Kwaliteit lintzaagbladen

ivo1952

Nieuw lid
23 dec 2020
16
2
Zaterdag een tweedehands lintzaag gekocht en gisteren tijdens de langdurige regen tijd gehad om me te verdiepen in de soorten lintzaagbladen. Tot mijn verrassing is het aanbod lintzagen voor metalen veel hoger dan voor hout. Als je de merken metabo ed. buiten beschouwing laat kom je vrij snel uit bij lintzagenopmaat.nl. Gebruik voornamelijk eik, noten, sipo en sapelli voor stoelen en tafels en kleine meubelen. Hiervoor zijn er bij lintzagenopmaat drie kwaliteiten beschikbaar, Riper37, hardpoint en koolstofstaal. Alleen het zaagblad in koolstofstaal zou niet herslijpbaar zijn.

Is er iemand die deze kwaliteiten gebruikt en kan aangeven welke hij de beste kwaliteit vindt ? Procentueel is er natuurlijk een redelijk prijsverschil, maar op bedragen na €25 of €30 vindt ik kwaliteit wel het belangrijkste.

Ik hoor het graag!
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik gebruik ze alle drie.
De ripper om boomstammen om te zetten in balken en planken.
de hardpoint voor alle toepassingen met uitzondering van het figuurzagen.
De koolstofzaagbladen in de breedte van 6 of 8 mm om eigenlijk aan figuurzagen te doen.
Deze vind ik het niet waard om opnieuw te laten slijpen , want dan worden ze nog smaller en gevaarlijker voor breuk.
Naast de drie hier genoemde zijn er ook nog de zaagbladen met widiatanden , die natuurlijk wel een stuk duurder zijn.
 

ivo1952

Nieuw lid
23 dec 2020
16
2
Aangezien de ripper slechts in één breedte (27mm) verkrijgbaar is valt deze af, had ik niet direct opgemerkt.
Mag ik dan besluiten dat de hardpoint kwalitatief beter zijn dan de koofstofzaagbladen?
Wil twee maten bestellen, ééntje van 6mm,6tpi en 0.50 dik en ééntje van 16mm,5tpi en0.40 dik.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Aangezien de ripper slechts in één breedte (27mm) verkrijgbaar is valt deze af, had ik niet direct opgemerkt.
Mag ik dan besluiten dat de hardpoint kwalitatief beter zijn dan de koofstofzaagbladen?
Wil twee maten bestellen, ééntje van 6mm,6tpi en 0.50 dik en ééntje van 16mm,5tpi en0.40 dik.
geef je eens merk en type door van je machine. Van de ripper zijn volgens mij minstens 4 breedtes beschikbaar. wat is de dikte van je te zagen hout?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben ook wel eens aan het zoeken geweest. Kwam er ook niet uit. De dikte van het blad is soms te dik voor onze dhz zagen.
 

ivo1952

Nieuw lid
23 dec 2020
16
2
Maximale hoogte is 16 cm, maar het is niet de bedoeling om te schulpen. Is de reden waarom ik de ripper niet ga aankopen. Ging in het verleden zagen bij een kennis maar zijn lintzaag is te licht, condensator ontploft, zaag gebroken :mad:. Werk nu op drijfkracht, zaag loopt prima, minder luidruchtig. Heb vandaag stoelleuningen uit eik gezaagd, dikte 8 cm, met de zaag die erop stond, kwaliteit onbekend. Zagen verliep probleemloos.
De vermelde zaagtypes in vorig bericht wil ik gebruiken in de toekomst. Het is niet zo dat ik de lintzaag wekelijks gebruik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan bevestigen dat de ripper vreselijk dik/stijf/stevig is. Echt bedoeld om bomen door te knauwen en niet voor huis-tuin-en-keuken lintzaagjes ;). De kwaliteit van de zagen is goed hier en voorzover mijn amateur-ogen kunnen beoordelen een hele goede (vrijwel onzichtbaar/onvoelbaar) lasnaad. Als je niet gaat schulpen en ook een kleinere lintzaag hebt zou ik zeker smaller gaan en ook met een (veel) fijnere vertanding.
 

ivo1952

Nieuw lid
23 dec 2020
16
2
Heb de linten bij ORTA eens bekeken, al de positieve reacties in combinatie met de lage prijzen, tja dan moet ge niet meer twijfelen.
Toch een vraagje over de tpi, Na invullen lengte en breedte kom je bij sterktes + tandhoogte vb 0.40x4, dus 4mm van tand tot tand maw 25,4 : 4 = ongeveer 6 , is het dan een tpi 6 ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.