Kwaliteit excentrische schuurmachines, wat kan ik verwachten?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
Ik heb nu een Bosch PEX 400AE:
1730837066941.jpeg

Wat me bij meerdere (budget) schuurmachines is opgevallen, is dat ze voornamelijk aan de randen schuren, het midden wordt nauwelijks gebruikt. Is dit normaal? Wat kan ik verwachten? Ik snap best wel dat topmerk machines beter schuren, minder trillen en dat je machines met meer of minder uitslag kan aanschaffen, afhankelijk van je doel. Deze heeft 5 mm uitslag.

Nu ga ik binnenkort een huis verbouwen en daar komen ws een aantal panelen in de gang van gefineerd multiplex, als afwerking van de achterkant van de keuken. (lang verhaal, maar hoort bij de verbouwing) en sws wil ik graag wat upgraden. Om kosten te besparen, ga ik deze panelen zelf afwerken.. Veel schuren dus..

Dus ws een 150mm machine, heb al veel over de Rupes, Flex, Festool gelezen, of toch wat anders. Vind het wel een hoop munten en hoop toch onder de €400 klaar te zijn.. (Moet het ook nog verkopen aan m'n vrouw).

Maar goed, insteek is: wat kan ik verwachten?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou er geen meer willen die geen stofzuigeraansluiting heeft
verder . . . prijs is relatief
kijk naar het aantal uren, dagen dat je dat ding gaat gebruiken + de efficiëntie + de invloed (aanslag) op je lichaam

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
877
Enschede, Twente
Het is inherent aan roterende schuurmachines (zowel duurdere als goedkope) dat aan de randen van de schijven meer afname is; daar is immers de snelheid het hoogst. Dat verschijnsel doet er in de praktijk weinig toe omdat de juiste techniek van schuren er eentje is waarbij er steeds overlap is.

Voor het vermelde budget van 400 euro krijg je zeker een kwalitatief goede machine. De ETS 150 van Festool zit nog onder die grens, maar voor ongeveer 150 euro meer heb je een Festool ETS EC (die heb ik zelf in de 125 uitvoering, omgekat met een 150 schuurpad) & dat is echt een top-machine.

• Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
Voor het vermelde budget van 400 euro krijg je zeker een kwalitatief goede machine. De ETS 150 van Festool zit nog onder die grens, maar voor ongeveer 150 euro meer heb je een Festool ETS EC (die heb ik zelf in de 125 uitvoering, omgekat met een 150 schuurpad) & dat is echt een top-machine.
Zit 's te kijken naar een ETS EC 125, maar dat is echt €300 meer en dat vind ik echt teveel.

Daarnaast: Ik neig naar een 3mm uitslag, al moet ik ws echt veel schuren, ik ben bang dat 5 mm te grof is, zeker met een 150 mm steunschijf.

Jullie ervaring? Het project wat ik hierboven noem is ws het enige project wat ik op deze schaal doe, de rest zal hooguit een eettafel zijn en dan kan ik het wel af met wat meer geduld. Denk ik..

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
877
Enschede, Twente
Zit 's te kijken naar een ETS EC 125, maar dat is echt €300 meer en dat vind ik echt teveel.

Daarnaast: Ik neig naar een 3mm uitslag, al moet ik ws echt veel schuren, ik ben bang dat 5 mm te grof is, zeker met een 150 mm steunschijf.

Jullie ervaring? Het project wat ik hierboven noem is ws het enige project wat ik op deze schaal doe, de rest zal hooguit een eettafel zijn en dan kan ik het wel af met wat meer geduld. Denk ik..
De ets ec 125 heeft 3 mm uitslag. Ik heb trouwens het vermoeden dat deze machine binnenkort vervangen wordt door een nieuw model. Tot voor kort kon je in DE nog een kale, dus zonder systainer, kopen voor 483 euro, maar die UPC is niet meer leverbaar.
Ik zag vandaag op Insta een berichtje voorbijkomen met een vooraankondiging van een nieuwe accus schuurmachine van Festool, die in januari gelanceerd wordt. Lijkt op een EC, maar dan met ingebouwde verlichting.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Je kan de flex 2-125 bij mij proberen, als je wil. Er zijn ook nog een 3-150 en een 5-150. Ik ben er nog steeds blij mee.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.285
1.928
Terkaple
www.woodworking.nl
Persoonlijk zou ik voor de 5 mm gaan. Ik heb zelf een oude (uit 2004) 3 mm 150mm Festool schuurmachine. Het blijft een hele fijne schuurmachine, maar sinds een paar jaar ook het lagere model 150 mm met 5 mm slag. Die gebruik ik overal voor. De 3 mm zie ik toch meer voor autospuiters en mensen die met Corian enz werken. Een 5 mm werkt sneller, het fijne schuurbeeld krijg je vooral door fijner schuurpapier. Ik heb een vriend die veel lak en verfwerk aan schepen doet en eigenlijk alleen de Rotex 150 mm gebruikt, die een slag van 7 mm heeft. Zijn rol en verf werk ziet er uit alsof het gespoten is, zo strak. Ervaring speelt ook hier een rol.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.739
837
Enschede
ingoogni.nl
oude (uit 2004) 3 mm 150mm Festool
Dat hoge model gebruik ik ook, naast een rotex 150. Voor schilder/lakwerk op het horizontale vlak vind ik ze te zwaar. Ik probeer dan ook altijd het werkstuk zo te zetten dat ik verticaal kan schuren. Vooral bij zachte materialen als kwastplamuur is de druk van alleen de machine vaak al te veel, korrel 320 bij verschillende schuurmaterialen. De lage modellen zijn 600 g lichter, ik verwacht dat dat duidelijk beter gaat, maar ja, die heb ik niet.

(Ik heb wel eens een schuurraam voor de rotex geimproviseerd. Een gat in een plaat mdf en twee blokjes, met slobgaten, waardoor een bout naar de handvat draad in de rotex gaat. Dat werkt heel goed om de druk van de machine van het schuurpapier te halen. Voor je het weet ben je echter weken bezig om er een goede hoogteinstelling voor te maken. Dat plan heb ik maar laten varen.)

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
165
104
Kapellen (Antwerpen)
Schuurmachines zijn zoiets als bovenfrezen en salaris: je kan er niet genoeg van hebben :cool:

Alle gekheid op een stokje, alleszins voor de eerste twee geldt dat de ideale oplossing is om de juiste machine voor de juiste toepassing in te zetten en in praktijk betekent dat vaak dat je best meerdere machines gebruikt.

In mijn ogen zijn de vijf allerbelangrijkste aspecten van schuurwerk:
  • goeie stofafzuiging
  • het juiste schuurparpier voor het juiste werk (laag beginnen, niet te veel stappen overslaan...)
  • goeie stofafzuiging
  • goeie stofafzuiging
  • juiste keuze van machine voor het juiste werk
Stofafzuiging is niet alleen belangrijk voor je longen, maar ook voor het schuurresultaat - restjes afgeschuurd materiaal kunnen krasjes veroorzaken die je dan weer moet wegschuren, vooral frustratie als gevolg. Een regelbare stofafzuiging is ook nuttig, als de stofzuiger te hard zuigt, wordt de schuurmachine op het werkstuk vastgezogen en verlies je controle en finesse.

Voor de afwerking van gefineerd multiplex als achterzijde van de keuken (ik interpreteer dat als "meubelkwaliteit") zou ik ook iets als de Festool ETS EC aanraden. Een slag van 5mm werkt sneller, maar in mijn ervaring ook iets minder fijn (ik gebruik er een met 3mm slag).
Mirka heeft vergelijkbare machines (duurder dan Festool) en Metabo heeft een Mirka-cloon (iets goedkoper dan Festool) voor als je niet in het Festool ecosysteem zit of niet van plan bent om daar in te stappen.

Wil je universeler zonder de noodzaak om echt fijn te schuren, is een aangedreven excenter (type Rotex) een goeie oplossing, maar zelfs in random orbit (2,6 mm slag) vind ik die echt niet even precies.

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
877
Enschede, Twente
Ik zag vandaag op Insta een berichtje voorbijkomen met een vooraankondiging van een nieuwe accuschuurmachine van Festool, die in januari gelanceerd wordt. Lijkt op een EC, maar dan met ingebouwde verlichting.
Dat duurde niet lang… Zie:

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
Stofafzuiging is niet alleen belangrijk voor je longen, maar ook voor het schuurresultaat - restjes afgeschuurd materiaal kunnen krasjes veroorzaken die je dan weer moet wegschuren, vooral frustratie als gevolg. Een regelbare stofafzuiging is ook nuttig, als de stofzuiger te hard zuigt, wordt de schuurmachine op het werkstuk vastgezogen en verlies je controle en finesse.

Voor de afwerking van gefineerd multiplex als achterzijde van de keuken (ik interpreteer dat als "meubelkwaliteit") zou ik ook iets als de Festool ETS EC aanraden. Een slag van 5mm werkt sneller, maar in mijn ervaring ook iets minder fijn (ik gebruik er een met 3mm slag).
Mirka heeft vergelijkbare machines (duurder dan Festool) en Metabo heeft een Mirka-cloon (iets goedkoper dan Festool) voor als je niet in het Festool ecosysteem zit of niet van plan bent om daar in te stappen.
Top, dank voor de brede uiteenzetting. Ik heb een Starmix stofzuiger, niet top, maar wel regelbaar, moet alleen zelf het filter schoonkloppen, zit al wel naar de kleine Bosch stofzuiger te kijken, voor in de toekomst, die zelfreinigende filters heeft.

Ik had de Metabo SXE 150 nog niet overwogen, maar die is wel interessant, omdat je daar ook een 125 mm steunschijf voor kan krijgen en daarmee net zo duur is als de Festool ETS 150/3 EQ. En het is een Mirka, maar dan groen. In Duitsland flink goedkoper overigens.

De ETS EC modellen zijn te duur, dat is niet te doen, ik ga geen €700 uitgeven voor een schuurmachine voor de hobby. Ik kom met de Metabo met wat toebehoren en /of de Festool met toebehoren op net geen €450.

De Flex zijn flink wat goedkoper, alleen weinig toebehoren verkrijgbaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.596
3.033
Gaanderen
Top, dank voor de brede uiteenzetting. Ik heb een Starmix stofzuiger, niet top, maar wel regelbaar, moet alleen zelf het filter schoonkloppen, zit al wel naar de kleine Bosch stofzuiger te kijken, voor in de toekomst, die zelfreinigende filters heeft.

Ik had de Metabo SXE 150 nog niet overwogen, maar die is wel interessant, omdat je daar ook een 125 mm steunschijf voor kan krijgen en daarmee net zo duur is als de Festool ETS 150/3 EQ. En het is een Mirka, maar dan groen. In Duitsland flink goedkoper overigens.

De ETS EC modellen zijn te duur, dat is niet te doen, ik ga geen €700 uitgeven voor een schuurmachine voor de hobby. Ik kom met de Metabo met wat toebehoren en /of de Festool met toebehoren op net geen €450.

De Flex zijn flink wat goedkoper, alleen weinig toebehoren verkrijgbaar

Ik heb de Metabo kloon van Mirka. Zeker niet mijn favoriete machine. Over de schuurkwaliteit kan ik niets negatiefs zeggen, maar de ergonomie is niet mijn ding.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
ik heb voor de 125 mm gaas schuurpapier gekocht (tijdje geleden al) en daar moet een extra tussenschijf tussen, ander vernaggel je je hoofdsteunschijf. En dan bij de Metabo de 125 mm steunschijf met tussenschijf. Bij de festool is een harde steunschijf wenselijk ipv de halfzachte die erbij zit, maar die is niet persé nodig
Wat voor toebehoren heb je dan nodig? Het schuurpapier is het zelfde.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
Ik heb de Metabo kloon van Mirka. Zeker niet mijn favoriete machine. Over de schuurkwaliteit kan ik niets negatiefs zeggen, maar de ergonomie is niet mijn ding.
Dit is idd een ding, je houdt ervan of niet. Beetje jammer is wel dat er nergens een winkel is waar ze de diverse modellen gewoon hebben, zodat ik ze ff vast kan houden.

Van de opties die er al genoemd zijn, is de Mirka/Metabo wel de lichtste, met afstand..

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
76
33
Zelf ben ik in de markt in deze te halen:

Bosch Blauw GEX 18V-125​

Aangezien je net ook al de Bosch stofzuiger aanhaalde, wellicht dat dit ook wat kan zijn.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.331
655
Moordrecht
Geen accumachine. Wellicht een misvatting van mij, maar ik heb niet het gevoel dat dat goed werkt voor lange klussen. Daarnaast zit ik niet in het 18V platform van Bosch. Wel het 12V.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.