Kogel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ja sommige dingen moet je proberen. Voor de eerste keer een bol/kogel gedraaid. Dat viel me erg mee. Het draaien dan. Het afwerken was lastig. Ik zie nog enkele drukpunten.
Op het meedraaidend center (cup center) had ik een stukje vilt geplakt. Dat geeft geen afdruk. In mijn chuck had ik een houten cupje gezet voor het schuren van de bol.
Daar kwamen wat afdrukken van op de bol. Niet storend maar ik heb het wel drie keer geschuurd voor ik stopte.
Geschuurd tot p 600 hierna met EEE ultrashine. Voor verdere afwerking bedenk ik nog wat. Misschien schuur ik hem nog wel een keer.

IMG20220510210500.jpg
Houtsoort taxus met een scheur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Mooie kogel(y). Diameter schat ik op ‘n 100-120 mm? Kan ook een leuke basis opleveren voor meer assig draaiwerk. Leuk om te maken.
Gestart op 102mm om hem naar 100 mm te krijgen. Ik maakte echter een klein foutje en ik denk dat ie nu 96 mm is. Dus een prima schatting.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooie bal. Persoonlijk ben ik erg tevreden over het ballenhulpstuk van Thomas Häckel - en van de 'truc' die hij gebruikt - uitgaan van een cilinder met een diameter die gelijk is aan de hoogte, en die diagonaal inspannen - als dat draait zie je al de schaduw van de bol die het gaat worden. Je draait dan 'naar die schaduw toe'...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Mooie bal. Persoonlijk ben ik erg tevreden over het ballenhulpstuk van Thomas Häckel - en van de 'truc' die hij gebruikt - uitgaan van een cilinder met een diameter die gelijk is aan de hoogte, en die diagonaal inspannen - als dat draait zie je al de schaduw van de bol die het gaat worden. Je draait dan 'naar die schaduw toe'...
Als ik er meer ga maken dan zoek ik mijn hulpstuk wel. Al kan dat wel een uitdaging zijn met een verzameling op meerdere plekken. En inderdaad heb ik de schaduw van een bal gezien tijdens het draaien dat maakte het een stuk eenvoudiger. Of ik ook die methode van Haeckel heb gebruikt weet ik niet. Zal het is opzoeken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt ook uitgaan van een kubus en dan opspannen tussen 2 tegenover elkaar liggende hoekpunten.
Spaart ook duur hout uit:p
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt ook uitgaan van een kubus en dan opspannen tussen 2 tegenover elkaar liggende hoekpunten.
Spaart ook duur hout uit:p
Da's hetzelfde idee, maar de truc van Thomas is, volgens mij, dat als je van die kubus eerst de bijbehorende cilinder draait, het opspannen handiger is - je hoeft niet op twee ielige hoekpunten te spannen maar kan dat doen op twee cilinderranden... Het effect, dat je naar de 'schaduw' van de bol toe draait is gelijk.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
De bol die je uit een kubus draait, is toch altijd kleiner dan de afmeting tussen de tegenoverliggende hoekpunten? ik verwacht een bol met een doorsnee van een kubusribbe.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De bol die je uit een kubus draait, is toch altijd kleiner dan de afmeting tussen de tegenoverliggende hoekpunten? ik verwacht een bol met een doorsnee van een kubusribbe.
Klopt:cool:
Opspannen gaat prima als je er even de 2 puntjes af zaagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De bol die je uit een kubus draait, is toch altijd kleiner dan de afmeting tussen de tegenoverliggende hoekpunten? ik verwacht een bol met een doorsnee van een kubusribbe.
Ja - inderdaad. De (maximale) diameter van een bol zo gedraaid is de ribbe van de oorspronkelijke kubus. Of je nu een cilinder inspant (over de diagonaal) of een kubus, als het ding maar snel genoeg draait zie je een 'schaduw' (of 'ghost') van een bol verschijnen tussen je centers. Het verschil tussen dat gedeelte van de rotatielichaam dat helemaal massief is, en het gedeelte waar je (steeds meer) een afwisseling van hout en lucht langs ziet komen. Het filmpje op de site van Thomas Häckel (die dus de variatie met cilinder laat zien) toont het effect goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.