolatie.. mijn vrouw heeft een essentieel beroep, docent, met de bijna onvermijdelijke risico's.. uitzieken maar.

Daardoor dit kastje vertraagt, uiteindelijk laatste latje vanmorgen gemaakt. Eikenpaneel met al zijn houtnerven, alle schotjes, inhammen ect. maakt het al een druk geheel. Olie accentueert dat al, dus de zwarte accenten maar achterwege gelaten..

Bijlagen

• kastje tuin.jpg
    kastje tuin.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.