Kwaliteit MDF

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Als ik MDF gebruikte was het altijd bruine MDF. Mooi gladopervlak en stevig binnen in.
De laatste tijd is volgens mij de kwaliteit sterk achteruit gegaan. Net of het spul een lagere persing heeft, onder andere korrelig oppervlak.

Nagevraagd bij een bouwmarkt. Mijn bevindigen waren juist. Zij konden wel een betere soort bestellen. Zijn er dan verschillende kwaliteiten MDF?

Heb ik verder niets mee gedaan. Ik werk tegenwoordig met de groene soort (watervast). Wel duurder, minder chagrijn.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De kwaliteit van mdf wordt uitgedrukt in het soortelijk gewicht.
De lichtere platen zijn minder hard geperst, er zit minder vezels in.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb vorig jaar een ruime 100 mtr hoge plinten gefreesd. Dat spul van de bouwmarkten is veel te zacht van binnen. Hier bij de plaatselijke houthandel mijn wensen kenbaar gemaakt. Ja ik kreeg mdf wat veel harder van binnen was. Was ik tevreden: nee de structuur was een stuk grover. Dit koste een hoop tijd met afwerken. Alles extra plamuren om een glad resultaat te krijgen. Ik zal de volgende keer ook is watervast proberen.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Als je er veel in wil gaan frezen kan je best een mdf diepfrees bestellen,speciaal voor deze toepassing gemaakt,en inderdaad de groene mdf is standaard harder geperst dan bruine,maar in de bruine heb je meerdere kwaliteiten,meestal word de zogenaamde “mdf light” verkocht aangezien deze veruit de goedkoopste is in aankoop,echter is deze inderdaad maar minnetjes als je kwaliteitsmerk wil afleveren
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Medite is het goede spul, zit tegen HDF aan (High Density Fiber — dat gebruikt Festool voor de werkbladen van de MFT's). En dan is er nog Valchromat, maar dat is erg duur - bedoeld voor zichtwerk.

Maar in het algemeen is MDF niet fijn om mee te werken; veel te veel naar stof. In de VS gebruiken ze voor trim, dus ook plinten, vaak 'hun' poplar (niet ons populier) — naar dat hout ben ik best benieuwd. Iemand enig idee of dat in deze streken ook te koop is?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik gebruik altijd V313 mdf, dat is vochtwerend, meestal groen vannkleur en bij dikkere platen zijn de buitenkanten bruin.

Ik heb mijn luidsprekers gebouwd van spanolux humidax, als dat tegrnwoordig nog zo heet.

Als je dat spul eens gebruikt hebt dan wil je noooit meer van die bouwmarkt zooi
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
sowieso is mijn ervaring dat welk hout dan ook bij de houthandel van betere kwaliteit is, zo ook mijn ervaring met mdf, dat merkte ik al met zagen. de grootste verassing was nog de prijs, de houthandel vraagt niet eens veel meer.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dank voor de antwoorden.
Is de MDF-kwaliteit aangegeven op de plaat?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vroeger gebruikte ik de groene mdf als ik er in wilde frezen. Omwille van de "gezondere" eigenschappen van de medite ben ik voor andere projectjes naar deze overgestapt. Ik moet zeggen dat ik toch wel tevreden ben van de verwerking ervan.
Ik heb het niet opgezocht, maar "gevoelsmatig" lijken die platen wel zwaarder dan de groene mdf.

- - - Updated - - -

Als je kijkt naar vroegere topics van me zal je die ruimschoots zien voorbijgaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb enkele weken geleden nieuwe binnendeuren laten plaatsen. De kwaliteit van de MDF valt flink tegen, tot ergernis van de schilder die veel meer werk heeft gehad. Het is groene MDF met een bruine toplaag. Zowel voor de deuren als de plinten. Het freeswerk is niet strak met flink wat machineslag. En de MDF slorpte de grondverf op als een vod.
Spijtig dat de leverancier hier niet op voorhand over gesproken heeft. Voor mij was een kleine meerprijs voor behoorlijke kwaliteit geen probleem geweest.
Maar weet iemand waarom die plaat in twee materialen (bruin en groen) eigenlijk voor dient? Wat de bedoeling is van twee verschillende samenstellingen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.