Inleiding
Deze winter zijn we van plan om een konijn als huisdier te nemen. Om de kooi en voedingsmiddelen op een iets elegantere manier in onze woonkamer te integreren, wil ik graag een simpel kastje op wielen maken. Hoewel houtbewerking me interesseert, is het nieuw voor mij. Daarom had ik graag bevestiging en/of tips over het volgende ontwerp dat ik reeds gemaakt heb (ja op het model zijn het nog cavia's in plaats van konijnen
):
Kenmerken
Vragen/bedenkingen
Alvast bedankt voor jullie tips / feedback!
Deze winter zijn we van plan om een konijn als huisdier te nemen. Om de kooi en voedingsmiddelen op een iets elegantere manier in onze woonkamer te integreren, wil ik graag een simpel kastje op wielen maken. Hoewel houtbewerking me interesseert, is het nieuw voor mij. Daarom had ik graag bevestiging en/of tips over het volgende ontwerp dat ik reeds gemaakt heb (ja op het model zijn het nog cavia's in plaats van konijnen

Kenmerken
- Materiaalsoort: MDF, 18 mm
- Afmetingen: 120 cm x 60 cm x 30 cm (LxDxH)
- Afwerking: lakverf (ivoorkleur)
Vragen/bedenkingen
- Ik had op het forum gelezen dat MDF platen een geringe horizontale draagkracht hadden. De plaat moet volgens het ontwerp toch 120 cm overspannen (maar met 4 steunpunten: 3 buitenschotten en een middenschot). Is een 18mm MDF dan voldoende om een konijn en de kooi te houden?
- Momenteel denk ik om enkel houtlijm en nagels/vijzen te gebruiken. Is er extra versteviging nodig? Bovendien splijt MDF relatief gemakkelijk. Waarop moet ik letten als ik de vijzen/nagels bevestig?
- In het ontwerp heb ik vier wielen voorzien. Kunnen deze het gewicht (kooi, konijn, voer, hooi) goed dragen? Dien ik een extra MDF lat op de bodem te plaatsen om daarop de wielen te monteren?
- Over het schilderen van MDF heb ik heel wat contradictorische informatie en tips gelezen (bv. over het al dan niet opschuren voor de primer). Enige tips hiervoor?
Alvast bedankt voor jullie tips / feedback!