Kopen is zoveel gemakkelijker dan klussen...

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
193
25
Sint-Michielsgestel
Door mijn eigen reactie in het topic van L.N., Afkortonderstel + werkblad = (relatief) goedkope MFT/3? , begon ik eens na te denken: waarom zou ik eigenlijk een “relatief goedkope MFT/3” willen hebben? En al denkende kwam ik tot een inzicht: ik vind het gemakkelijker om te kopen dan om te klussen. Ik zal er eens wat meer over vertellen.
Toen ik 50 werd waren we net verhuisd en hadden we eindelijk een echte garage. Als cadeau gaf ik mezelf een echte werkbank, zie ook mijn topic over de ‘renovatie’ daarvan. Daarna kwam er meer; ik ging een cursus fijnhoutbewerking volgen bij Mathijs Heijkers, ik kocht wat gereedschap, en wat meer, en nog wat meer.
Ik wilde graag een zaagtafel, en dankzij dit forum besloot ik om de goedkope merken links te laten liggen. Geen Einhell oid, maar een echte oude Inca kwam er. Die deed het een tijdje goed maar toen stopte de motor ermee. Ikheb er toen een nieuwe motor voor gekocht maar daarmee kreeg ik ‘m nog niet lekker aan het zagen (ik weet niet eens meer wat er mis was, hij doet het nog steeds niet). Daarom ging ik weer op Marktplaats zoeken, en evn later had ik een leuke set van Kity, een zaagtafel(tje) en een freestafel of een ‘toupie’ zoals ze bij Kity zelf zeggen, allebei op dezelfde motor. Ik kocht ze, ipv te proberen de Inca aan de praat te krijgen, omdat ik ondertussen volop bezig was met mijn eerste echt grote project; een opbergmeubel met werkoppervlak voor in de garage. Alle spullen die daarin moesten lagen op de grond, in dozen en kratten e.d., dus ik was wel gemotiveerd om dat meubel af te maken. Vandaar dus de Kity.
Maar ik heb nog veel meer gekocht; een invalzaag van de Lidl met 2 rails, een lintzaag, ook van de Lidl, een decoupeerzaag van... Makita, nog meer spullen van Makita (3x schroef en/of boormachine, een accu-lamp, een schuurmachine; telkens als de ‘gratis accu’-actie er weer was had ik iets van Makita nodig...), een bovenfrees van de Lidl en onlangs een kantenfrees van Katsu, waar m’n Makita accu’s inpassen. O ja, en een tweedehands afkortzaag van Hitachi, overgenomen van iemand op Tweakers.net.
Waarom ik dit vertel en op som? Omdat ik mezelf erop betrap dat ik het leuk vind om te lezen over klussen en apparaten enz., om daarna ook af en toe weer wat te kopen. Klussen, werken met (vooral) hout vind ik ook leuk, maar het kost me veel tijd voor relatief eenvoudige klussen en mijn niveau neemt natuurlijk maar heel langzaamaan toe.
Ik ben eigenlijk vooral bezig geweest met het verbeteren van wat inmiddels wel een echte werkplaats is; in het begin een ophangsysteem met ‘french cleats’ gemaakt, waarvan ik inmiddels weet dat dit gewoon haaklatten heten in het Nederlands maar ja, ook ik haal veel ideeën van Youtube en daar wordt erg veel English gesproken... Dat systeem heb ik onlangs overigens moeten herstellen, want ik had het niet zo goed gemaakt; dát heb ik inmiddels dus wel geleerd. Ik heb aan de wand achter dat zelfgemaakte opbergmeubel met werkblad een ophangsysteem gehangen (gekocht) zodat veel handgereedschap nu op een vaste plek hangt; heerlijk! Ik heb de werkbank gerenoveerd Oude werkbank renoveren (welke houtsoort is dit?) en hoger gemaakt+op ‘castors’ gezet (‘klapwielen?) zodat ik die loodzware werkbank nu ook kan verplaatsen welke wielen onder mijn zware werkbank?. Dat doe ik overigens nooit, maar het kàn. Voor alle resten hout heb ik een simpele houtkar gemaakt, op wielen van de Action. En nog wat houtklussen in de tuin, en een kampeerkeukenbox The Grubby One camping chuck box and camp kitchen details, order information and video demonstrations.
Maar aan echte fijnhoutbewerking, zoals ik toch bij Mathijs geleerd heb, kom ik nog niet veel toe.
En om af te ronden met de relatief goedkope MFT van L.N., waarom wilde ik die dan eventueel gaan maken?
Omdat ik op mijn kleine tafelzaagje van Kity alleen kleinere stukken hout kan zagen. Ik zat al te denken aan zijtafels, verlenging van de rails enz, maar dat leek een flinke klus te worden. Ik keek natuurlijk ook naar grotere zagen, bijv. die van HBM, maar dat was wel gelijk een hoop geld en zo heel veel ruimte heb ik ook niet. Toen kwam ik op de invalzaag, die had ik bij de bouw van het bergmeubel ook wel gebruikt, op de grond op een plaat OSB. Als ik die op zo’n tafel met gaten zou gebruiken, dan kan ik op een fijnere werkhoogte grotere stukken plaatmateriaal zagen. En als ik dan de geleiderail vast kon zetten op een scharnier, dan kon ik ook repeterende ‘cuts’ maken. Zaagsneden. En dat had ik ergens op dit forum al eens gezien, eens zoeken... En zo kwam ik, voor de 3e keer, op het topic van L.N. terecht.
Maar ik ga het niet maken.
Ik ga kijken hoe ik op mijn bestaande werkband 2 deuvels oid mooi haaks op de lange zijde kan maken, zodat ik daartegenaan mijn geleiderail kan steunen. En als ik dan een plaat OSB erop leg en daarop het te zagen plaatmateriaal, en ik check vooraf goed met een winkelhaak of het haaks ligt, dan kan ik ook haaks zagen. En als ik over 1 of 2 jaar nog steeds met plaatmateriaal wil klussen, dan kan ik tegen die tijd eens gaan kijken of ik een snellere oplossing kan bouwen. Maar nu eerst maar eens iets maken wat niet in de werkplaats komt. Zoals de houten dekenkist op onze slaapkamer die echt wel wat TLC kan gebruiken. O sorry; TLC =tender loving care, heb ik voor het eerst van Michael Jackson gehoord. Zou in het Nederlands iets van ‘liefde en aandacht’ zijn, denk ik ;)

Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.129
360
P'beek
Jaja... Kopen is mooi en chuckboxen ook. Staat nog op het lijstje elke keer dat ik met de vouwwagen terugkom van vakantie.... (lang geleden was dat alweer).

Wat kopen betreft, dat is venijnig, want als je eenmaal compleet bent......... wil je weer iets beters en begint het hele feest opnieuw.

• Leuk
Waarderingen: Hkuit

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.902
1.079
Omgeving Eindhoven
Ik herken er wel iets in. Ik probeer ook vaak zelf dingen te maken of aan te passen, maar dat is inderdaad allemaal tijd die je niet in de echte houtklussen kunt steken.
Maar van de andere kant, het geeft mij ook voldoening als ik nu de schuur in kijk naar hoe ik dat zelf heb ingericht. Als ik alles had gekocht, was dat niet mogelijk geweest. Financieel, maar ook qua ruimte/maatwerk.

Ik lees dat je de cursus bij Matthijs Heijkers hebt gevolgd. Hoe beviel die? Ik heb me laatst ook op de wachtlijst laten zetten bij hem en hoop komend voorjaar te kunnen beginnen...

• Leuk
Waarderingen: Hkuit

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
193
25
Sint-Michielsgestel
Ik herken er wel iets in. Ik probeer ook vaak zelf dingen te maken of aan te passen, maar dat is inderdaad allemaal tijd die je niet in de echte houtklussen kunt steken.
Maar van de andere kant, het geeft mij ook voldoening als ik nu de schuur in kijk naar hoe ik dat zelf heb ingericht. Als ik alles had gekocht, was dat niet mogelijk geweest. Financieel, maar ook qua ruimte/maatwerk.

Ik lees dat je de cursus bij Matthijs Heijkers hebt gevolgd. Hoe beviel die? Ik heb me laatst ook op de wachtlijst laten zetten bij hem en hoop komend voorjaar te kunnen beginnen...
Goed. Mathijs is een fijne man die het goed uitlegt. Uiteindelijk moet je het zelf natuurlijk gaan doen en eigenlijk had ik thuis ook moeten oefenen, bedacht ik me later. Na een keer schaven (of 4 keer) kun je nog niet schaven natuurlijk. Ik heb 2 cursussen gedaan, met tussen die 2 een periode pauze.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Ha, ik maak mij er ook schuldig aan. Ik steek meer tijd in het maken van een mooie werkplaats dan ik steek in het maken van meubels. Het geeft mij plezier, dus het maakt niet uit. Daarnaast knap ik ook oudere machines op en dat is een ander gebruik van mijn werkplaats. Ik hoop dat de balans wat gaat verschuiven naar meer maken en minder tijd investeren in de werkplaats zelf. Maar aangezien ik mijn werkplaats wil isoleren is dat iets dat de verschuiving de eerste tijd niet zal gebeuren.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
468
217
Wetteren, Belgie
Dat lijkt zo'n beetje een algemeen fenomeen te zijn. Ook ik bezondig me graag aan het me bezighouden in mijn werkplaats. Maar het is toch zo leuk he?

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Ik heb de daad maar bij het woord gevoegd en vandaag niets aan de werkplaats gedaan. Wel heb ik lades gemonteerd, eiken door de vandiktebank gehaald en er frontjes van gemaakt. Daarnaast nog wat kleine klusjes gedaan voor de dochters....

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
507
108
Bij mij is de schuur een plaats waar ik werk gedaan wil krijgen, geen doel op zich. Bovendien ben ik een zeikerd die graag wil dat een hobby zichzelf ook een beetje kan betalen.
Wat er in de afgelopen 56 jaar toe heeft geleid dat een aantal hobbies werk werden en weer omgekeerd en alle hobbies zich betalen door het niet huren van externe arbeid. Gisteren 47m2 afgetrapte jatoba vloer opgehaald die geschaafd moet worden. En kwa kosten had ik van de besparing op materiaal wel een gebruikte vlak vandikte kunnen kopen. Maar die had ik al een keer eerder bespaard.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.