Klok

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
11
22
Gelderland
Mijn inzending voor de december challenge. Een redelijk simpel werkstuk maar dat houdt de drempel mooi laag voor andere inzendingen ;)
Het betreft een klok van een een oude traptrede (ik denk meranti of zo) en een stukje van een oud bed (ik denk beuk).
Het ontwerp is niet van mezelf maar ik zag zoiets op internet voorbij komen en ik vond hem erg mooi en ook leuk om zelf te maken.
klok 1.jpgklok 2.jpgklok 3.jpg
De basis heb ik uit de traptrede gezaagd. Aan de achterkant een uitsparing voor het klokmechanisme gefreesd, met de lintzaag de rondingen er aan gezaagd en netjes gemaakt met de bandschuurmachine.
basis.jpg
Voor de ring heb ik een aantal methodes overwogen. Buigen was waarschijnlijk het mooist geweest maar daar heb ik het spul niet voor. Maar zeker iets wat ik in de toekomst nog eens wil proberen.
Dus besloten om het van een aantal segmenten in elkaar te lijmen en dan rond te frezen. Ook dat kan in enkele variaties en ik heb gekozen voor simpel. Door elk segment met een in gefreesde strip te verbinden.
ring detail.jpgring verlijmen.jpg

Daarna nog de ring aan de basis gelijmd. Even getwijfeld of ik daar nog een schroefje of een deuveltje bij zou doen. Uiteindelijk niet gedaan want ik ben wel benieuwd of dit er na een paar jaar af valt dan heb ik weer wat geleerd. Hij hangt toch bij mezelf aan de muur.
ring lijmen.jpg
 

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
11
22
Gelderland
heb je foto's van het frezen ?
Nee helaas, toen ik dit maakte was ik ook nog niet van plan om het voor de challenge in te zenden. Op de vierde foto staat nog wel de witte plank waarop ik het gefreesd heb. Ik heb het na het verlijmen de segmenten op die plank geplakt met dubbelzijdig tape. En met een bovenfrees met een gat in het midden en een afstandhouder de binnenkant en buitenkant in een aantal stapjes gefreesd. En daarna met een een halfrond freesje de ronde kanten er aan gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.