Koffietafel met kopshoutfineer - Advies nodig

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
271
157
Nijmegen
Ik ben van plan een koffietafel te maken met opbergruimte. De bedoeling is dat er aan de bovenkant 4 kleppen gemaakt worden met vakken eronder. Nu zul je zeggen, niet heel praktisch, maar hier komen alleen spullen in die niet zo vaak nodig zijn zoals pass- en kerst versieringen.

koffietafel.jpg

De deksels wil ik maken met vierkanten van kopshoutfineer op berkenplex. de vierkanten wil ik zagen van een eiken balk 6~7cm groot en ~3mm dik. Nu weet ik dat boven en onderzijde in principe op dezelfde afgewerkt moeten worden. Dat zou dan 2x zoveel vierkantjes zagen worden en plakken ;).
Zou ik kunnen volstaan met 15mm multiplex en gewoon fineer aan de onderkant?

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.837
198
Rotterdam
Je zou er ook ribben onder kunnen maken. Net zoals een torsion box.
Dan blijft het ook stevig als er iemand op gaat staan. Om bijvoorbeeld een paasklok of kerstballen aan de lamp te hangen. :)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu weet ik dat boven en onderzijde in principe op dezelfde afgewerkt moeten worden.
dat is inderdaad het principe
die fineer in stukjes van 3 mm zal op een mpx van 15 mm relatief weinig krachten kunnen zetten
ook aan de onderzijde fineer blijft een goed idee
dat hoeft niet in vierkantjes
onder afwerking valt ook de olie of lak die je er op zet

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
271
157
Nijmegen
@SunRayes zo stevig hoeft nou ook weer niet te zijn hoor :D

@ZotVanHout het is de bedoeling om de deksels in de olie te zetten. Boven- en onderkant uiteraard.

Ik ga voor de zekerheid eerst maar eens 1 maken en kijken hoe dat gaat en hoe het zich gaat houden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.