Kunz 60 slijpen

ES61

Nieuw lid
20 apr 2021
6
1
Ermelo
Ik heb een dubbel spookschaafje van Kunz, nr 60, met een vlak en hol mes. Nu ben ik zoek naar een goede manier om het holle mes te kunnen slijpen. Een tip die ik kreeg was een stuk MDF in profiel maken en dat met polijstmiddel insmeren. MDF lijkt mij erg zwak voor het polijsten van een profielmes in verband met de vormvastheid.
Mocht je een tip hebben, dan houd ik mij aanbevolen.
Ernst.
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Misschien kan je hier inspiratie opdoen: eerst een stukje bol schaven, en dat met schuurpapier gebruiken om te slijpen. Vanaf ongeveer 6 minuten in dit filmpje:

 

ES61

Nieuw lid
20 apr 2021
6
1
Ermelo
Nerf en Tomasz, bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik verder mee.👍
Ik ga eerst aan de slag met de optie die Nerf, omdat daarmee de vorm van het mes aangehouden wordt. Mocht dat niet lukken, zal ik zeker uitwijken naar een slijpstaaf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een bol schaafmes slijp en wet je op gewone, platte stenen. Steen op tafel en mes draaien zodoende dat de ganse vouw meegenomen wordt.
Voor holle messen (en dus ook voor gutsen) bestaan er vormstenen.
Een holle of bolle beitel wetten vraagt een vaste hand (en dus oefening).
MDF is uitstekend om op te polijsten met polijstpasta. Maar een stokje uit bijvoorbeeld vurenhout voldoet ook prima.
 

ES61

Nieuw lid
20 apr 2021
6
1
Ermelo
Mathieu, hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik denk dat het een combinatie gaat worden van een stuk vurenhout, deels met schuurpapier en deels met polijstmiddel voor de afwerking.

Allen bedankt voor de reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.