Kortsluiting in Unimat 3?

munckf

Actieve deelnemer
Afgelopen week was ik bij mijn zoon in de werkplaats aan de slag. Hij had eerder op die dag met de Unimat gewerkt om een gat in de achterkant van een strijkstok te boren. Opeens, terwijl we met geen enkel apparaat aan het werken waren viel plotseling de stroom uit. Na stapsgewijs elimineren waar het probleem zou kunnen zitten, kwamen we uit bij de Unimat als de boosdoener. Die gaf kortsluiting zodra in het stopcontact werd gestopt. Die kortsluiting moet dus spontaan zijn ontstaan terwijl de Unimat uit stond.

Is iemand van jullie dit al eens tegengekomen? Wat is volgens jullie de meest voor de liggende oorzaak? Hoe zouden jullie het aanpakken om de storing op te zoeken?

Alvast bedankt voor alle ideeën.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zit ws in de motor, die motoren zijn notoir voor het overbelast raken, kunnen niet al te lang draaien, dat was in ieder geval bij de eerste modellen van Emco zo. Of hij is gewoon op, dat kan ook, de meeste draaien al een tijdje.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik sluit me daar bij aan. Motor te heet geworden, wikkeling slaat door naar massa.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Maar als hij uit staat en er zit een schakelaar op (mits deze fase en nul onderbreekt) zal het niet de motor zijn maar eerder de kabel daar waar hij in de machine gaat ( trekontlasting) daar komt regelmatig een breuk in.
Dit zou ik eerst uitsluiten en zit er geen kabelbreuk dan zal het idd de motor zijn.

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Bedankt voor de suggesties. Ik denk dat we het moeten zoeken in de hoek die FredR aangeeft, omdat de motor niet aan stond toen die spontane kortsluiting ontstond. En hij had die dag hooguit een paar minuutjes gedraaid, dus te heet worden kan ik me bijna niet voorstellen. Dus hopelijk is de motor zelf niet kapot.

Maar een kabel die opeens sluiting geeft, terwijl hooguit de stekker is uitgetrokken en weer in een ander stopcontact is gestopt, lijkt ook wat onwaarschijnlijk. Mijn broer, die in een repaircafé werkt, noemde gisteravond nog een kapotte condensator als een mogelijke reden. Dat had hij in ieder geval wel eens meegemaakt.

Ik denk dat een bezoekje aan een repaircafé misschien wel soelaas kan bieden. Die kunnen in ieder geval vermoedelijk doormeten waar het probleem zou kunnen zitten.

Bedankt voor het meedenken. Fijn dat dit zo'n levendig forum is. Voelt echt als een vriendenclub waarbij je altijd te rade kunt gaan :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als eerste , wat voor zekeringen heb je? Je weet zeker dat het geen aardlek was die schakelde? Hoe ziet het elektrisch gedeelte van je unimat er uit? Door de leeftijd en het vaak uitfikken van de elektra door overbelasting, zijn veel van deze bankjes in de loop der tijd aangepast. Wat zit er voor motor op? Een universeelmotor? Dus met koolborstels. Wat voor schakelaar? Enkel of dubbel polig? Je bankje heeft in ieder geval een formaat, dat je mee kan nemen naar een repair cafe. Daar kunnen ze de bedrading even doormeten. Dan heb je boven water waar de sluiting zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
@munckf Je kunt op zaterdag 16 maart tussen 1300 en 1600 terecht bij mij in Repair Cafe De Boomtak in Tilburg.
Of eerder op afspraak bij mij thuis in Veldhoven. Stuur maar pb. Ik woon in Veldhoven. Via Helmondweg/Rondweg/Noordbrabantlaan/Heerbaan ben je zó bij me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.