klittenband schuursteunschijf

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
34
0
Z.O. Brabant
Dag beste mede forumleden.

Heb sedert kort een HBM100 schijf- en bandschuurmachine. Was niet echt mijn eigen keus, maar als tegenprestatie gekregen voor verleende bijstand. Een gegeven paard, eh, schuurmachientje, dus.
Het is niet mijn bedoeling de of een discussie over HBM te (her)starten, is al op meer forums gaande of gaande geweest, kun je eindeloos over doorgaan. Geldt overigens net zo goed voor, om maar eens wat te noemen, ook voor bijvoorbeeld, Amazon.

Kleine kwestie: de 150mm ronde schuursteunschijf, de manier waarop daar de schuurschijf aan of op moet bevestigd. HBM vindt dat je daar zelfklevende schijven voor moet gebruiken, bij voorkeur die van HBM zelf. Klinkt voor de hand liggend, maar even doordenkend, kom je wellicht op een ander idee.
Wat is er mis mee? Daar kom je wel bij uit van zodra het moment aanbreekt dat je die zelfklevende schuurschijven als ze versleten zijn, gaat vervangen. Je krijgt die dingen heel moeilijk los en ze laten een spoor van nogal wat plakkerige plekken achter op de steunschijf en die krijg je er maar moeilijk af. Daar zomaar een verse schuurschijf overheen plakken, tja, die is dan niet meer mooi vlak, er komen oneffenheden doorheen en dat wil je echt niet.

Nou zag ik afgelopen zomer bij een schrijnwerker, net over de grens in België, een soortgelijke schijf- en bandschuurmachine waarbij de de schuurschijf middels klittenband of Velcro aan of op de steunschijf werd bevestigd.
Een dergelijke manier van bevestigen spreekt mij wel aan, lijkt mij een stuk handiger dan dat plakken en vooral dat verwijderen van de plakkerigheid.

Iemand in deze rubriek die weet heeft waar ik een dergelijk ombouwsetje kan vinden? Dus een 150mm ronde schijf met de haakjeskant van klittenband om op de steunschijf te kunnen bevestigen, wie weet wie en waar mij daaraan kan helpen?


Alvast mijn dank voor het meedenken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Als je even de verfbrander op die schijf zet tot de lijm warm is, trek je hem er zo af. Het voordeel van een plakschijf is dat hij niet in veert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.569
951
70
Veldhoven
Ik heb de 300 mm schijfschuurmachine van HBM. De plaklaag van de schijven is m.i. zeer slecht. Dus ik gebruik ook lijmspray.
En dat maak ik weer los met een schildersfohn.

Oja, kan ik je nog blij maken met wat overbodige 150 mm schuurschijven?
Roep maar. Je mag ze gratis ophalen in Veldhoven.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Roel22

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.534
3.010
Gaanderen
Chevy66 geeft technisch het verschil goed weer. Als er geen klitteband tussen zit kan je nauwkeuriger werken.
Belangrijk? Dat mag je zelf afwegen. Schoonmaken en nauwkeuriger werken of snelheid en misschien iets minder nauwkeurig?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.975
872
Oss
Ik zie zo’n schuurschijf nou echt niet als een middel om heel nauwkeurig te werken, dus ik heb dan ook geen probleem met klittenband.:cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.256
1.903
Terkaple
www.woodworking.nl
Met een schijfschuurmachine kun je heel nauwkeurig werken. Wim en ik hebben beide een cursus gedaan bij een engelse kistjes maker, waar de schuurschijf een heel belangrijk stuk gereedschap is voor het inpassen van inlegwerk etc. Dan is een verende schuurschijf niet zo handig.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Wim Kluck

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
34
0
Z.O. Brabant
Dank aan u allen tot zover voor de tips en opmerkingen.

De woorden die ik niet kende in deze: klitschijf en klittenschijf.
Dat e.e.a. ook nog even uitloopt naar de verschillen, voor- en nadelen van respectievelijk geplakte of geklitte schijven, had ik niet kunnen voorzien.
Voor mij is de keus simpel: wissel je vaak van korrelgrootte, dan een klitschijf, wissel je zelden, dan een plakschijf. En als je de ruimte en het geld hebt, dan doe je van elk ééntje. Maar ja, dat geldt voor meer dingen in het leven.
Gaat er op uitdraaien dat ik bij Baptist zo’n klittenschijf aan €8,15 + verzend ga aanschaffen.

Dan nog even inzake dat warmstoken met föhn toestellen, er zit nogal veel plastic erg dicht in de buurt van die schuurschijf bij de HBM machine…..

De link naar Baptist hier gepost door Rizz, leidt op de site naar de band- en schijfschuurmachine Record BDS150, ook in het assortiment van Baptist.

Die BDS150 vertoont zo om te zien wel heel erg veel overeenkomsten met de HBM100. Allemaal Chinoiserie…. wellicht zelfs uit één en dezelfde fabriek.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
788
312
RegioRotterdam
Het zou handig zijn als die schijven verwisselbaar zouden zijn. Dan kun je hem verwarmen zonder dat je bij het plastic komt en je kunt snel wisselen van korrel schuurpapier.

Voor onze lezers bij de producenten:
对于制造商的读者:如果这些驱动器可以互换,那将会很有用。 然后你可以在不触及塑料的情况下加热它,并且可以快速改变砂纸的粒度。
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.