Kwaliteit multiplex bij diverse houthandels

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Ik weet niet of het mag, maar ik zou graag willen weten of er in de Randstad (rondom Amsterdam) goede houthandels zijn waar je goede kwaliteit populieren multiplex kunt kopen. Ik kan natuurlijk naar Hornbach of Bouwmaat, eventueel naar Jongeneel of pontmeyer, maar hoe zit het dan met de kwaliteit?

Ik zag bij Jongeneel dat het 18mm dikke populieren multiplex 9-laags is.
Waar kun je nog meer op letten, als je het keurt? Als beginnend houtknutselaar vind ik het best moeilijk om goed te keuren (behalve dat zo'n plaat recht moet zijn en geen beschadigen mag hebben).

Het gaat om wat simpele meubels voor in een kleine camper :)

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.459
1.089
Omgeving Leiden
Ga eens kijken bij de Amsterdamse fijnhouthandel. Die kunnen je ook vertellen waar je zoal op moet letten en advies geven. Zou even bellen om te vragen wanneer het daar rustig is en ze tijd hebben om je advies te geven.
18 mm lijkt me overigens wat zwaar voor in een camper. Zou eerder 12 mm gebruiken, of 9 mm
www.fijnhout.nl

rinus

Post veel
13 nov 2011
831
177
Heerde
marinusvannorel.nl
Bij een camper is populieren helemaal geen verkeerde keus denk ik (gewicht). MIsschien wat zacht maar daar is met een goede afwerklaag wel wat aan te doen. Jongeneel en dergelijke verkopen vooral aan aannemers en die nemen geen genoegen met inferieur spul, mag je hopen.

jorisvh

Post veel
Waar kun je nog meer op letten, als je het keurt?
  • Aantal lagen: hoe meer hoe stabieler. 18mm bestaat volgens mij ook met 13 lagen
  • Kwaliteit dekfineren: meestal B/BB
  • Houtsoort dekfineren: populier mpx is vaak beschikbaar met ceiba dekfineren, kan interessant zijn als je transparant wil afwerken en dat mooier vindt.
  • Verlijming: meestal MR
Dit zijn allemaal dingen die in de productbeschrijving zouden moeten staan of de handelaar je minstens moet kunnen vertellen.

Verder de zaagkanten bekijken:
  • zijn de laagjes even dik, parallel, …?
  • zijn er niet te veel holtes in de middenlagen?
En, zoals gezegd, dunner volstaat wellicht.

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Dank voor de tips so far!

Ik had het idee dat de Amsterdamse fijn houthandel voornamelijk 'mooi' hout doen en geen multiplex?

Qua zachtheid en afwerking: ik dacht zelf aan hardwax (Osmo)? Camperbouwer Ventje gebruikt ook alleen maar populier en dat ziet er goed uit.

Wat betreft de dikte: en grote deel wordt inderdaad 9 en 12mm, alleen de delen waar op gezeten/gelegen gaat worden maak ik 18mm.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
518
224
Noardeast-Fryslân
Wij hebben in onze zelfbouw camper gebruik gemaakt van 9 mm bellen multiplex. Iets zwaarder dan populieren maar we vonden de tekening van het hout mooier. Je zit er tenslotte wel (bijna) met je neus boven op. Een die 9 mm bleek in de praktijk sterk genoeg.

Uiteraard geen idee van het formaat van jouw camper, maar voor het geval het een kleintje is hier hoe wij het hebben gedaan. Dit was overigens de start van mijn hobby houtbewerking - technisch gezien zou ik nu een aantal dingen (o.a. basis bed) anders doen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
17
8
Amsterdam
Wij hebben in onze zelfbouw camper gebruik gemaakt van 9 mm bellen multiplex. Iets zwaarder dan populieren maar we vonden de tekening van het hout mooier. Je zit er tenslotte wel (bijna) met je neus boven op. Een die 9 mm bleek in de praktijk sterk genoeg.

Uiteraard geen idee van het formaat van jouw camper, maar voor het geval het een kleintje is hier hoe wij het hebben gedaan. Dit was overigens de start van mijn hobby houtbewerking - technisch gezien zou ik nu een aantal dingen (o.a. basis bed) anders doen.
Dank je Hans, ik ga je verslagen doorlezen! En waarschijnlijk kom ik nog wel met wat vraagjes :)
Het gaat in mijn geval om een VW T6, dus een lekker klein campertje.

Alhoewel ik ooit, toen ik 18 was, de rood-blauwe Rietveld stoel heb gemaakt, is dit ook mijn start van een nieuwe hobby!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.