Knappe koppen gezocht! zekering soms eruit bij felder zaagmachine (het spookt in mijn stroomnet)

rik

Post veel
8 nov 2010
819
162
Beste forumleden,

Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. De krachtstroom groep waar onze zaag (felder kappa 450 met 5,5kw motor) op aangesloten zit vliegt er af en toe uit. Maar zeer onregelmatig. Soms zaagt de machine een paar dagen zonder problemen en soms gaan de stoppen er 3 keer in een uur uit. Ik probeer de oorzaak te achterhalen, maar kom niet veel verder.

Logischerwijs ligt het aan de zaagmotor. Een lekkende of doorgebrande wikkeling lijkt logisch. Toch ben ik daar niet zeker van. De stoppen gaan er doorgaans niet uit bij zware belasting maar eerder op willekeurige momenten. het schulpen van een massief houten balk van 100mm hoog geeft net zoveel uitval als een stuk spaanplaat van 10mm. verder is de zaagmotor niet heet na gebruik, wel warm, maar dat is normaal bij een dergelijke machine.
Ik heb vandaag even in de schakelkast van de zaag gekeken en kon daar ook niets bijzonders ontdekken. Geen doorgebrande onderdelen. Aangezien het de krachtstroomgroep en niet de aardlek is die eruit gaat, verwacht ik duidelijke schade te zien aan onderdelen als die defect zijn. Ik weet niet zeker of die aanname correct is, maar voordat de krachtstroomgroep eruit gaat moet er zoveel stroom door die kleine onderdelen lopen dat ik verwacht dat ze helemaal smelten.

Weerstanden op de motor doormeten zou een optie kunnen zijn. Maar er zijn 2 dingen die me daarin tegen houden. De motor demonteren is een behoorlijke klus en het doormeten levert zelden een resultaat op waar je iets aan hebt. Tenzij de wikkeling volledige sluiting geeft, is er met een simpele multimeter vaak weinig zinnigs te meten. Als iemand hier anders over denkt hoor ik het graag.
Als laatste is de zaag recent aangesloten op een andere stroomgroep. Dit heeft het probleem niet verholpen, maar geeft wel aan dat het probleem zich bij de machine voordoet en niet in de stroominstallatie.

Een monteur laten komen is uiteraard een optie, helaas zijn de monteurs van felder niet op korte termijn beschikbaar en ga ik over een week op vakantie. Daarnaast heb ik ervaring met de hoge service van felder, daar staat ook een hoge rekening tegenover en ik weet niet of deze zaag dat nog waard is.

Nu wil ik mijn collega's niet opzadelen met een kwakkelende zaag tijdens mijn afwezigheid, daarom hoop ik dat dat iemand hier een manier weet om de oorzaak te achterhalen zodat ik actie kan ondernemen

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
654
133
Stiens
In mijn geval (een Hammer op krachtstroom) lag het aan een niet zo sterke kabel die over de grond ligt naar de machine toe. Daar stap ik af en toe op. Vroeg of laat kortsluiting en klapt de zekering er uit.
Is de stroomaanvoer bij jou kwetsbaar?

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
37
15
Hillegom
Het lijkt erop dat in der daad af en toe sluiting optreed. als het kabel over de grond loopt of dat het op een andere manier bewegt kan worden, zal ik het kabel eens goed bewegen, dat kan zonder dat de machine loopt. Alls dan de stoppen eruit vliegen is het kabel slecht zoals workingwithwood al zei. Het lijkt me ook good de verloop van het kabel in de machine te controleren, misschien is het door vibratie beschadigt, en ook de aansluiting bij de motor. Het kan ook zijn dat er nog een verbruiker op deze groep zit zonder dat dit bekend is,
als die op een gegeven moment ook strom vraagt kan dit voor overbelasting zorgen.
Ik schrijf maar mijn gedachten op.....

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
224
160
Echt
Mijn advies zou zijn alles uitsluiten tot aan de machine alvorens verder in de machine te gaan kijken. Dus inderdaad kabel naar de machine toe vanuit het punt in de muur controleren danwel vervangen voor een andere kabel. Kijken of het probleem nog steeds op treedt.

rik

Post veel
8 nov 2010
819
162
Het lijkt erop dat in der daad af en toe sluiting optreed. als het kabel over de grond loopt of dat het op een andere manier bewegt kan worden, zal ik het kabel eens goed bewegen, dat kan zonder dat de machine loopt. Alls dan de stoppen eruit vliegen is het kabel slecht zoals workingwithwood al zei. Het lijkt me ook good de verloop van het kabel in de machine te controleren, misschien is het door vibratie beschadigt, en ook de aansluiting bij de motor. Het kan ook zijn dat er nog een verbruiker op deze groep zit zonder dat dit bekend is,
als die op een gegeven moment ook strom vraagt kan dit voor overbelasting zorgen.
Ik schrijf maar mijn gedachten op.....
Dank voor het meedenken.

Ik zal de kabel nakijken, echter ligt deze aan de achterzijde van de machine. Het is echter niet mogelijk daar te lopen of de kabel op een andere manier te bewegen, de kans op kabelbreuk lijkt me klein. Maar wel goed om uit te sluiten.

Verder zit er niemand anders op dezelfde groep. We hebben een gebouw dat helemaal los staat en waar niemand anders stroom kan afnemen.

Dank voor het meedenken alvast

rik

Post veel
8 nov 2010
819
162
Mijn advies zou zijn alles uitsluiten tot aan de machine alvorens verder in de machine te gaan kijken. Dus inderdaad kabel naar de machine toe vanuit het punt in de muur controleren danwel vervangen voor een andere kabel. Kijken of het probleem nog steeds op treedt.
Zal ik idd doen, ik acht de kans op spontane kabelbreuk erg klein. Ook omdat de kabel niet gemanipuleerd wordt op het moment dat de kortsluitingen zich voordoen.

rik

Post veel
8 nov 2010
819
162
Wat zit er verder tussen je motor en het net? Is dat in de machine apart afgezekerd?
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
De machine zit direct op een stopcontact aangesloten, maar ik weet niet of dat voldoende antwoord op je vraag is.
De machine is inderdaad apart afgezekerd. Ik weet redelijk zeker dat het aan de machine zelf ligt. In het vorige gebouw had de machine had de machine hetzelfde probleem.
(We zijn twee weken geleden verhuisd)

Wat betreft zekeringen in de machine zag ik een thermische beveiliging en 3 smeltzekeringen. Ik heb daar geen schakelautomaten gezien, maar die zou ik daar ook niet verwachten.

rik

Post veel
8 nov 2010
819
162
Wat zit er verder tussen je motor en het net? Is dat in de machine apart afgezekerd?
Ik begrijp nu je vraag pas. Tussen de motor en het net zit behoorlijk wat schakelapperatuur. Maar dat is natuurlijk allemaal geregeld door zwakstroom (24v)
Het enige waar eventueel hoge spanning doorheen kan lopen zijn de schakelrelais. Kunnen die een kortsluiting veroorzaken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Ik neem aan dat je motor een ster driehoek schakeling heeft. Is die automatisch, of mechanisch? Stuurstroomtrafo, voor de 24 volt, is die gewoon van een fase getrokken, of zit er een zekering tussen?

Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
837
178
Heerde
marinusvannorel.nl
Een prutser als ik zou dan het schakelgebeuren tijdelijk uitsluiten door een nieuwe kabel van de moter via een tijdelijke schakelaar naar het wandcontact te maken. Kun je de zaag wel netjes aan-en uitzetten met de tijdelijke schakelaar. Hiermee kun je uitsluiten of vaststellen dat de schakelaar en wat daarbij hoort de boosdoener is.
Het helpt als je de spullen al hebt liggen. Speciaal daarvoor kopen is ook een ding. Je hebt je woonplaats niet vermeld en weet niet of het in de buurt is, maar ik heb anders wel wat liggen.
Het is een optie voor een eenmansbedrijf, maar als je ook zorg hebt voor medewerkers dan is het vermoedelijk een ander verhaal.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Met een lokale electricien ga je weinig kunnen beginnen. Je hebt iemand nodig met ervaring in storing zoeken. Die zijn niet dik gezaaid. Eerst ga je best in overleg met de technische dienst van Felder. Mogelijk (hopelijk) zijn ze daar bekend met dit fenomeen. Storingen die af en toe optreden (maar niet als de technieker er bij is) zijn vaak enkel op ervaring te verhelpen. De juiste technieker die bekend is met dit probleem.
Je spreekt van de zekering die uitklapt. Is dit een automaat, smeltzekering of is het de verliesstroomschakelaar?
Wat er wel al kan gedaan worden is alle aansluitingen nalopen intern en alle schroeven controleren en aandraaien. Dit om slechte contacten uit te sluiten.

Ik heb hier een lokale elektricien waar je veel mee kan beginnen.
Als die goed is, dan kan zijn persoon dat zo voor je doen, ik heb het niet over een elektricien die alleen pijpjes tegen de muur schroeft en draadjes aan elkaar knoopt.
In mijn bedrijf heb ik meerdere druk machines staan die allemaal niet zo jong meer zijn, als wij uitval hebben komt hij langs, schema er bij en dan is het vaak zo gevonden.

Wat er wel al kan gedaan worden is alle aansluitingen nalopen intern en alle schroeven controleren en aandraaien. Dit om slechte contacten uit te sluiten.
Dit is zeker raadzaam om even te doen, het is niet altijd vanuit de fabriek uit perfect gedaan (ervaring)
Plaats aderhulsjes op flexibel draden als dit nog niet is gedaan, zonder dit is de verdeling over de dunne draadjes in een kabel niet optimaal.
Zijn er flexibele draden vertint? Afknippen, afstrippen en aderhuls gebruiken, tin zakt uit na een loop van tijd, draad komt dan los te zitten en geeft dan kans op kortsluiting.
Is alles goed geaard in de machine?
Heb je geen lekstroom? Dit kan je meten op de machine met een multimeter.
Als je meet tussen de machine en de aarde pen van de WCD en de machine staat aan, dan mag de mA niet hoger zijn dan 3,5 mA, is dit hoger, dan praat je over lekstroom.
Bij een lekstroom van 30 mA tikt de ALS er uit.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Ik heb hier een lokale elektricien waar je veel mee kan beginnen.
Als die goed is, dan kan zijn persoon dat zo voor je doen, ik heb het niet over een elektricien die alleen pijpjes tegen de muur schroeft en draadjes aan elkaar knoopt.
In mijn bedrijf heb ik meerdere druk machines staan die allemaal niet zo jong meer zijn, als wij uitval hebben komt hij langs, schema er bij en dan is het vaak zo gevonden.
Dat is dan ook geen lokale huis, tuin en keuken electricien. Dat is een ervaren storingsmonteur/electrotechnieker. Je hebt geluk dat je zo iemand in je telefoonboek hebt staan.

• Leuk
Waarderingen: rinus en Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Er zal niet zo veel elektronica in zo'n zaag zitten. Omdat de zekering automaat er uit gaat, moet je af en toe een forse kortsluiting maken. Dus goede kans dat een van de relais van de motorschakeling soms af valt. Motor kan je dus om te testen even op een losse ster driehoek schakelaar zetten.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Chevy, al eens bekeken over wat voor een machine het gaat? Afhankelijk van de uitvoering zit er heel wat electronica op. Dat is een machine bovenaan het gamma met tal van mogelijkheden voor digitale besturing.
Standaard uitgevoerd met drie snelheden voor het zaagblad. Daar zet je niet even zo maar een manuele ster/driehoekschakelaar op. Denk ook niet dat de technici van Felder echt blij gaan worden als er iemand zonder veel kennis van zaken aanpassingen aan de machine gaat doen.
Bij een oudere machine zonder toeters en bellen kan je dat proberen. Bij moderne machines kan je niet zomaar even een testje doen door een deel van de besturing uit te schakelen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Ik heb nog geen schema gezien. Dus op basis van het motorvermogen ga ik uit van een ster driehoek schakeling. Als het een inductiemotor is met een frequentie regelaar er voor, kan je die ook gewoon testen zonder de frequentie regelaar. Dat er een hele berg toeters en bellen opzitten, maakt niets uit. Als ze geen stroom krijgen, doen ze namelijk niets. Als de motor een rempakketje heeft, kan je die ook simpel los aansturen.

• Leuk
Waarderingen: rik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Waarom zou je een motor met én een frequentieregelaar én een ster/driehoekschakeling uitrusten? Als je een frequentieregelaar hebt gebruik je die voor een zachte aanloop. Volgens de specs op de site van Felder zit er een ster/driehoek op. Een frequentieregelaar dus niet.
Snelheid veranderen moet manueel gebeuren door riem te verleggen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Dat gebeurt toch ook niet? Maar je kan een motor die in een machine door een regelaar wordt gestuurd, prima testen zonder die regelaar. De 3 snelheden die je noemt zijn dus verder niet relevant, want mechanisch. Je geeft nu zelf aan, dat de zaagmotor wordt bedient door een ster driehoek schakeling. Wat ik dus al zeer waarschijnlijk vond. Die is zeer waarschijnlijk niet mechanisch met een ouderwetse draai schakelaar, maar met relais en een timer. Daar gaat wel eens iets mee mis. Je kan dan dingen uitsluiten door de motor op je eigen ster driehoek schakelaar te testen. Je weet dan , als de motor probleemloos blijft lopen, dat je die kan uitsluiten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.