Kozijnhout dorpel

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
53
11
Grave - Noord Brabant
Dag Allemaal, voor de reparatie van mijn voordeur ben ik op zoek naar een nieuwe hardhouten dorpel. Ik zoek een C profiel zoals hieronder weergegeven.
Ik heb deze jaren geleden al eens vervangen, maar de kwaliteit van het Meranti vond ik wel matig. Ze zijn blijkbaar ook beschikbaar als gevingerlast profiel, maar dat wil ik zeker niet.

Weet iemand waar ik een goede kwaliteit kan kopen in de omgeving Nijmegen/Eindhoven? Zelf zagen van een andere houtsoort zou mogelijk zijn, maar dat heeft niet de voorkeur.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

18f0aea1-f9d2-4c61-9d7a-1171212bbb9f.webp
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
53
11
Grave - Noord Brabant
Waarom neem je geen kunststof. DTS Renovatiedorpel Binnendraaiend 67x114 mm
De neuten heb ik al meerdere toegepast.
Ik heb daar wel naar gekeken, maar de afmetingen van de neuten komen niet overeen. Aangezien dit niet geschilderd hoeft te worden lijkt het me niet handig om ze te versmallen.
Daarnaast staat deze deur in de middag vol in de zon dus ik twijfel over het dan niet te veel gaat werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.050
3.010
Je hebt voor zo'n dorpel alleen een zaagmachine nodig. Ik zou hem uit een gebruikt stuk merbau of jaren 70/80 dark red meranti kozijn hout zagen. Het meeste kozijnhout dat tegenwoordig te koop is, is rommel.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
53
11
Grave - Noord Brabant
Je hebt voor zo'n dorpel alleen een zaagmachine nodig. Ik zou hem uit een gebruikt stuk merbau of jaren 70/80 dark red meranti kozijn hout zagen. Het meeste kozijnhout dat tegenwoordig te koop is, is rommel.
Dat lijkt me ook een goed idee, maar het moet dan wel een heel flink kozijn zijn geweest. Heb je nog tips waar ik na kan zoeken?
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Vandaag de dag wordt bij ons regelmatig mahonie van een harde kwaliteit toegepast voor de buitenkozijnen. Ik denk dat die rommel nog harder is dan de meranti van vroeger. Kozijnen zijn bijna niet meer te tillen, en dat ligt niet aan de afmetingen……😤
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.050
3.010
Veel al gevingerlast mahonie. Ik krijg ze ook uit massief mahonie als ik daar om vraag, maar kwaliteit is wisselend, net als bij recentere meranti.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.