Kolomboor

Leep

Actieve deelnemer
19 apr 2023
56
56
Maarsbergen
Ik ben houtdraaier en ben op zoek naar een goed werkende kolomboormachine. Ik wil de diepte van het gat wel exact kunnen meten en minimaal 25 cm diep kunnen boren.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.341
767
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
250 mm spindelverplaatsing is écht veel. Dan kom je snel uit bij industriele kolomboormachines

Kolom boor ALZMETALL AB 5/S - Machine bereik op Machineseeker

gewicht ca 1,4 ton, 4 kW en ik schat zo rond de 5000 euro excl. transport - en deze stopt al bij 240 mm, dus is voor jou nog niet groot genoeg....

Gezien de prijs daarvan, zou ik er nog eens over nadenken. Een houtdraaibank met een holle pinole, waardoor je een lange lippenboor in kunt voeren, zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn.

Of bedoel je een minimale afstand van 250 mm tussen boor en tafel?

Leep

Actieve deelnemer
19 apr 2023
56
56
Maarsbergen
Hoi Jurriaan, je punt is duidelijk en ik was dat niet. Gaat inderdaad om afstand boor tot tafel. Sorry voor de onduidelijkheid.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.343
487
Etten-Leur
Ik ben houtdraaier en ben op zoek naar een goed werkende kolomboormachine. Ik wil de diepte van het gat wel exact kunnen meten en minimaal 25 cm diep kunnen boren.
ik doe dat eenvoudig met een grote Wabeco boorstandaard en flinke boormachine vanwege de uitlading (diameter houtklossen) en hoogte; nb voor die uitlading moet je voor een kolomboormachine bij een speciaal type zijn waarmee je de arm kunt verstellen.

• Leuk
Waarderingen: Eric55

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.348
1.030
Omgeving Leiden
Wat meer informatie is wel behulpzaam.
230 V of is 400 V ook ok
Taflemodel of vloerstaander
De slag ( hoe diep kan je boren)
Uitlading ( afstand van het hart van de boorkop tot de kolom)
Minimale toerental ivm max te boren diameter.
Boortafel met tandheugel?
Max gewicht
Max prijs

Meten doe je zelf, of bedoel je het instellen van de boordiepte?

Zo uit mijn hoofd :)

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
87
23
Ergens in de Overbetuwe
Iets om mee te nemen in de overweging:
Meestal is de tafel in hoogte instelbaar, maar er zijn ook modellen waarbij de complete boorunit omhoog/omlaag zakt.

Voor grote werkstukken vind ik de laatste methode wel voordelig, want het werkstuk is makkelijker te ondersteunen aan weerszijden van de tafel.

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
40
37
Bree, Belgie
Voor mij zou (in de nabije toekomst) van groot belang zijn welke opname de boorkop heeft. Ik heb voor mijn huidige een opname in de boorkop van 16 mm en ik overweeg om deze te vervangen door een opname MK2 zodat ik eventueel nog groter kan.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
230
22
66
Drachten - Buitenpost.
Is zoiets niet wat voor je?, ze zijn er ook in een staand model welke op de grond staat.
Ze regelmatig te vinden op MP in div. prijsklassen.

Bijlagen

• 1737120917811.png
    1737120917811.png
    381,7 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.