Kwaliteit zaagblad ok?

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Ik heb een Skil 1340 zaagtafel gekocht: volgens mij een prima ding voor het geld en voor de beginnende houtwerker :)

Afgelopen tijd wat kleine dingen gezaagd en dat gaat best goed. Nu had ik een stuk "hardhout" multiplex van de Gamma (er stond niet bij welk hardhout) en dat splintert toch een beetje aan de onderkant.

Kan het splinteren aan de slechte kwaliteit van het zaagblad liggen of ook aan de kwaliteit van het multiplex?

Er zit een 48 tands blad standaard op de machine, merk onbekend.

Heeft het zin om het blad (ook 48 tands omdat ik denk dat dat voor mij nu het beste is, voornamelijk populieren multiplex zagen) te vervangen voor een blad van Ecotools? Deze dus:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Als je echt geen gesplinter wil, dan zul je een zero clearance inleg plaat moeten maken. Dus de bestaande kopiëren in gelijke dikte materiaal en dan je zaagblad langzaam omhoog brengen.

Alternatief is goede kwaliteit schilderstape plakken en daar doorheen zagen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.639
3.332
Gamma multiplex en ook ander bouwmarkt multiplex splintert al van een scherp potlood. Maar een ecotools zaagblad is over het algemeen een verbetering ten opzichte van het zaagblad dat bij goedkope zaagtafels wordt geleverd.

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Gamma multiplex en ook ander bouwmarkt multiplex splintert al van een scherp potlood. Maar een ecotools zaagblad is over het algemeen een verbetering ten opzichte van het zaagblad dat bij goedkope zaagtafels wordt geleverd.
Als ik kijk wel blad bij de zaagtafel levert (Skil), dan zie ik een prijs van€40,-
De prijs van het blad bij Ecotools is 32,-
Alle waar naar zijn geld wordt hier dan ingewikkeld? :unsure::)

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.459
1.088
Omgeving Leiden
Een zero clearnce insert helpt en je kan wat experimenteren met de hoogteinstelling van je zaagblad.
Hoe lager het blad, des te vlakker de hoek waaronder de zaagtanden het plaatmateriaal verlaten.
Je kan ook op de zaaglijn het materiaal aan de onderzijde insnijden met een mes.

Schilderstape op de onderkant plakken. Maar goed, bij sommige multiplexkwaliteiten trek je met de schilderstape ook de vezels van de plaat mee.

Of er een plaatje hardboard onder leggen en die sandwich zo doorzagen. Zelfde effect als een zero clearance insert.
En in de gaten houden wat de zichtzijde wordt. Dat wordt dan de bovenkant op de zaagtafel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Maar goed, bij sommige multiplexkwaliteiten trek je met de schilderstape ook de vezels van de plaat mee.
Als ik je goed begrijp, kan de kwaliteit van het multiplex zo slecht zijn dat dat eigenlijk minstens zo belangrijk is als het zaagblad?

Dat verklaart wel waarom bij licht schuren bij de randen de toplaag al verdween.
Je vraagt je af waarom dit geproduceerd wordt :)

Ik nog wat proefstukje zagen met een andere plaat.

Dank voor de tips, allen!

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Een zero clearnce insert helpt en je kan wat experimenteren met de hoogteinstelling van je zaagblad.
Dit moest ik even opzoeken:) goeie tip.

Nu zie ik wat filmpjes op yt om zo'n ding zelf te maken, maar iedereen doet er nogal ingewikkeld over. Het is toch een variatie van de bestaande insert, maar dan met een sleuf op de dikte van het zaagblad? Of zie ik iets over het hoofd?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.459
1.088
Omgeving Leiden
Neen je ziet het goed, maar er is wel nauwkeurigheid vereist.
De nieuwe insert plate moet natuurlijk strak passen en ook gelijk liggen met de tafel.
En je moet er aan denken dat je iets maakt zodat de insertplate niet het luchtruim kiest.

• Leuk
Waarderingen: EdZaagt en Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.