kromgetrokken eikenhouten tafel herstellen

Kiwietje

Nieuw lid
19 nov 2018
5
1
beste allen,

5 jaar geleden heb bij een meubeldump een eikenhouten blad gekocht(100x220x5) en hier stalen poten onder gezet. Ik had toen (nog) geen verstand van enige vorm van houtbewerking en dacht dat dit afdoende was. Over de jaren heen is de tafel vervormd gezien de afwezigheid van metalen (c)profielen. We vonden het altijd mooi en hadden hier geen problemen mee, totdat we kinderen kregen en ze hier nu met tekenen/neerzetten van bekers ect toch echt wel last van hebben. Ik ben aan het kijken hoe ik dit kan herstellen. Hiervoor lees ik 2 opties terug:

- Met een freesslede de top afvlakken. Er moet op een aantal plekken toch wel echt 5mm af.

- De tafel over de lengte in stukken zaken, door de vlak/schaafbank en weer vastlijmen.

Hebben jullie tips over hoe dit het beste hersteld kan worden?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.343
768
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
optie 3: met handschaven aan de gang. 5 mm is niet zo extreem. Plus, dan kan het in de woonkamer waar hij nu staat. Maar dan moet het wel hout zijn wat relatief recht van draad is, anders wordt het lastig.

In dat geval zou ik voor frezen gaan. Lijkt me simpeler dan het hele ding uit elkaar halen, zagen, lijmen en weer in elkaar zetten - en ondertussen op dezelfde temperatuur/luchtvochtigheid houden.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Ik zou ook geneigd zijn om met handschaven aan de gang te gaan. Dat is de snelste oplossing, mits voldoende ervaring om het te doen. Eiken kan, in mijn ervaring, nog wel eens lelijk uitbreken bij een foutje.

Maar vlakfrezen of zagen en opnieuw lijmen vergt ook kunde en het nodige gereedschap.

Een foto van de situatie zou helpen, evenals wat toelichting welke ervaring en gereedschappen @Kiwietje heeft.

Kiwietje

Nieuw lid
19 nov 2018
5
1
Hi Jurriaan, Paul, Bedankt voor de snelle reactie.

Met handschaven heb ik zelf nog geen ervaring (helaas). Qua gereedschap ben ik nog redelijk basic. Ik heb een afkort & cirkelzaag, Benodigde schuurapparaten ect. Nieuw gereedschap koop ik zodra ik het nodig heb voor een klus. Een bovenfrees staat nog op het lijstje en ben ik zeker bereid om voor deze klus aan te schaffen.

Zodra ik thuis ben zal ik een fotootje maken.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
269
96
Als het kan voor handschaven gaan.
Doodzagen is ook nog een mogelijkheid, hier zijn al meerdere topics over geweest. En dan stalen profielen die het blad weer recht trekken. Voordeel is dan dat je de bovenzijde niet opnieuw hoeft af te werken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Ik zou toch de oorzaak zoeken waarom het blad kromgetrokken is, mits dit te achterhalen is. Je hebt er zelf poten onder gezet. Hoe heb je die bevestigd? Als de poten niet kunnen schuiven (dus een slobgat hebben in de juiste richting) dan kan de tafel ook om die reden vervormen en of scheuren. Foto's van de onderzijde kunnen duidelijkheid geven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.