Knikkers verzinken in hout met welke voor?

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
20
0
Welke voor kan ik het beste gebruiken om knikkers (16mm en 30mm) te verzinken in hout. Het boortje dient de diameter van de knikker te hebben of ietsje kleiner. Ook moet het een cleane cut zijn, dus geen braam/splinters op de snijrand. Het gat hoeft niet perse holvolmig te zijn, als de knikker er maar in past.

Ik zat te denken aan een Fostner voor. Een speedboor heeft een te lange punt omdat het hout maar 3 cm dik is en de punt er dan aan de andere zijde uitkomt. Wellicht zijn er ook andere type boren?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
396
210
‘s-Hertogenbosch
Welke voor kan ik het beste gebruiken om knikkers (16mm en 30mm) te verzinken in hout. Het boortje dient de diameter van de knikker te hebben of ietsje kleiner. Ook moet het een cleane cut zijn, dus geen braam/splinters op de snijrand. Het gat hoeft niet perse holvolmig te zijn, als de knikker er maar in past.

Ik zat te denken aan een Fostner voor. Een speedboor heeft een te lange punt omdat het hout maar 3 cm dik is en de punt er dan aan de andere zijde uitkomt. Wellicht zijn er ook andere type boren?
Speedboor puntje inkorten

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.886
1.070
Omgeving Eindhoven
Forstnerboren zijn hiervoor het meest geschikt. Die hebben een puntje van maar een paar mm.

Neem wel een goede kwaliteit (bijvoorbeeld Farmag), die boren het best met een gladde zijkant en zonder splinters aan het oppervlak.

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
20
0
Forstnerboren zijn hiervoor het meest geschikt. Die hebben een puntje van maar een paar mm.

Neem wel een goede kwaliteit (bijvoorbeeld Farmag), die boren het best met een gladde zijkant en zonder splinters aan het oppervlak.
Dankjewel, wel prijzig die boortjes.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.742
3.143
Gaanderen
Zelf zou ik eerst een gaatje boren om een center te krijgen en dan deze frees HM holprofielfrees met radius 8 mm kopen het gat verder boren/frezen. Ik heb echter wel een boorstandaard waar een rechte freesmachine in past. Met een gewone freesmachine is het iets lastiger. Dit is voor 16 mm een goedkope oplossing. Voor 30 mm moet je zoeken bij bijvoorbeeld cmt frezen naar een passende bolfrees of op een verwegistan site voor een b- kwaliteit.

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.186
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de snede perfekt moet zijn, dan is een frees(mes) de enige optie
in een boormachine gaat elke boor een uitgerafelde snede geven
met een boorstandaard kan je dat verminderen
evenals door hard hout te gebruiken
maar aan het aantal omwentelingen per minuut van een freesmachine kan een boormachine niet ruiken

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.231
462
je beschrijft niet wat je maakt maar je kan ook eerst gaten maken en daarna pas plankjes zagen.

Een frees en mal is de manier om mooie gaten te maken.

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
20
0
Dank voor alle reacties tot nu toe. Hoe frees je een zeg 33mm gat met een malletje. Is dat eenvoudig en is het aan te raden dit met een boorstandaard te doen?

Het zijn losse plankjes van 5 bij 50 cm dus hanteerbaar echter lastig om een handgreep op te plaatsen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.186
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank voor alle reacties tot nu toe. Hoe frees je een zeg 33mm gat met een malletje. Is dat eenvoudig en is het aan te raden dit met een boorstandaard te doen?

Het zijn losse plankjes van 5 bij 50 cm dus hanteerbaar echter lastig om een handgreep op te plaatsen.
om een frees te geleiden gebruik je een kopieerring ofwel een frees met lager
voor beide maak je een mal ;-)
zitten handgrepen in de weg, zet er dan minstens 2
degene die in de weg zit, verplaats je, terwijl de andere de mal op zijn plaats houdt
je kan het geheel ook schroeven
in dat geval kan je eerst een benaderend gat in je plankje maken, de mal er onderaan tegen schroeven + een freesmes met lager aan de onderkant gebruiken
draai eerst proef
een gat van 33 mm in een plankje van 50 mm is nipt werken !

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
413
39
Enkhuizen
Fostner boor de eerste mm even achteruit boren zodat hij een mooi gat uitsnijdt
Daarna de rest van het gat vooruit boren.
Wel met kolomboor.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.231
462
je maakt het jezelf wel moeilijk door eerst van die kleine stukjes te maken.

dubbelzijdig plakband of iets fabrieken om het in te klemmen lijkt me noodzakelijk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
821
325
RegioRotterdam
Plankjes van 50x500 mm? Zet de ruimbemeten (want steun voor je frees) mal vast aan de rand van de tafel en klem de plankjes eronder tegen een aanslag of geleider. Gebruik de frees met kopieerring.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.