Koolstofborstels Triton MOF001 vervangen. Machine werkt niet.

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Heeft een van jullie ervaring met het vervangen van de koolborstels Triton MOF001. Ik heb nieuwe besteld en na lang wachten en veel gedoe met importkosten ontvangen uit Engeland. De borstels in mijn machine vervangen, maar helaas. Machine hikt 1x maar werkt niet. Doe ik iets verkeerd of zou er iets anders aan de hand zijn.
 

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Ha Juriaan,
Ik heb onderdeelnummer overgenomen van de onderdelenkaart van Triton. De machine heeft spanning. Lampje in aan/uit schakelaar brand. Machine geeft klein tikje bij aanzetten maar stopt dan. Beide borstels heb ik vervangen.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Waarom heb je de borstels überhaupt vervangen? Waren de oude borstels zo versleten dat ze geen contact meer maakten? Heb je nu een andere klacht of dezelfde?
Klinkt alsof je bij een kapotte machine een werkend onderdeel hebt vervangen, dan is de machine nog steeds kapot...
 

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Waarom heb je de borstels überhaupt vervangen? Waren de oude borstels zo versleten dat ze geen contact meer maakten? Heb je nu een andere klacht of dezelfde?
Klinkt alsof je bij een kapotte machine een werkend onderdeel hebt vervangen, dan is de machine nog steeds kapot...
Bij het bewegen van de machine haperde deze. Met bewegen machine deed hij het weer. Daarom koolborstels nagekeken. Bij 1 was er een stuk af. Vandaar mijn diagnose dat het aan de borstels lag. Verder geen zichtbare schade.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Het dusdanig slijten van koolborstels door veelvuldig gebruik komt bij weinig dhz-ers voor. (Dan moet ie echt veel hebben gedraaid) Ik zou dus eerst naar een andere oorzaak zoeken. Kijk ook eens of er niet een stukje van het anker af is daar waar de koolborstels het koper raken. Bij bewegen doet ie het weer kan een draadbreuk of slecht contact zijn. Ook de opmerking van chevy66 zou ik zeker meenemen.
Bij mijn Triton zaten reserve koolborstels. (tra0001)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ja. En dan zou het lampje in de aan/uit schakelaar niet gewoon branden en aangeven dat er spanning op de machine staat.
Dat hoeft niet. Waarschijnlijk is de led in de schakelaar intern doorgelust en brandt die lamp als de schakelaar in stand “aan” staat. Dat betekent nog niet dat de kabel tussen de schakelaar en motor ook goed is, idem andere electronica na de schakelaar. Daar kan de draadbreuk ook zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Meest voorkomend probleem is het veld. Dat heb ik al bij twee machines gehad. Als de koolborstels kapot zijn dan is er een vonkenregen maar de machine draait wel. Ik zou beginnen het veld door te meten.
 

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Meest voorkomend probleem is het veld. Dat heb ik al bij twee machines gehad. Als de koolborstels kapot zijn dan is er een vonkenregen maar de machine draait wel. Ik zou beginnen het veld door te meten.
Dank je Efvee. Geen idee hoe dat moet helaas.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Dank je Efvee. Geen idee hoe dat moet helaas.
Dat is lastig uit te leggen via een forum. Gezien je reactie neem ik aan dat je de benodigde apparatuur ook niet ter beschikking hebt. Je kunt denk ik het beste lokaal rondkijken naar een reparatiewinkel of vriend/neef/buurman (alle m/v) die je kan helpen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
misschien kan je wel wat meer info geven over het testen van het veld (een link oid). Heb er op gegoogled, maar kan zelf zo niet heel veel vinden.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Ik doe dat meestal door de aansluitdraadjes los te maken en met de multimeter te kijken wat de weerstand is. Als er geen of weinig contact is dan is de draad ergens gebroken.
De draadjes sluiten meestal ergens bij de koolborstels aan. Ik kijk uiteraard eerst of de spanning de koolborstels bereikt en of de koolborstels goed op de collector drukken. Zo ja dan maak ik de draadjes los en probeer ik de weerstand van het veld te meten. In de gevallen die ik had was die weerstand simpelweg heel groot dus ik was snel klaar.
Ook waren mijn machines simpele dingen met een simpele schakelaar. Hoe dat gaat bij elektronische regelingen weet ik ook niet.
Verder werk je bij het bepalen of er spanning op de koolborstels staat met een open machine onder stroom, dus opletten of je krijgt een klap van het net. Als het een slecht zittend stekertje is of een klevende koolborstel dan kan hij plotseling starten onder je handen.
Vandaar mijn advies om iemand te zoeken die er meer van weet je niet zeker bent of dit nooit hebt gedaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.