Krom bekertje in beuk

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Bekertje:
20220409_171014.jpg

Maakproces

Ik had dat schuine reststukje van een stammetje beuk met flink veel slaap. Het was onregelmatig maar grofweg een centimeter of 10 in doorsnee en gemiddeld 6 cm hoog. Één zijde was ruig van de snoeizaag. De andere zijde glad gezaagd. Als ik de einden parallel zou maken dan zou ik de helft weggooien en dat wilde ik niet. Ik besloot dus over de twee assen te draaien die loodrecht op de 'onderzijde' en 'bovenzijde' staan.



Eerst er een blokje beuk gelijmd op de gladde zijde zodat ik een opspanvlak kon maken om de ruige (onder) kant af te werken:
IMG_20220329_164508.jpg
Het 'oog' was het gevolg van een mislukte poging tot beeldhouwen. De rode lijn de oude zaagmarkering.

Vervolgens op de lintzaag en het hulpblok onder eerst een vlakke kant gemaakt om op te zagen en toen met de ruige kant langs de geleider het hulpblok doorgezaagd zodat ik een vlak had om de montagering op te zetten.
IMG_20220329_165401.jpg
Ik hield het hulpblok zo dik mogelijk zodat ik er veilig in kon schroeven.
Het afgezaagde wigje heb ik goed bewaard. Dat was immers de sleutel die ik nodig zou hebben om mijn werkstuk los te zagen van het hulpblokje.
IMG_20220329_170521-1.jpg

De ruige kant was niet vlak maar nu kon ik die ook 'scheren', parallel aan het zaagvlak dat ik net had gemaakt. De tekening wordt zichtbaar.
IMG_20220329_170053.jpg

Vervolgens de beste plaats voor de adapter-ring bepaald. Ik heb geen idee wat dit gaat worden dus ik heb de plaats gebruikt die me de grootste cirkel geeft op de onderzijde.
(Volgende post verder)
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik draai eerst de onderkant want de bovenzijde wordt open en die zou dus veel minder lijmoppervlak hebben voor de tweede ronde.
De onderste helft ruw gevormd. Ik koos voor een convexe kegel om de knik beter uit te laten komen.

IMG_20220408_150337.jpg

Wigje weer op het hulpblok (met plakband) en werkstuk loszagen van hulpblok.

IMG_20220408_155712.jpg

Er bleef een half milimetertje fineer zitten. Dat was erg handig want zo kon ik het hulpblok aan de andere kant van het werkstuk in dezelfde oriëntatie aanbrengen. Controleren op paralleliteit:


IMG_20220408_160732.jpg

Beste positie adapterring bepaald (weer maximale cirkel) en hem vastgeschroefd.

Daarna buitenkant bovenzijde gedraaid tot de kegels sneden binnen het materiaal.

IMG_20220409_130954.jpg
Het cirkeltje geeft de laatste plaats aan waar de kegels elkaar buiten het hout sneden.

Vervolgens uitgehold als gebruikelijk. Opgelet waar de dunne kanten zouden komen. Kleinste wanddikte is plm. 5 mm.

IMG_20220409_142900.jpg
Vervolgens gladgemaakt, het wigje weer op het hulpblok gezet en met het zo weer parallelle hulpblok langs de geleiding de kom losgezaagd en de lijmresten weggeschuurd.

Uiteindelijk is het dit geworden:


20220409_170959.jpg

20220409_171045.jpg

Materiaalkosten: reststukje kaphout en een blokje beukenhout uit een oud slagershakblok.

Nu geleerd en volgende keer anders (hoop ik):
- onderkant voet smaller draaien zodat de knik beter tot z'n recht komt.
- voet gelijk beter afwerken. Aan het gedraaide gedeelte daarvan kun je later dus niets meer doen. Ik was wat te ongeduldig om te zien of mijn loszaagtruuk zou werken.
- stukje hout uitzoeken met meer egale verdeling van de schimmels. De grijze delen waren nog niet zacht maar ze hadden duidelijk meer uitgeplukte vezels dan de rest van het hout.
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik vind het een heel mooi object geworden, als ik m zie ben ik meteen benieuwd naar hoe dat dat "in de hand" voelt. Ga je m nog afwerken met een lak of olie? Anders kleurt de binnenkant zo snel donker van de koffie :)
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik vind het een heel mooi object geworden, als ik m zie ben ik meteen benieuwd naar hoe dat dat "in de hand" voelt. Ga je m nog afwerken met een lak of olie? Anders kleurt de binnenkant zo snel donker van de koffie :)
+ 1
Leuk hé, dat experimenteren met vorm. Je komt soms tot bijzondere resultaten en daar leer je weer ontzettend veel van.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Dank voor de reacties.
De vorm biedt de gebruiker veel vrijheid voor het vinden van zijn persoonlijke favoriete greep.;)
Het stukje hout was eigenlijk net te kort. De richel vermindert de ruimte waar vingers kunnen grijpen. Mijn eigen ervaring is dat ik bij het vastpakken óf een pink óf een wijsvinger overhoud.
De posite van de assen waaromheen ik draaide was bepaald door de vorm van het stukje hout. Ze lagen dus (bewust) niet in één vlak, en de vorm is verschillend links en rechts. Je blijft rondspelen met je hand. Dat is gelijk een goede therapie.

Qua afwerking ben ik er nog niet uit. Ik heb druivenpitolie staan maar ik ben bang dat het hout daarmee te donker zal worden. De charme van beuk-met-slaap is het contrast tussen het blanke intacte hout en het zwarte aangetaste hout. Als het blanke hout donkerder wordt dan gaat een deel van de charme verloren. Ik heb nog meer stukjes dus ik kan nog wat experimenteren.
Als iemand een goed idee heeft dan houd ik me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Lekker gek ding.
Als je er echt uit wilt drinken, behandel dan de binnenkant met brouwerspek.
Dank voor de tip. Intussen gevonden dat de houtdraaierij dat spul verkoopt. Ik was gisteren helaas te laat op de vrijmarkt om een klein electrisch kookplaatje en ditto pannetje met deksel te scoren. Gelukkig zijn er drie kringloopwinkels hier op het dorp.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.