Kozijn plaatsen houten muur.

Mathijs667

Nieuw lid
8 jan 2025
2
0
Nij beets
Avond allemaal

Ik wil een houten muur maken. Staanders zullen 14 cm dik zijn. Aan de gevel kant wil ik Rabat plaatsen en aan de binnenkant gips. Hierin ben ik van plan 2 kozijnen te plaatsen die vlak vallen met de binnenmuur . Nu zit ik met een aantal vragen. Aangezien mijn balken al 14 cm breed zijn en mijn kozijn maar 11 is het handig om hier alsnog een stel kozijn tussen te plaatsen of kan ik het kozijn hier gewoon tussen schroeven? En hoe zit het dan met het water probleem ? Iemand ideeën of tips. Met Googlen op kozijn detail hsb kom ik ook geen Steek verder of ik ben gewoon blond. Iedere tip zou welkom zijn.

Alvast bedank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.200
Aan de binnenkant van het kozijn kan je een sponning slaan. Daar zet je je raambak in en dan kan je het geheel er in schuiven. Als je zorgt dat je raambak gelijk valt met de afgewerkte dikte van je gips, dan kan je er gelijk je afwerklijsten op slaan. Als je ook in de staanders een sponning maakt kan je daar de purspuit door halen. Je kan ook een lat op de staander slaan.

Mathijs667

Nieuw lid
8 jan 2025
2
0
Nij beets
Aan de binnenkant van het kozijn kan je een sponning slaan. Daar zet je je raambak in en dan kan je het geheel er in schuiven. Als je zorgt dat je raambak gelijk valt met de afgewerkte dikte van je gips, dan kan je er gelijk je afwerklijsten op slaan. Als je ook in de staanders een sponning maakt kan je daar de purspuit door halen. Je kan ook een lat op de staander slaan.
Bedankt voor je antwoord. Bij glasbak bedoel je een stel kozijn neem ik aan ? En moet ik dan aan de buitenkant ook ergens Epdm plakken en waar.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.200
Ik zet de rand direct aan het kozijn. Bij een stelkozijn heb ik het over een houten bak die je eerst monteert, om er dan een plastic of aluminium kozijn van buiten af in te kunnen monteren. dan is de bak niet gelijk de afwerking, maar moet je hem nog afwerken, omdat je de opening met de stelblokjes anders ziet zitten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.