Krom trekken dunne eiken latjes op petvilt

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Dag mede houtfanaten :)

Voor een nieuw project hadden we bij mij thuis graag eiken latjes (11mmx27mm) op 9mm petvilt bevestigd en dit op de muur geschroefd. (muur is pleister met gyplat en OSB erachter). De eiken latjes zouden we oliën vooraleer we ze tegen de petvilt zouden lijmen en schroeven. De eik die ik koop heeft vochtpercentage 10-12%. Bij ons thuis wordt de luchtvochtigheid altijd onder controle gehouden en varieert tussen 50-60% (omwille van een buffetpiano die constante vochtigheid nodig heeft).

Toen ik prijs aan het vragen was, merkte 1 van de leveranciers op dat ons hout sowieso zou krom trekken als we zulke dunne latjes zouden gebruiken. Nu vroeg ik mij af of dit klopt en of er dingen zijn waardoor we de werking zouden kunnen tegenhouden? Origineel idee was om de latjes uit grote balken te verzagen.

Bijkomend vraagje: We zouden ook een kast in MDF (zwart) bekleden met deze latjes. Deze zouden we minder dik doen (9mm) en verlijmen op 3mm wolvilt. In mijn MDF deuren zou ik wel deurrechters infrezen. Is dit haalbaar qua kromtrekken?

Op voorhand bedankt voor al jullie reacties.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.003
2.215
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik lees zowel 'hadden' als 'zouden'
vandaar de vraag of de latjes er reeds op zitten
dunne latjes trekken inderdaad makkelijk krom, tenzij je ze goed bevestigt
ze uit balkjes zagen leidt tot wisselend succes
in elk stuk hout - ook platen - zitten spanningen
die maak je bij het zagen vrij
hoe meer latjes je uit 1 balk zaagt, hoe meer spanningen je vrij maakt
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
438
176
Inderdaad, zulke dunne latjes hebben wel de neiging om krom te trekken. Waarschijnlijk moeten ze ook van vloer tot plafond komen?

Er zijn kant-en-klare Akupanels die precies zijn wat jij beschrijft: dunne latjes op vilt, verkrijgbaar in verschillende kleurcombinaties. Ik heb ze laatst bij een vriend geïnstalleerd in een nieuwbouwkeuken; was snel gedaan en gaf direct rustigere akoestiek (en visueel heel mooi).
De latjes zijn van MDF en alleen de voorkant is gefineerd. In eerste instantie leek me vooral een goedkope oplossing. Bij nader inzicht dit trekt niet krom, en eerlijk gezegd zie je de zijkanten niet door de schaduwwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
ik lees zowel 'hadden' als 'zouden'
vandaar de vraag of de latjes er reeds op zitten
dunne latjes trekken inderdaad makkelijk krom, tenzij je ze goed bevestigd
ze uit balkjes zagen leidt tot wisselend succes
in elk stuk hout - ook platen - zitten spanningen
die maak je bij het zagen vrij
hoe meer latjes je uit 1 balk zaagt, hoe meer spanningen je vrij maakt
mmm, daar vreesde ik al voor.
De latjes hangen er nog niet aan.

Zou het een optie zijn om de balkjes te zagen of schaven uit kleiner balken zodat er minder spanningen (na het drogen) kunnen vrijkomen?
Ik had nog gedacht om langse groeven te zagen aan de achterkant. Is dit een goed idee of moet ik volledig van massieve eik afstappen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
438
176
Langse groeven kunnen iets helpen, maar dat zal niet makkelijk worden om te maken.

Even hardop gedacht, het zijn vrij dunne latjes, die zijn enigszins buigbaar en het en 9 mm vilt is best stijf. Als je de latten goed vastmaakt met lijm en/of nietjes op korte tussenafstand, en het vilt stevig aan de muur bevestigt, is het misschien wel recht te krijgen en houden.
Met geluk valt het mee hoe krom de latjes na het zagen zijn, en kort na het zagen bevestigen. Laat het hout acclimatiseren in de ruimte voordat je gaat zagen.
Met korte balkjes zal de kromming eerder opvallen bij de naad denk ik. Dan zijn lange stukken beter.


Uit interesse, waarom niet de Akupanels kopen? Weet je zeker dat het goed zit. Het lijkt me erg veel moeite voor weinig toegevoegde waarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: olivier_a

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Kansloze oefening gaat dat worden. Zelfs als je hout goed droog is en je bijvoorbeeld kwartiersgezaagd hout hebt ga je dunne latjes nooit recht houden bij het zagen en/of vlakken. En al helemaal niet op zo’n ondergrond.

Ik heb een tijd geleden iets dergelijks gemaakt op een multiplex ondergrond en zelfs met hout dat al 2 jaar binnen lag was het afval flink. En ik kon lijmen over de hele lengte en zo nog corrigeren.

Koop gewoon die panelen of ga met (gefineerd) plaatmateriaal zelf aan de gang.
 

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Inderdaad, zulke dunne latjes hebben wel de neiging om krom te trekken. Waarschijnlijk moeten ze ook van vloer tot plafond komen?

Er zijn kant-en-klare Akupanels die precies zijn wat jij beschrijft: dunne latjes op vilt, verkrijgbaar in verschillende kleurcombinaties. Ik heb ze laatst bij een vriend geïnstalleerd in een nieuwbouwkeuken; was snel gedaan en gaf direct rustigere akoestiek (en visueel heel mooi).
De latjes zijn van MDF en alleen de voorkant is gefineerd. In eerste instantie leek me vooral een goedkope oplossing. Bij nader inzicht dit trekt niet krom, en eerlijk gezegd zie je de zijkanten niet door de schaduwwerking.
Die akupanels ken ik inderdaad maar de naturel eikafwerking kan je enkel maar krijgen met fineer op gewone mdf. Die zijkanten storen mij een beetje teveel vandaar dat ik ging opteren om dit in massief uit te voeren.

Ik wil nog niet helemaal het idee laten varen. De latten op petvilt zou ik op de achterkant vastschroeven. Eventueel denk ik eraan om een dunne multiplex op de achterkant te bevestigen waar ik de latten kan doorheen schroeven. Eventueel kan ik op de achterkant ook kleine T-profielstukjes infrezen waar de latjes over schuiven (kleine stukjes van 2-3cm om de 30-40cm). Hierdoor zitten de latten nog meer vast dan gewoon rechtstreeks geschroefd. Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Bedankt voor de reacties!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.003
2.215
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als splinternieuw lid
ik heb jouw berichten bekeken, en dit zijn de eerste 3
helaas weten we niet welk gereedschap + machines je hebt
we vissen dus in troebel water . . .
latjes 11 mm dik en 27 breed !
mocht ik die maken, dan is dit de volgorde
1) een balk van 40 mm dik en met rechte draad kamerdroog laten worden
2) vlakken, en nadien vandikten tot 35 mm
3) 1 week laten drogen
4) vlakken, en nadien vakdikten tot 27 mm
5) in de zijkant met de groevenfrees op de zaag of op de spilfrees een groef van 15 mm breed + 5 mm diep trekken
6) een reep van 13 mm afzagen (in die reep zit die groef)
7) die reep tot 11 mm door de vandikte
8) stroken mdf van 15 mm dik en 4 mm breed zagen & die met kleine schietnageltjes op het vilt bevestigen (rechte lat er naast)
9) de eiken strookjes er op lijmen
 

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Langse groeven kunnen iets helpen, maar dat zal niet makkelijk worden om te maken.

Even hardop gedacht, het zijn vrij dunne latjes, die zijn enigszins buigbaar en het en 9 mm vilt is best stijf. Als je de latten goed vastmaakt met lijm en/of nietjes op korte tussenafstand, en het vilt stevig aan de muur bevestigt, is het misschien wel recht te krijgen en houden.
Met geluk valt het mee hoe krom de latjes na het zagen zijn, en kort na het zagen bevestigen. Laat het hout acclimatiseren in de ruimte voordat je gaat zagen.
Met korte balkjes zal de kromming eerder opvallen bij de naad denk ik. Dan zijn lange stukken beter.


Uit interesse, waarom niet de Akupanels kopen? Weet je zeker dat het goed zit. Het lijkt me erg veel moeite voor weinig toegevoegde waarde.
Haha, waarschijnlijk omdat ik een moeilijke mens ben :). Heb al gedacht om
vooreerst . . . welkom als splinternieuw lid
ik heb jouw berichten bekeken, en dit zijn de eerste 3
helaas weten we niet welk gereedschap + machines je hebt
we vissen dus in troebel water . . .
latjes 11 mm dik en 27 breed !
mocht ik die maken, dan is dit de volgorde
1) een balk van 40 mm dik en met rechte draad kamerdroog laten worden
2) vlakken, en nadien vandikten tot 35 mm
3) 1 week laten drogen
4) vlakken, en nadien vakdikten tot 27 mm
5) in de zijkant met de groevenfrees op de zaag of op de spilfrees een groef van 15 mm breed + 5 mm diep trekken
6) een reep van 13 mm afzagen (in die reep zit die groef)
7) die reep tot 11 mm door de vandikte
8) stroken mdf van 15 mm dik en 4 mm breed zagen & die met kleine schietnageltjes op het vilt bevestigen (rechte lat er naast)
9) de eiken strookjes er op lijmen
Het is inderdaad de eerste keer dat ik iets post. Ik volg het forum wel al heel lang.

De laatste 2 jaar heb ik effenaan wat machines gekocht en gebouwd. Tafelzaag van metabo en ingebouwd in grote tafel met ingebouwde frees, vlak vandikte metabo, afkortzaag, alle soorten kleinere handmachines,... Ik ben voorzien zoals een goeie hobbyschrijnwerker voorzien is.

Je idee om die latjes uit te hollen, ben ik wel fan van. Is er een reden waarom je zou MDF gebruiken ipv bijvoorbeeld multiplex? Laatste lijkt mij steviger te zijn of zie ik iets over het hoofd?

Echt heel erg bedankt voor de reacties.
 

jorisvh

Post veel
is het een optie om de latjes, eventueel massief, op een mpx plaat te lijmen en/of schroeven en er stroken vilt tussen te lijmen?

of, 1 van de maten aan te passen naar 19mm zodat je een plaat MDF+eikfineer in stroken kan zagen en die aan 1 zijde afplakken met dikfineer kantenband?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.003
2.215
Klein-Brabant, Vlaanderen
De laatste 2 jaar heb ik effenaan wat machines gekocht en gebouwd. Tafelzaag van metabo en ingebouwd in grote tafel met ingebouwde frees, vlak vandikte metabo, afkortzaag, alle soorten kleinere handmachines,... Ik ben voorzien zoals een goeie hobbyschrijnwerker voorzien is.
hiermee heb je jezelf dan toch voorgesteld
we weten nu duidelijker welk vlees we in de houten ton hebben
wat maak je zoal ?
voor afstand-&plaatsgebonden zaken is het handig om minstens je regio in je profiel te plaatsen

Je idee om die latjes uit te hollen, ben ik wel fan van. Is er een reden waarom je zou MDF gebruiken ipv bijvoorbeeld multiplex? Laatste lijkt mij steviger te zijn of zie ik iets over het hoofd?
het belangrijkste is dat er zo weinig mogelijk spanning in het materiaal zit + de strookjes recht blijven
mpx kan ook, maar strookjes van 15 bij 4 mm daarvan kunnen kwetsbaar zijn, omdat mpx uit lagen bestaat
dat zou wel eens kunnen uiteenvallen of splijten
mdf is een meer gelijkmatig materiaal
probeer het met beide
je eigen ervaring is de beste
 

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
hiermee heb je jezelf dan toch voorgesteld
we weten nu duidelijker welk vlees we in de houten ton hebben
wat maak je zoal ?
voor afstand-&plaatsgebonden zaken is het handig om minstens je regio in je profiel te plaatsen


het belangrijkste is dat er zo weinig mogelijk spanning in het materiaal zit + de strookjes recht blijven
mpx kan ook, maar strookjes van 15 bij 4 mm daarvan kunnen kwetsbaar zijn, omdat mpx uit lagen bestaat
dat zou wel eens kunnen uiteenvallen of splijten
mdf is een meer gelijkmatig materiaal
probeer het met beide
je eigen ervaring is de beste
Ik ga dit weekend (als ik tijd vind) eens een test doen met een eiken lat. Bedankt voor alle hulp. Ik probeer er aan te denken om mijn experimenten hier ook eens op te posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.