Kwaliteit van Beavercraft + overige tips?

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
24
14
Venlo
Hoi allemaal,

Ik doe zo af en toe wat houtsnijden. Momenteel beschik ik enkel nog over 2 mesjes van Flexcut (‘standaard’ houtsnijmes en een detailmesje). Daarnaast heb een het welbekende mes van Mora en sinds kort een lepelmes (en een fleshamer).
Ik wil de set graag uitbreiden en daarnaast ook met gutsen werken.
Veelal maak ik nog kleine houtwerkjes (10–20 cm), maar ik wil ook iets groter gaan proberen.

Nu kwam ik onderstaande set van Beavercraft tegen.
S68 – Multifunctional Extended 28 PCS Wood Carving Set

Heeft iemand een idee of dit goede kwaliteit is? Of heeft iemand hier ervaring mee. Ik zie het wel vaker voorbij komen…

daarnaast ben ik benieuwd naar eventuele andere tips voor wat betreft geschikte mesjes. Er zijn zoveel vormen en maten.. zijn er voor de kleinere werken bijvoorbeeld standaard maten gutsen te adviseren?
Bij baptist zie ik de 3mm en 6mm van Pfeil al jaren op niet leverbaar staan.. dus ik moet even doorschakelen.

Laatste vraag: zijn gutsen vrij makkelijk zelf te slijpen met zo’n kleine strop?

Ik ben benieuwd. Bedankt!

Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.842
497
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben een tijdje terug met houtsnijden begonnen en heb een set van Beavertools bij Knives and Tools gekocht. Mooi spul, complete set en niet duur. Ze komen niet scherp uit de doos. Dat lijken ze wel omdat ze gepolijst zijn, maar ze zijn niet vlijmscherp. Ik heb nu het houtsnijmesje het vaakst gebruikt en ben tevreden, maar heb wel de indruk dat ze niet heel lang scherp blijft. Ik moet vaak slijpen en wetten.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
832
327
RegioRotterdam
Ik heb deze zomer een setje van Beavercraft gekocht. Het is mijn eerste ervaring met houtsnijmessen. Ik heb dus weinig mogelijkheden om te vergelijken maar ik herken wat Wilco Flier zegt: ik merk al snel dat ik weer moet gaan wetten.

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
24
14
Venlo
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik zit nog altijd in twijfel. Ik ga morgen baptist even bellen om me te laten adviseren voor passende alternatieven voor de kleine (3mm en 6mm gutsen van pfeil). Ik heb deze bij een aantal kleine werkjes nu echt nodig

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
468
217
Wetteren, Belgie
Ik heb ook een set van Beavercraft gehad maar deze ging verloren in een brand. Die heb ik toen vervangen door messen en beitels van Pfeil. Duidelijk beter maar ook daar moet je regelmatig wetten.

• Leuk
Waarderingen: diunke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.